10 dagar med influensa har satt projektet i paus, men nu börjar man kunna röra på sig igen.
Har pillat lite med dragstarten igen...
Från stortinget fick jag med mig en kopplingshållare och klocka till en random goped som ska få agera ingreppshylsa till dragstarten.
När motorn startat kommer 19mm hylsan att rotera fritt på axeln.
Tanken är att den då blir enklare att ta loss.
Om envägslagret ändå skulle skära eller kärva, är det enda som händer att hela klockan snurrar.
Hängslen och livrem bara!
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 24 Feb 2020, 08:50
by Rallyfinnen
Hängslen o livrem var det här, ingen äventyrslusta alls?
Roligt att du fick användning av den!
Är du med i statistiken som överlevare av coronavirus nu då?
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 22 Mar 2020, 21:56
by Dave
Tiden räcker inte till nånting alls längre och jag har inte fått många stunder i verkstaden senaste månaden.
Har dock äntligen fått till motorfästena, och fästet för fördelningslådan.
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 22 Mar 2020, 22:07
by Dave
Hittade ett ämne stort nog för att tillverka stödfästet till fördelningslådan i ett stycke, och la ungefär 15h på den, ända fram tills jag fräste av en sida som skulle varit kvar.
Smått less lämnade jag verkstaden och öppnade inte dörren igen på 10 dagar.
Less!
Tog nya tag och förbättrade designen lite.
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 22 Mar 2020, 22:08
by Dave
Har fått dit servot till fram och backväxeln med.
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 22 Mar 2020, 22:13
by Dave
Passade även på att vända en diff.....
Chassit är bökigt som fan att skruva med när man lossar stag och dämpare.
Hela länkaget faller med en skruv och rasar som ett korthus när man släpper nånstans.
Man tvingas rigga saker med spännband och balkar för att hålla sakerna på plats när man skruvar...
Men det är rejäla doningar rakt igenom!
Inget smäck nånstans än.
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 23 Mar 2020, 16:43
by tesla
Nackdelen med alla TVP layouter. Samma med super neron jag hade och HPIs savage plattformar.
Så många olika delar som är bärande.
Men kul med bilar som inte är baserade på en pannkaka.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 30 Mar 2020, 14:35
by Dave
Just nu går bygget saaaaakta!!!
Blir inte många minuter i taget men har iallafall fått dit gasservot med!
Ett stag från en Marder och en låsning från baja blev det klockrent!
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 30 Mar 2020, 21:42
by Dave
Från allra första sekund jag såg framaxeln med servomontaget har jag velat modifiera dit samma lösning som jag byggde på min Losi 5ive-B.
Triball avlastar servona och låter dem samarbeta men inte motarbeta varandra.
Hela ideen bygger på att man på armen till servoräddaren monterar en kulhandske eller länklager.
Genom denna sätter man en skruv med en kula på var sida.
De yttre dras till var sitt servo.
Axeln med de tre kulorna på leker alltså fritt och tillåter att servona agerar med ganska stor tolerans.
I princip kan man till och med montera två helt olika servon till styrningen.
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 30 Mar 2020, 22:36
by tesla
Försöker förstå geometrin.
Men har lite svårt från bilderna.
Blir det inte en hel det glapp med en sån setup? Känns som lite tvärt om mot vad jag försöker åstadkomma med de bilar jag har dubbel i. Dvs att all rörelse ska ske i servoräddaren och att rätt intrimmade ska servona dela 50/50 på alla belastningar både i drag och vid smällar.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Re: Dave's RAMINATOR
Posted: 31 Mar 2020, 07:30
by Rallyfinnen
Ahaa.. Ungefär som en bromsvåg på en tävlingsbil, fast här vill du alltid ha 50/50 fördelning.
Försöker förstå geometrin.
Men har lite svårt från bilderna.
Blir det inte en hel det glapp med en sån setup? Känns som lite tvärt om mot vad jag försöker åstadkomma med de bilar jag har dubbel i. Dvs att all rörelse ska ske i servoräddaren och att rätt intrimmade ska servona dela 50/50 på alla belastningar både i drag och vid smällar.
Blir inte mer spel än vad som finns i servona själva.
Länkaget i sig ger inget flex eller konstigheter.
Det eliminerar bara att dom kan motarbeta varandra.
Att stelt montera två servon tillsammans fungerar jättebra i terorin, men på filmen jag strax länkar upp ser man hur olika servona jobbar trots att dom har samma signal.
Det löser inte ens en radio för 7000:-
När jag körde denna idé i min 5ive-B 2017 hade jag ett 3600mAh NiMH batteri som lätt räckte hela racedagen.
Servona var kalla efter varje heat.