Dave's 85cc GRAVE DIGGER
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Har ju glömt att jag faktiskt kört sönder ett servo också!
Gas/Bromsservot gav upp, och jag hade det lite på känn redan på motorlördagen i Nossebro.
Vi hade stora problem med störningar där vi körde, och jag tog det väldigt försiktigt, och vid en "glitch" bromsade det så kraftigt att trucken flippade framlänges.
När jag inför förra bashet i Sandhem insåg att servot levde sitt eget liv utan att motorn ens var startad, var det dags att byta ut.
Det var en maracas, och skramlade ordentligt!
Men det var bara komponenter på kretskortet som skakat loss av vibrationerna från motorn.
Precis som jag kör av M8 bladskruvstaget till pipan, och 12.9 skruvar till staget mellan motor och växellådan smäller av som kvistar...
Helt galna krafter i rörelse!
Gas/Bromsservot gav upp, och jag hade det lite på känn redan på motorlördagen i Nossebro.
Vi hade stora problem med störningar där vi körde, och jag tog det väldigt försiktigt, och vid en "glitch" bromsade det så kraftigt att trucken flippade framlänges.
När jag inför förra bashet i Sandhem insåg att servot levde sitt eget liv utan att motorn ens var startad, var det dags att byta ut.
Det var en maracas, och skramlade ordentligt!
Men det var bara komponenter på kretskortet som skakat loss av vibrationerna från motorn.
Precis som jag kör av M8 bladskruvstaget till pipan, och 12.9 skruvar till staget mellan motor och växellådan smäller av som kvistar...
Helt galna krafter i rörelse!
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Bara ÄLSKAR denna kärra David...
Har du testat med 10.9 skruv istället för 12.9 , de brukar hålla bättre.
12.9 är lite för hårda ibland..
Vid kran montage på lastbilar är det endast 10.9 som e godkända av just den anledningen.
Har du testat med 10.9 skruv istället för 12.9 , de brukar hålla bättre.
12.9 är lite för hårda ibland..
Vid kran montage på lastbilar är det endast 10.9 som e godkända av just den anledningen.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Hehehe... ja den är väldigt kul!
Så länge den är hel!
Men det har funkat med den sista reparationen av bakre gaveln på växellådan, och det vore väl fan annat med så mycket större lager...
Jag började med 8.8, och testade 10.9 i två omgångar innan det blev 12.9 nu, och nu verkar den hålla trots att jag kört av alla hårdheter innan...
Generellt brukar jag undvika 12.9 enbart för att de är så jobbiga att borra ur om det skiter sig.
Men bra tips!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Inför uppvisningen på Södra Lundby Traktorrace i fredags, tänkte jag bara "kolla över" den lite och se så inga skruvar var lösa osv.
Skön känsla när man ser smörjfett på utsidan av gaveln till växellådan och tänker
"-Det där ser märkligt ut..."
Det som snabbt skulle torkas av, visade sig sitta fast, och inte bara det, utan det var hål rakt in i växellådan!
Kåpan var redan reparerad med ett nytt lagersäte sedan tidigare nödreparation, och nu blev det djupa veck i pannan en lång stund...
Till saken hör att alla lager byttes när jag monterade den nya splines-axeln till fram/back!
Sedan dess har den nog rullat ungefär 8 minuter!
Skön känsla när man ser smörjfett på utsidan av gaveln till växellådan och tänker
"-Det där ser märkligt ut..."
Det som snabbt skulle torkas av, visade sig sitta fast, och inte bara det, utan det var hål rakt in i växellådan!
Kåpan var redan reparerad med ett nytt lagersäte sedan tidigare nödreparation, och nu blev det djupa veck i pannan en lång stund...
Till saken hör att alla lager byttes när jag monterade den nya splines-axeln till fram/back!
Sedan dess har den nog rullat ungefär 8 minuter!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Här blev jag hängande över skrotet en lång stund, funderandes...
Har en 4-backs chuck till svarven och efter att ha svarvat en adapterring för att kunna spänna upp den invändigt.
Eftersom den gamla reparationen inte kunde tas bort, var jag tvungen att kunna spänna ordentligt, och kåpans innerform stämmer inte 100% med centrum på hålet tyvärr.
Arbetet med att spänna upp den blev helt galet besvärligt.
Till slut kom jag ner till ±0.03mm och det trodde jag knappt skulle gå efter flera timmars trial n' error.
Svarvade ur det gamla lagersätet och hyvlade sakta sakta ur den andra hylsan samtidigt.
Plötsligt högg det till och vändskäret sprack.
Det hade fått tag på delar av kullagret som satt inpressade flera mm i godset.
Två gånger hände detta, och jag fick spänna om kåpan båda gångerna!
Som tur var, behöll jag den lilla remsa av original lagerbana ända till det sista, och då kunde jag klocka in den igen...
Till slut fick jag upp hålet till 30mm, och jag kunde börja tillverka pluggen som skulle hålla det nya lagret.
Har en 4-backs chuck till svarven och efter att ha svarvat en adapterring för att kunna spänna upp den invändigt.
Eftersom den gamla reparationen inte kunde tas bort, var jag tvungen att kunna spänna ordentligt, och kåpans innerform stämmer inte 100% med centrum på hålet tyvärr.
Arbetet med att spänna upp den blev helt galet besvärligt.
Till slut kom jag ner till ±0.03mm och det trodde jag knappt skulle gå efter flera timmars trial n' error.
Svarvade ur det gamla lagersätet och hyvlade sakta sakta ur den andra hylsan samtidigt.
Plötsligt högg det till och vändskäret sprack.
Det hade fått tag på delar av kullagret som satt inpressade flera mm i godset.
Två gånger hände detta, och jag fick spänna om kåpan båda gångerna!
Som tur var, behöll jag den lilla remsa av original lagerbana ända till det sista, och då kunde jag klocka in den igen...
Till slut fick jag upp hålet till 30mm, och jag kunde börja tillverka pluggen som skulle hålla det nya lagret.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Hittade aldrig den inre lagerhylsan på det gamla lagret, men med tanke på hur änden på min nya fina splines-axel såg ut, var det nog inte mycket att hitta...
Tur man är pessimist, och köpte flera när man ändå beställde...
Tur man är pessimist, och köpte flera när man ändå beställde...
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Vet ju att du e en klurig jäkelDave wrote: ↑02 Aug 2023, 12:05Hehehe... ja den är väldigt kul!
Så länge den är hel!
Men det har funkat med den sista reparationen av bakre gaveln på växellådan, och det vore väl fan annat med så mycket större lager...
Jag började med 8.8, och testade 10.9 i två omgångar innan det blev 12.9 nu, och nu verkar den hålla trots att jag kört av alla hårdheter innan...
Generellt brukar jag undvika 12.9 enbart för att de är så jobbiga att borra ur om det skiter sig.
Men bra tips!
& misstänkte att du redan hade den infon , men tänkte att det ändå var värt att nämna
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Dags för en liten update igen!
Har blivit väldigt lite kört i sommar, mest på grund av vädret!
Urusel säsong för bashande, men vi hoppas på en bättre höst nu!
Lite har det ändå blivit, och vi var med återigen på traktorracet i Södra Lundby, utanför Vara. Regnigt och blött även där, och det var riktigt grisigt!
Tappade bromsbeläggen till oket på främre kardan, men tänkte inte så mycket mer på det.
Sitter ju monterat med långa M3 skruvar, så jag tänkte väl egentligen att det inte var konstigare än att skruva dit nya skruvar och nya belägg.
Efter snart 15 år i den här hobbyn borde jag vetat bättre.
Båda skruvarna var ju givetvis av! Tillverkade en egen insatsgänga, och gjorde om båda till M4 istället. Återstår att se hur det fungerar...
Har blivit väldigt lite kört i sommar, mest på grund av vädret!
Urusel säsong för bashande, men vi hoppas på en bättre höst nu!
Lite har det ändå blivit, och vi var med återigen på traktorracet i Södra Lundby, utanför Vara. Regnigt och blött även där, och det var riktigt grisigt!
Tappade bromsbeläggen till oket på främre kardan, men tänkte inte så mycket mer på det.
Sitter ju monterat med långa M3 skruvar, så jag tänkte väl egentligen att det inte var konstigare än att skruva dit nya skruvar och nya belägg.
Efter snart 15 år i den här hobbyn borde jag vetat bättre.
Båda skruvarna var ju givetvis av! Tillverkade en egen insatsgänga, och gjorde om båda till M4 istället. Återstår att se hur det fungerar...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Var också med i SBF's monter på Mantorp Park under finalen i Porsche Carrera Cup, där vi i pauserna körde lite inför publk.
Skitkul
Vad som var ännu roligare, var att på plats få träffa den andra kända Raminatorn i Sverige!
Episk känsla att få rulla tillsammans med en likadan!
Det har jag längtat 4 år efter!
Skitkul
Vad som var ännu roligare, var att på plats få träffa den andra kända Raminatorn i Sverige!
Episk känsla att få rulla tillsammans med en likadan!
Det har jag längtat 4 år efter!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Den andra Raminatorn hade legat länge på Blocket, enbart av den anledningen att den inte blev körd...
Tiden räckte inte till, och bilen skulle säljas.
Eftersom jag helt saknar förstånd och sunt förnuft, blev det affär på Mantorp, och den fick följa med mig hem istället...
Nu återstår väl att se vad jag ska hitta på med den.
Vet ju att det finns flera som vill ha en, och jag ser ingen anledning att ha två egentligen..mycket bättre att nån annan köper den så det kan bli lite bashande tillsammans framöver!
Vi får se!
Tiden räckte inte till, och bilen skulle säljas.
Eftersom jag helt saknar förstånd och sunt förnuft, blev det affär på Mantorp, och den fick följa med mig hem istället...
Nu återstår väl att se vad jag ska hitta på med den.
Vet ju att det finns flera som vill ha en, och jag ser ingen anledning att ha två egentligen..mycket bättre att nån annan köper den så det kan bli lite bashande tillsammans framöver!
Vi får se!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Dåligt med uppdatering här på ett bra tag nu!
I svallvågorna från uppvisningen på Mantorp blev det ett skönt reportage på 6 sidor i Allt om Hobby!
Jättekul såklart!
I svallvågorna från uppvisningen på Mantorp blev det ett skönt reportage på 6 sidor i Allt om Hobby!
Jättekul såklart!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Och givetvis blev det lite bilder från journalisten därifrån med!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Det blev också ett fantastiskt höstbash med ett besök från Nässjö som såg till att det blev en hel del "air-time"
Trodde nog aldrig att man skulle våga hoppa på det här viset!
Helt galet kul!!!
Stort tack till Niclas som hade kameran redo!
Trodde nog aldrig att man skulle våga hoppa på det här viset!
Helt galet kul!!!
Stort tack till Niclas som hade kameran redo!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Det största problemet är trots den gränslösa effekten, vibrationer och resonanser i chassit.
Jag skrev tidigare om hur fästen och bultar smäller av som tändstickor, men även servona skakar sönder.
Original bromsservo blev en maraccas när komponenterna på kretskortet vibrerade loss, och på Savöx servot som jag ersatte det med, skakade drevsatsen isär.
Alltså separerade det pressade ståldrevet från mässingsdrevet!
Helt sinnessjukt!
Jag skrev tidigare om hur fästen och bultar smäller av som tändstickor, men även servona skakar sönder.
Original bromsservo blev en maraccas när komponenterna på kretskortet vibrerade loss, och på Savöx servot som jag ersatte det med, skakade drevsatsen isär.
Alltså separerade det pressade ståldrevet från mässingsdrevet!
Helt sinnessjukt!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Inför säsongen har det väl blivit hög tid för lite översyn och genomgång nu efter ett år av hårt bashande!
Visste att bakre diffen läckte olja, för den sölade lite redan när jag vände tillbaka diffarna när ALX Super85 motorn monterades.
Måste ändå säga att skicket på prylarna var långt över förväntan!
Visst syns det att det är slitet, men inte alls som jag hade förväntat mig.
Alla lager är ok, men ganska trötta nu, och både piniong och krondrev är helt ok!
Visste att bakre diffen läckte olja, för den sölade lite redan när jag vände tillbaka diffarna när ALX Super85 motorn monterades.
Måste ändå säga att skicket på prylarna var långt över förväntan!
Visst syns det att det är slitet, men inte alls som jag hade förväntat mig.
Alla lager är ok, men ganska trötta nu, och både piniong och krondrev är helt ok!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests