Dave's 85cc GRAVE DIGGER
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Har ju inte tänkt så mycket på exakt HUR mycket jag modifierade för att kunna montera gokart motorn tidigare, men det blev jag väl medveten om när skruvandet tog fart på allvar.
Helt plötsligt skulle hälften av alla bultar bytas ut till rätt längd, alla distanser plockas bort, och chassiplattan för min egenbyggda dragstart plockas bort.
Diffarna skulle flippas tillbaka, och alla chassistag återställas.
Sen började arbetet med nya motorn.
Eftersom Losin blev helt obrukbar med drygt 30hp, plockades den raskt ur, och jag hade nog initialt hoppats på att jag på något sätt skulle kunna köra vidare med 80mm kopplingen som satt på den.
Tyvärr fanns inte utrymmet för att kunna svarva en ny klocka som passade, så det blev till att plocka av den, och försöka montera en likadan koppling som jag kört med på Raket85.
En standard GP460 koppling.
Inte riktigt "bolt-on" visade det sig...
Helt plötsligt skulle hälften av alla bultar bytas ut till rätt längd, alla distanser plockas bort, och chassiplattan för min egenbyggda dragstart plockas bort.
Diffarna skulle flippas tillbaka, och alla chassistag återställas.
Sen började arbetet med nya motorn.
Eftersom Losin blev helt obrukbar med drygt 30hp, plockades den raskt ur, och jag hade nog initialt hoppats på att jag på något sätt skulle kunna köra vidare med 80mm kopplingen som satt på den.
Tyvärr fanns inte utrymmet för att kunna svarva en ny klocka som passade, så det blev till att plocka av den, och försöka montera en likadan koppling som jag kört med på Raket85.
En standard GP460 koppling.
Inte riktigt "bolt-on" visade det sig...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Axeltappen på kopplingssidan är konisk, med nästan samma vinkel som Zenoah och CY, men mindre i diameter än på vevaxeln på GP460.
ALX monterar en medbringare på veven, som sedan håller centrumet på kopplingen.
En väldigt bra lösning, eftersom kopplingen blir extremt enkel att plocka bort, helt utan slitage.
Muttern som håller allt på plats, låses med 2st M4 stoppskruvar.
Genialiskt!
ALX monterar en medbringare på veven, som sedan håller centrumet på kopplingen.
En väldigt bra lösning, eftersom kopplingen blir extremt enkel att plocka bort, helt utan slitage.
Muttern som håller allt på plats, låses med 2st M4 stoppskruvar.
Genialiskt!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Sen började arbetet med att byta ut kopplingskåpan på motorn för att passa i chassit.
Som vanligt hamnade man vid svarven och fräsen en alldeles för lång stund, men till slut ramlade det ur en pryl som turligt nog passade helt ok...
Som vanligt hamnade man vid svarven och fräsen en alldeles för lång stund, men till slut ramlade det ur en pryl som turligt nog passade helt ok...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
För att kunna montera kopplingen, behövde jag en adapterkona, som tog mig fyra försök innan jag trodde på den.
Hade inget bra sätt att mäta konan, så det blev lite trial-and-error.
Runt 5,5° är vinkeln iallafall.
Hade inget bra sätt att mäta konan, så det blev lite trial-and-error.
Runt 5,5° är vinkeln iallafall.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Med ett vevhus som plötsligt är anpassat för att faktiskt sitta i en largescale bil, började ju också originaldelarna att passa lite bättre.
Fick svarva av tvärstagen 10,6mm, och tillverka lika långa distanser för att flytta fästet lite bara.
Busenkelt!
Fick svarva av tvärstagen 10,6mm, och tillverka lika långa distanser för att flytta fästet lite bara.
Busenkelt!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Ni vet den där sköna känslan, när man dragit en insexskruv rund, och bankar i en Torx bits istället och löser problemet?
När det fungerat på två av fyra, fortsätter man...
Och när man plötsligt står med två trasiga Torx bits, med de avbrutna ändarna i de runddragna hålen, försvinner den där känslan, och ett 3-minuters jobb blir tre timmar istället...
När det fungerat på två av fyra, fortsätter man...
Och när man plötsligt står med två trasiga Torx bits, med de avbrutna ändarna i de runddragna hålen, försvinner den där känslan, och ett 3-minuters jobb blir tre timmar istället...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Dags för stötdämparna!
Piggybacks och dämpare smög ihop väldigt smidigt och enkelt.
Dock är de extremt besvärliga att få tomma på luftbubblor, och jag valde att låta det vara till slut.
Fjädrarna i rezzarna är på tok för mjuka för att tvinga kolven att hänga med korrekt, men det går väl att lösa med hårdare fjädrar bara.
Rejäla pjäser som innehåller nästan en deciliter dämparolja var...
Bytte samtidigt ut original 100cps mot 5w SAE gaffelolja istället.
Dels för att jag vill ha så tunn olja som möjligt, och dels för att få så snabb transport av oljan som möjligt inne i kanalerna på dämpare/piggyback.
Dämpningen kändes väldigt likvärdig mellan dessa två oljor.
Piggybacks och dämpare smög ihop väldigt smidigt och enkelt.
Dock är de extremt besvärliga att få tomma på luftbubblor, och jag valde att låta det vara till slut.
Fjädrarna i rezzarna är på tok för mjuka för att tvinga kolven att hänga med korrekt, men det går väl att lösa med hårdare fjädrar bara.
Rejäla pjäser som innehåller nästan en deciliter dämparolja var...
Bytte samtidigt ut original 100cps mot 5w SAE gaffelolja istället.
Dels för att jag vill ha så tunn olja som möjligt, och dels för att få så snabb transport av oljan som möjligt inne i kanalerna på dämpare/piggyback.
Dämpningen kändes väldigt likvärdig mellan dessa två oljor.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Buren till Grave Diggern kändes riktigt bra och genomtänkt faktiskt.
Stabil konstruktion, och stark nog att stå på!
Lexanpanelerna skruvas med likadana skruvar och plastbrickor som på Raminatorn, och som Losi 5ive-T har.
Skillnaden här är att bottendelen som sitter innanför panelen, numera är integrerad i buren, och således mycket enklare att montera.
Stabil konstruktion, och stark nog att stå på!
Lexanpanelerna skruvas med likadana skruvar och plastbrickor som på Raminatorn, och som Losi 5ive-T har.
Skillnaden här är att bottendelen som sitter innanför panelen, numera är integrerad i buren, och således mycket enklare att montera.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
När bur och kaross blev tillgängliga blev det en väldigt snabb order.
Så snabb att jag inte hann leta reda på framlamporna i webshoppen.
Givetvis låg de inte under kategorin "Bur och kaross" utan nån helt annan stans som jag såg senare.
Tänkte mest att det blev ett senare problem att lösa, och att jag i värsta fall skulle svarva till ett par röda reflexer bara för att ha något alls i de tomma hålen.
När jag struttade runt i butiken hos den lokala traktorservicefirman fick jag se ett reservglas som kändes som en lämplig kandidat för uppdraget.
Hade ju givetvis inte mätt hålet, eftersom jag ändå aldrig kunde föreställa mig att de skulle passa.
Men det gjorde de.
Nästan löjligt bra med!
Kapade av överflödig kant, slipade upp ett spår, och *klick* sa det när de satt i karossen!
Troligtvis världens enda PrimalRc Grave Digger med E-märkta glas..
Hittade dessutom små cykellampor med inbyggda batterier som också trillade dit onödigt enkelt med hjälp av ett fästclips till rutorna på Baja 5B...
Hur länge de får sitta kvar beror nog mest på idioten som håller i radion...
Så snabb att jag inte hann leta reda på framlamporna i webshoppen.
Givetvis låg de inte under kategorin "Bur och kaross" utan nån helt annan stans som jag såg senare.
Tänkte mest att det blev ett senare problem att lösa, och att jag i värsta fall skulle svarva till ett par röda reflexer bara för att ha något alls i de tomma hålen.
När jag struttade runt i butiken hos den lokala traktorservicefirman fick jag se ett reservglas som kändes som en lämplig kandidat för uppdraget.
Hade ju givetvis inte mätt hålet, eftersom jag ändå aldrig kunde föreställa mig att de skulle passa.
Men det gjorde de.
Nästan löjligt bra med!
Kapade av överflödig kant, slipade upp ett spår, och *klick* sa det när de satt i karossen!
Troligtvis världens enda PrimalRc Grave Digger med E-märkta glas..
Hittade dessutom små cykellampor med inbyggda batterier som också trillade dit onödigt enkelt med hjälp av ett fästclips till rutorna på Baja 5B...
Hur länge de får sitta kvar beror nog mest på idioten som håller i radion...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Lite nya Silverback beadlocks och dekaler så var saken biff!
Gjorde jobbet fint på hobbymässan i helgen på Aeroseum utanför Göteborg med!
Bara pipan kvar nu!
Gjorde jobbet fint på hobbymässan i helgen på Aeroseum utanför Göteborg med!
Bara pipan kvar nu!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Och så dök äntligen DRP pipan upp efter tre veckor!
Nu ska det moddas till fästen osv!
Det blir tajt, men ska gå att lösa!
Nu ska det moddas till fästen osv!
Det blir tajt, men ska gå att lösa!
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Jävlar vad nice den blev med Grave digger bur/karossen =) lite bättre ös i ALX maskinen?
//Oliver
HPI Baja TSK-B 70cc Dawson Era RCMAX
Kraken-Taylor-InnovativeRC-FLM-ALX-BoneheadRC-Red Arrow-bygge!
HPI Baja TSK-B 70cc Dawson Era RCMAX
Kraken-Taylor-InnovativeRC-FLM-ALX-BoneheadRC-Red Arrow-bygge!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Tackar!
Ja nu ser den ut som den skulle gjort från början!
Med 3ggr effekten borde den väl inte hålla nån längre stund...
Har inte hunnit testköra den än tyvärr!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Fixat lite gaslänkage med!
Supersimpelt med en rak stång till bromsservot, och vips kan man helt plocka bort det separata gasservot!
Borrade och gängade ett M4 hål i servoarmen.
Supersimpelt med en rak stång till bromsservot, och vips kan man helt plocka bort det separata gasservot!
Borrade och gängade ett M4 hål i servoarmen.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Har börjat fila lite på en idé om att kunna göra drivlinan helt oförstörbar med...
Folk kör ju av drivaxlar, diffar och diffaxlar som tändstickor med storkubikare, och jag inbillar mig att lösningen inte ligger i att bygga drivlinan starkare, utan tvärtom, klenare.
Helt enkelt för att begränsa hur mycket energi som diffar och axlar faktiskt får ta hand om.
Har beställt lite prylar som ska testas, men om det fungerar som jag vill, ska man i princip kunna släppa trucken på torr asfalt med full gas, utan att diffarna flyger i bitar...
Återstår att se...
Folk kör ju av drivaxlar, diffar och diffaxlar som tändstickor med storkubikare, och jag inbillar mig att lösningen inte ligger i att bygga drivlinan starkare, utan tvärtom, klenare.
Helt enkelt för att begränsa hur mycket energi som diffar och axlar faktiskt får ta hand om.
Har beställt lite prylar som ska testas, men om det fungerar som jag vill, ska man i princip kunna släppa trucken på torr asfalt med full gas, utan att diffarna flyger i bitar...
Återstår att se...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 37 guests