Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Alla Offroad-projekt
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 27 Feb 2024, 20:48

Har hela tiden ogillat de fyra simpla M4 skruvarna som håller krondrevet på diffen, men det är inte helt lättlöst att göra nåt annat.
Krondrevet är stenhårt härdat och hålbilden i diffhuset är väldigt tajt.
Men, jag har ju inte gjort mig känd för att acceptera det omöjliga eller för att undvika korkade test, så det blev ju snart funderingar på lösningar.
Det största problemet inbillade jag mig var att försänka om hålen i krondrevet.
Rotade fram ett 12mm hederligt coromantborr som slipades om till en 60° försänkare med diamantklinga på vinkelslipen.
Det är ett gammalt knep som räddat många situationer genom åren, att offra gamla betongborr och helt enkelt slipa dem som metallborr och borra i härdat material.
Tyckte det kunde vara värt 10:- att testa iallafall.
Ska inte på något sätt påstå att det var enkelt, men det fungerade faktiskt!
20240225_163337.jpg
20240225_181833.jpg

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 27 Feb 2024, 20:53

Nu fanns det ju helt plötsligt ingen återvändo, och diffhuset fick sig en omgång med.
Borrade upp till M5 och modifierade huset för att kunna låsa lite längre skruvar med låsmuttrar.
Kändes mycket bättre direkt!
20240225_172028.jpg
20240225_181719.jpg
20240225_181736.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 27 Feb 2024, 22:07

Tänkte även testa hydrauliska skivbromsar eftersom jag inbillar mig att original wirebromsar aldrig kan ge en balanserad bromsverkan.
Man ser ofta folk som smäller av diffaxlar och skruvarna till krondrevet på diffarna på löpande band, och jag tror inte det är accelerationen som är det stora problemet, utan att rycket i drivlinan ihop med hysterisk bromsverkan som slår sönder allt i dess väg...
Utan mittdiff märker man aldrig om den ena bromsskivan inte används, utan det beror helt på hur beläggen slits.
Även om man plockar bort det främre bromsoket helt, kan man ändå få trucken att flippa framlänges med enbart broms på bakre kardan, men kraften som man då tvingar genom hela växellådan till framaxeln är ingen lek.
Det svåra är att man aldrig vet hur bromsarna tar. Bara att eländet stannar.

Med hydrauliska skivbromsar bör man få väldigt mycket jämnare bromsverkan mellan fram och bak.
Förhoppningsvis också en mjukare bromsenergi så det inte blir aluminum mot stål.
Kanske kan man rädda ett växellåds eller diffhaveri i framtiden!

Jag har både Mecatech och GTB system liggande, och eftersom jag gillar de större skivorna till GTB föll valet på dem, trots att det är rena skiten.
Iallafall huvudbromscylindern, som läcker som en trasig sil efter en stund.
Oken verkar funka helt ok, och eftersom Mecatech har 1-kolvs ok, och GTB har 2-kolvs ok, blir det att testa om GTB's ok kan funka ihop med Mecatechs huvudbromscylinder...

Nu har ju givetvis PrimalRc valt en helt egen hålbild för bromsoken, jämfört med HPI Bajan, så det är ju inte bolt-on precis.
:hmm:

Centrumen på GTB går ju att byta... om man har några andra som passar på kardanaxlarna...
Och det har man ju inte, för vem skulle ha såna?
Så, återigen hamnade man vid fräsen...
20240225_133123.jpg
20240224_175508.jpg
20240224_173426.jpg
20240224_172819.jpg
20240224_165157.jpg
20240224_153227.jpg
20240224_150045.jpg
Screenshot_20240121_204400_Facebook.jpg
20240224_115019.jpg
20240224_114858.jpg
20240224_122705.jpg
20240224_115300.jpg
20240224_121127.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 29 Feb 2024, 22:53

Lite mer yxande och filande gjort!
Skruvat ihop diffen, och det var preciiiiis att den gick att skruva ihop med M5 skruvarna!
Skruvskallarna gnuggade mot lagret!
Men det gick!
Och även låsmuttrarna hamnade på plats till slut!
Utrymmet jag fräst ur, är så tajt att muttrarna inte kan rotera när de väl sitter på plats. Det här var besvärligt, eftersom muttern var tvungen att ligga dikt an mot flänsen för att få plats öht.
Det innebar att varje mutter måste vridas till rätt läge innan skruven drogs fast.
Genom att rotera dem 1/6 i taget gick det att hitta rätt läge för varje mutter...
Och äntligen har jag fått diffen shimsad!
Ville få så litet spel som möjligt mellan piniong och krondrev, för ju tajtare det är, desto starkare blir den!
Shimsade diffen 0.55mm i sidled för att flytta den så nära piniongen som möjligt, och kunde även shimsa in piniongen 0.30mm för att få den precis på gränsen.
Och vilken skillnad!
:lol2: :rock:
Nu kändes den som den skulle, helt utan spel och glapp!
20240228_210658.jpg
20240228_210627.jpg
20240228_210031.jpg
20240228_205206.jpg
20240228_205136.jpg
20240228_201756.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 29 Feb 2024, 23:17

Så blev det dags att montera bromsoket.
Slipade upp befintliga hål, så att det passade som det skulle!
Även den tidigare gaffeln för att styra skivan moddades och anpassades till den större diametern.
20240229_211519.jpg
20240229_211509.jpg
20240229_202308.jpg
20240229_203257.jpg
20240229_203233.jpg
20240229_202322.jpg
20240229_202308.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 03 Mar 2024, 01:01

Medan jag ändå river ner allt, kan man ju lika gärna förlänga chassit samtidigt...
Övre länkarmarna i 4-linken är 180mm, och de nedre 200mm plus kullederna.
Tyvärr är ju alla kulleder högergängade, vilket gör justeringen av hjulupphängningen besvärlig helt i onödan.
Har haft en uppsättning vänstergängade kulleder liggande ett bra tag nu, i väntan på rätt tillfälle, och nu blev det dags!
Jag behövde byta gängan i en ände på alla länkarmar, och valde att borra upp och gänga om till M10, limma en stålbult i hålet, och helt enkelt gänga om till M8 vänster istället.
De nedre länkarmarna fick flytta upp en våning, och de övre kapades och skarvades ihop med en reservuppsättning av länkarmar jag köpte begagnade.
Detta förlänger hjulbasen ungefär 40-50mm beroende på justering.
Dessutom blir det riktiga turnbuckles av dem, och det går att justera dem precis som ett styrstag.
Äntligen!
:rock:
20240302_113138.jpg
20240302_121434.jpg
20240302_121542.jpg
20240302_121839.jpg
20240302_122010.jpg
20240302_122222.jpg
20240302_122727.jpg
20240302_123035.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 03 Mar 2024, 11:31

Plockade även ner framaxeln, och diffen som även den såg helt perfekt ut.
Smått förbryllande att alla 8 skruvarna suttit löst, och i framdiffen kunde jag skruva ur dem med fingrarna... och ingen av dem varit av!
Dock var oljan till större delen kvar i framdiffen!
Helt otroligt med lösa skruvar!

Detta är ett väldigt vanligt haveri på dessa, och man ser massor av folk som tvingas skrota diffhusen pga att skruvarna sitter fast.
Men jag är glad för att mina klarat sig!
...hittills... :rock:
20240302_162748.jpg
20240302_162558.jpg
20240302_162542.jpg
20240302_161952.jpg
20240302_161947.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 05 Mar 2024, 21:58

Bromsoket fram hamnar upp-och-ner, vilket betyder att luftningsskruven hamnar på fel sida.
Funderade en stund på om jag skulle strunta i det och helt enkelt skruva loss oket och vända det när det ska luftas, men sen bestämde jag mig för att borra och gänga i en luftningsskruv även på andra sidan.
Också första jobbet jag gjort i fräsen som krävt att jag kunde mäta fram djupet med precision, så äntligen blev det ett moddat skjutmått monterat för jobbet!
Besvärligaste skit jag borrat i på många år att få hål i ett Mitutoyo skjutmått!
Det blev ett jobb för Dremeln med diamantstift, och slipa sig igenom! Helt sinnessjukt hårt!
Men väldigt skönt att ha nu!
20240304_210611.jpg
20240304_210629.jpg
20240303_183846.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 10 Mar 2024, 19:59

Med bromssystemet fyllt kan jag bara tacka min lyckliga stjärna att jag borrade och gängade i en ny luftning i det främre oket, för det visade sig vara ordentligt besvärligt.
Det går ju inte i många cl bromsvätska, men jag har nog flödat igenom 3dl innan luften till slut försvann...
Väldigt stökigt när huvudbromscylindern sitter som högsta punkt i systemet!
:hammer:
Lär väl visa sig om det kommer att funka i längden!
Fick stuva om länkagen lite, och kanske borde jag haft ett separat bromsservo, men jag börjar såhär så får vi se!
Lite bökigt att ansluta bromsvätskepåfyllningen till huvudbromscylindern utan att få luft i det, så jag monterade en simpel strypventil med en kort slangbit som bara sitter i en dummy-koppling på chassit.
Tanken är att om jag behöver fylla och lufta systemet, bara ska kunna lossa slangänden från dummy'n, ansluta den till behållaren för påfyllning, och öppna strypventilen medan jag sätter tryck på bromsarna med servot.
Om det då finns luft i huvudbromscylindern kommer den att tvingas ut i påfyllningsbehållaren innan ny vätska tillåts strömma in. Om det kommer att fungera på sikt vetefåglarna...

Känns hyfsat just nu iallafall!
20240310_170048.jpg
20240310_170035.jpg
20240310_170021.jpg
20240310_170015.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 17 Apr 2024, 23:04

Ser att jag slarvat med uppdatering här nu!
Efter de nya skivbromsarna fick det bli en wheeliebar med!
Det finns ju färdiga att köpa, men jag tycker att wheelibaren ska börja hjälpa till vid en mycket lägre vinkel än när bilen redan står lodrätt.
Tycker inte heller om när den är stumt monterad, för bilen är så tung att det alltid kroknar eller ger med sig nån annanstans.
Idéen blev istället att montera den på bakaxeln, med gummikuddar som offermaterial när olyckan skulle vara framme.
Den går att justera med olika längd på det övre staget, men den fjädrar redan från låg vinkel och förhindrar väldigt effektivt ofrivilliga flippar baklänges.
20240321_130020.jpg
20240321_130013.jpg
20240317_211746.jpg
20240317_211725.jpg
20240318_191157.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc GRAVE DIGGER

Post by Dave » 17 Apr 2024, 23:18

Hobbymässan skulle för första gången sedan 2011 bjuda på largescale bash inför publik, men det blev en minst sagt avslagen uppvisning.
15:00 till 15:20 skulle det köras, och vi var på plats ute och redo 14:50.
14:55 öppnade sig himlen och det blev skyfall och hagelstorm i 20 minuter.
Total katastrof!
Twinnen dränkte jag i en sjö ute på fältet, och Grave Diggern gick i 3 minuter innan den slutade driva.

Det visade sig vara kopplingsrelaterat.
Eller snarare relaterat till delarna som undertecknad tillverkat för att få dit kopplingen!
:hammer: :doh:
Eftersom det är olika vinkel på konan till vevaxeln och kopplingshållaren, valde jag att slitsa upp konan för att den skulle anpassa sig mer till delarna.
Det visade sig vara väldigt korkat.
Vridet drog åt muttern mer och mer, och min adapterkona medgav att den till slut sprängde hela hållaren.
Så det fick bli en ny kona, och denna gång i en hel del.
Väldigt svårt att mäta konan utan riktiga mätverktyg, men vinkeln på vevaxeln är ~5,3° och konan i kopplingen är ~6°
20240417_203013.jpg
20240417_214445.jpg
20240416_194508.jpg
20240416_194155.jpg
20240416_194145.jpg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Dave and 40 guests