Dave's 85cc GRAVE DIGGER
Re: Dave's RAMINATOR
Varför inte en vev?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Re: Dave's RAMINATOR
Vore ju riktigt fränt med kick.Dave wrote: ↑16 Jan 2020, 22:12Letar ett bra sätt att starta den nu när jag inte kommer åt muttern på vevaxeln längre.
Jag kommer inte heller att kunna använda borrmaskinen längre eftersom den går sakta baklänges...
Så jag har två alternativ:
Hitta en rejäl dragstart som går åt rätt håll.
Eller
Kick.
Får HD tankar i huvudet.. Komp och feltändning som slår av smalbenet på dig.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
Re: Dave's RAMINATOR
Klart den ska ha elstart. Med lite extra meck så får du en hybridbil.
Re: Dave's RAMINATOR
Yes, en kickstarter eller som en kompis sa kickenickel
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Hade i nästan 10 år ett blästerskåp med utrustning för glasblästring stående i garaget.
Oanvänt.
Sålde det förra året och nu ångrar jag verkligen det ...
Fick låna en glasbläster och skulle bara snygga till motorn lite.
Hade inte räknat med att det skulle vara så fullständigt outstanding bra...
Motorn blev som ny!
Oanvänt.
Sålde det förra året och nu ångrar jag verkligen det ...
Fick låna en glasbläster och skulle bara snygga till motorn lite.
Hade inte räknat med att det skulle vara så fullständigt outstanding bra...
Motorn blev som ny!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Verkar sällsynt bara...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Mer pyssel...
Såg att kardanaxeln till bakaxeln går helt rakt bakåt som den sitter monterad från fabrik, och den som går framåt är förskjuten 30mm.
Såg genast en möjlighet att sno 15mm genom att helt enkelt bredda hela mittensektionen på chassit 15mm på båda sidor.
Givetvis är det bästa att ha kardan som flyttar mest energi så rak som möjligt, men då första testet lär få visa om den kommer att fungera öht, känns det värt att kompromissa lite.
Såg att kardanaxeln till bakaxeln går helt rakt bakåt som den sitter monterad från fabrik, och den som går framåt är förskjuten 30mm.
Såg genast en möjlighet att sno 15mm genom att helt enkelt bredda hela mittensektionen på chassit 15mm på båda sidor.
Givetvis är det bästa att ha kardan som flyttar mest energi så rak som möjligt, men då första testet lär få visa om den kommer att fungera öht, känns det värt att kompromissa lite.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Så det blev en stund vid svarven igen och tillverka alla distanser som behövs för att bredda chassit...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Efter att adapterplattan fått sin centrering och därtill 2st 8mm CPIG stift, blev det montage av kopplingen.
Minns hur man kämpade med vanliga 54mm med en fjäder innan man kom på hur man gör det enklast, och jag kommer antagligen skratta åt den här stunden när jag kommer på hur man ska göra egentligen.
Besvärligare elände har jag sällan skådat.
Minns hur man kämpade med vanliga 54mm med en fjäder innan man kom på hur man gör det enklast, och jag kommer antagligen skratta åt den här stunden när jag kommer på hur man ska göra egentligen.
Besvärligare elände har jag sällan skådat.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Skönt när man missar vitala saker som frigångstolerans mellan delar som ska röra sig...
Skruvade fast motorn i bilen för att säkerställa att inget kärvar och att veven med kopplingen gick fritt.
Jodå, det funkade, men klockan satt som gjuten!
Fick riva isär och slipa av kanten på klockan 1mm för att vara helt säker på att den gick fritt.
Nu lirar det finfint....
Skruvade fast motorn i bilen för att säkerställa att inget kärvar och att veven med kopplingen gick fritt.
Jodå, det funkade, men klockan satt som gjuten!
Fick riva isär och slipa av kanten på klockan 1mm för att vara helt säker på att den gick fritt.
Nu lirar det finfint....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Har inte hänt så mycket de senaste dagarna.... tiden räcker inte!
Yxade till en ny chassiplatta eftersom dragstarten inte går att montera i originalet...
Yxade till en ny chassiplatta eftersom dragstarten inte går att montera i originalet...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Tanken är inte att montera dragstarten fast på bilen, utan den ska sättas fast enbart för starten och sedan plockas loss när motorn startat.
Jag gillade envägslagret och 19mm hylsan och kommer att bygga vidare på den idén.
Ska tillverka en 19mm sexkant att montera på svänghjulet och vända på envägslagret eftersom jag nu måste starta motorn från andra änden på vevaxeln som det jag byggde den för.
Svarvade till ena änden av det som ska sitta på svänghjulet ikväll.
En 19mm hylsa är ungefär 19.2mm invändigt och det gjorde jag även sexkanten för att få så lite glapp som möjligt.
Den kanade på fint!
Jag gillade envägslagret och 19mm hylsan och kommer att bygga vidare på den idén.
Ska tillverka en 19mm sexkant att montera på svänghjulet och vända på envägslagret eftersom jag nu måste starta motorn från andra änden på vevaxeln som det jag byggde den för.
Svarvade till ena änden av det som ska sitta på svänghjulet ikväll.
En 19mm hylsa är ungefär 19.2mm invändigt och det gjorde jag även sexkanten för att få så lite glapp som möjligt.
Den kanade på fint!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests