Page 2 of 7

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 01 Apr 2019, 21:43
by Smurfen
Den var verkligen fet.

Skall bli skoj att följa ännu en tråd här på forumet.

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 01 Apr 2019, 22:11
by Dave
Instämmer!
Kändes helt ok för att vara el faktiskt!
😁

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 02 Apr 2019, 19:00
by tesla
Dave wrote:Instämmer!
Kändes helt ok för att vara el faktiskt!
Image
Tror faktiskt denna bil orginal är mkt bättre som elbil än som bensinare. Elbilen har mer options. Och orginal luftfilter på bensinaren är pappersfilter. Motorn är en rovan 36cc och pipan låter som en hpi SS pipa.

Så där finns grejer att uppgradera direkt.
Alfred har satt 46cc i sin nu. Det ska bli intressant att se!.

Själv ska jag bara byta diffolja innan första träffen. Orginal är rena vattnet så den skulle nog sprängt framdäck direkt.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 04 Apr 2019, 19:46
by tesla
Börjat demontera bilen. Ska fixa tjockare mittdiffolja då jag redan insett den är aldeles för öppen i mitten. Den skulle detonera framdäcken vid första gaspådrag. Förvånansvärt lätt att komma åt servona ändå. Såg värre ut på förhand. Bara 4 skruv för att ta bort hela radio/esc plattan. Mittdiffen blir dock en helt annan story. Fan va inbyggd den är. Verkligen bajavarning på den!


Servo spec:
Modell: jn hv2060mg x2
2x62 kg 0.13s/60deg. @7.4v.
Savöx size. Spline 15t

Verkar hittills vara mer än nog kraft för styrningen på denna bil trots tung framvagn. Bara att hoppas dreven fixar gropar med...ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 04 Apr 2019, 22:28
by tesla
Mera foton.
Var en del jobb med att få ur mittdiffen.
Nu när jag gjort det en gång och fyllt diffen med 300k istället för 50k cst( efter att ha läst setup sheeets från u.k) så kan jag ärligt säga att mittdiffen nog är.det absolut mest svåråtkomliga på denna bil. Men fortfarande klart snabbare än att plocka i/ur en motor eller orginal bakdiff på en baja.

Diffen är samma size som mcd rr5 diff. Därmed något större än 5ive-t.

Blir imponerat över att allt passar ihop så bra. Finishen/precisionen är klart högre än på mcd/losi.

Hittat en potentiell svag punkt. Främre kardanens bakre knut ser ut att vara klenare än övriga. Endast 4mm pinne. Vi får se hur hårt den nöts.... men det är i alla fall ingen vinkel.


Även bekräftat att det är justerbar mesh vid piniongen och att orginal piniongdrev är 21t.

Här följer lite bilder!.



ImageImageImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 05 Apr 2019, 22:09
by tesla
Första högfartstesten. Körde några snabba repor på en asfaltsraka på 8s.
Förvånad över hur stor skillnad i egenskaper o effektkurva det kan vara mellan 2 bilar med samma esc och batteri. Denna är mkt mjukare i botten.
. Man känner även tydligt att den trots uppenbart hög drevning har ett jävla vridmoment i mittregistret i synnerhet, högre än lbp v2 motorn i w5 utan tvekan.
Just denna enorma mid-rpm turbo-lag effekt kommer göra bilen lynnigare att köra än w5 på hala underlag.

Blir definitivt behov av att få till bra gas/effektkurva i sändaren om denna ska vara körbar. Den är definitivt snabbare med orginaldrev (21t)på 8s än w5an är så jag kan nog glömma 12S på denna bil. Denna motor har mer vrid och rpm än vad bilen behöver redan på 8.

Kan även nämna att bilen var stabilare än väntat i hög fart på asfalt.

Har även grubblat lite på batterilådorna som är gjorda för 2 st stora custom batterier. Jag vill använda samma 4s som i 1/8 och w5. Då måste jag få till ett bra sätt att få i 4 st mindre batterier istället i de 2 lådorna. Började med att skarva remmarna. Men kommer säkert modda vidare på detta under säsongen.
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk







Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 08 Apr 2019, 13:58
by tesla

Familjebil för utflykter.

Riktigt mjukt o bra vrid i denna motor. På just det är den helt överlägsen w5ans.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 09 Apr 2019, 22:31
by tesla
Kaross målad o tuta monterad!
ImageImageImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 11 Apr 2019, 15:37
by tesla

Tillfälligt monterat bort krängningshämmarna för att få mer flex / arikulation i hjulupphängning. Ska testa lite hur väl bilen kan crawla i svår terräng.
Hade inte planerat det från början men då motorn visat sig vara överraskande mjuk i botten så har jag blivit sugen på att testa. ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 14 Apr 2019, 08:45
by tesla


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 14 Apr 2019, 22:26
by tesla
Sådärja. Nu har jag vägt den också.
21.0 helt komplett/körklar utom batteri.

Vikt med batteri beror på vad jag driver den med men ett par kg till blir det alla gånger.
I det sammanhanget kan nämnas att standardbatterierna jag har för 8S i w5 väger 2.5 kg.

Det skulle i så fall göra bilens matchvikt ca 5 kg tyngre än w5an och 6 kg tyngre än en standard losi 5ive-t.
En annan jämförelse är att den därmed är ganska exakt dubbelt så tung som en orginal baja 5b..
Ngn som vet vad en köklar vekta väger ? Fått för mig de är tyngre.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 15 Apr 2019, 20:16
by tesla
Återmonterar krängarna inför nosringen.
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 17 Apr 2019, 13:59
by Andren
24kg tror jag min vekta väger körklar, med vikterna bak.

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 17 Apr 2019, 15:15
by tesla
Andren wrote:24kg tror jag min vekta väger körklar, med vikterna bak.
Samma m.a.o.
Vikter bak? För väghållning skull?
Jag har f.ö. flyttat bak batterierna lite nu för balansens skull.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Re: FID Dragon Hammer Voltz

Posted: 30 May 2019, 15:21
by tesla
Fortsätter att imponeras av denna bil.
2 träffar i rad nu med många varv utan betydande haverier. Med tanke på att det är en rtr bil i prisklass som en rtr baja är det imponerande i sig.
Dessutom går den över förväntan körmässigt, särskilt i sandhem trivdes den väldigt bra och åkte ifrån allt utom de bästa 4wd buggys. Den skulle lätt slå en orginal 5ive-t på den banan tror jag.
Begränsande faktorn på bana är tyngdpunkten i svängarna, den lyfter gärna innerhjulet om man är för agressiv.

Några smågrejer har gått sönder, en swaybar, en bärarm hade en spricka efter sandhem, samt en tappad skruv, men inga större grejer. Har nu provkört och gått igenom bilen inför alingsås.

Övertygad nog om att jag ska behålla bilen för att jag idag skulle beställa en drös med olika "bra att ha" delar typ länkarmar, kulor mm. Sånt man byter på plats på banan.
Även lite andra däck, uber rc spikdäck för 5ive-t , vilket blir intressant att se hur det funkar.



Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk