FID Dragon Hammer Voltz

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 27 Aug 2019, 08:43

Kollat igenom bakaxeln för övrigt efter rekord hjulningen. Ser fint ut. Faktiskt första gången jag öppnar bakaxeln.
Kände även på alla lager o de var ok då jag bara skruvade ihop den igen.ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 28 Aug 2019, 10:11

Beställt delar nu för att uppgradera bilen till senaste modellen FID släppte i våras. Inte billigt direkt, hade nästan varit billigare att sälja befintliga bilen och köpa en ny av 2019 spec modellen men tvekade lite av sentimentala skäl samt att det fortfarande är en smal marknad för beg 1/5 el i sverige, lite orolig att det skulle vara svårt att sälja en beg bil av ett för de flesta helt okänt märke.

Nåväl, blev i alla fall en beställning av följande:

#Servoräddare alu(armen på befintlig i plast flexar massor vilket gör att mittläget vandrar).

#Bärarmar alu fram( ny geometri som löser ett designfel på min).

#4 nya "extra" dämpare utan fjäder(se bilden)

#2 st Nya kortare bakdämpare(flera skäl b.la hållbarhet, befintliga är för långa och bottnar ur stumt).

#Nytt spur och piniong. 18/64 istället för 21/61, ger bättre körtid, körbarhet och lågfartsegenskaper. Sänker sannolikt toppfart från ca 90 till knappt 80...

#nytt motormount/centerdiffhållare (för att kunna köra med nya drevningen)

#ny swaybar fram och bak (för att passa dubbeldämpare)


Sen blev det lite reservdelar också.


Nästan ett helt vinterprojekt här...




ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 30 Aug 2019, 23:26

Plockat ner bilen för att fylla mittdiffen med ny 500k olja och framdiffen med 300k. Har på sistone känt att 400k mitt och 50k fram jag haft innan varit för öppet, framförallt då inre framhjulet balloonar mkt.

Passar på att göra en snabb genomgång också och gå tillbaka till den styvare bansetupen.
Var nog bra att jag plockat ner bilen för en genomgång. Hittade b.la att 3 av 4 motorskruvar var helt borta. Även hittat lösa drivpinnar och en inkilad sten under ena servoarmen.

Ska även passa på att ställa upp esc bec från 6 till 7.4v för att få snabbare styrning. orginal är esc ställt på 6v men det kan leverera 7.4. Servona är orginal 2 st jx HV 2060 och jag har haft 0 problem med dem utom att de har lite svårt att orka under insvängning. Lite som på losi 5ive t men inte alls lika illa. Nu får vi se hur det funkar med HV. Fortfarande snällare än ett lipo på 8.4v iaf.
Om servona vet jag inte mkt mer än att de är savöx size, 15t och är rateade 70 kg/0.13..



Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 04 Sep 2019, 22:49

Fick nya delar idag!
Gick snabbare än förväntat, bara ca 10 dagar från kina.

Men även allt som behövs för att uppgadera till senaste "2019 spec" modellen( Första bilden).

Mest iögonfallande är armarna som var grövre än jag förväntat mig(bild2,3 jämförelse med mcd armar och befintlig plast). Ändrar även geometrin i framvagnen en hel del jmf med plastarmen vilket kommer göra bilen rejsigare.

Utöver detta även beställt en hel del reservdelar.

ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 05 Sep 2019, 22:47

Här syns tydligt skillnaden på armarna när de är monterade. Notera var dämparens nedre ände hamnar. Bör lösa problemet med att dämparna bottnar ur innan chassit och gör sprickor i armen vid fästet om man landar hårt. Detta har kostat mig 3 av de 4 armar jag kört av i år. Den 4e var i Alingsås och p.ga en sån krasch som det är svårt att klaga på bilen när den går sönder....ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 07 Sep 2019, 16:59

Nya dämpare och nya krängare fram och bak. Alu armar på plats.
Har ingen aning om vilken olja jag ska använda, inte hittat nån bra info. Börjar med 300 cst.
Växellåda nästa!ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 07 Sep 2019, 21:43

18/61 brevid gamla drevningen 21/57
(Med reservation för räknefel) f.ö fler som inte kan räkna då det står helt olika på olika forum, det lilla som finns om voltzen vill säga. Att ta reda på vad som passar o inte kräver en del bläddrade i sprängskisser... inte som med bajan att man bara kan slänga iväg en fråga i valfritt forum. Lite som det var precis i början med rr5 när jag köpte min första 2015.

I bilden syna även nya motorfäste och drevskydd för att passa nya dreven. 61 spuret är för stort för 2018 versionen.
En bonus är att 1.5 kg motor hamnar 1 cm lägre...

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 08 Sep 2019, 11:43

Lite annorlunda design på denna jämfört med andra 4wd bilar typ mcd, losi och även jämfört med 1/8buggy o truggy.
Bilen har helt rak drivlina med motorn rakt ovanför kardanen. Mekaniskt fördelaktigt, nackdelen är förstås att motorn hamnar typ 5 cm högre än den gör i en konventionell layout.
Bilen saknar även helt de stag vid diffhusen som nästan alla andra icke-TVP bilar har. Istället har ESC plattan den funktionen. Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 09 Sep 2019, 21:19

Uppgradering till 2019 spec klar.
Gått upp 900gram i vikt nu. 24.5 kg med standard batteri. Blivit något längre i hjulbasen och även 2 cm bredare fram.
Tidigare mått inom parentes

Mått som den står:
Hjulbas: 64cm(62.5)
Bredd bak: 60(60)
Bredd fram 60.5(58-59).
Vikt med standard batteri 24.5(23.6)

Ska bli intressant att se hur den går. Det är tydligt att FID försökt lösa några av de saker jag tyckt varit bilens svagheter körmässigt.

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 16 Sep 2019, 11:39

Fick igår för första gången möjlighet att jämföra bensin och el versionen av Dragonhammer. Jag har sett och även kört bensinaren tidigare men det var förra våren så jag har haft svårt att riktigt avgöra exakt vad som skiljer bilarna utöver det uppenbara med motor, esc, tank etc.

Blev faktiskt riktigt förvånad över HUR extremt MYCKET som skiljer. Undantaget stötdämpare fram, bärarmar(v2 och voltz18) diffar(tror jag), fälgar och kanske(osäker) drivaxlar fram, är det ju INGET som är samma över huvud taget.
I nästan alla avseenden ser voltzen ut som en mer välbyggd plattform.


De här är med andra ord HELT olika bilar med i praktiken lika lite gemensamt med varandra som med en vekta och därmed ska man inte kalla den för elkonverterad bensinare.

Kolla bara bilderna!
ImageImageImage

Kan nämna att chassit är helt annorlunda i både form och storlek, länkarmar till bakaxeln är längre o grövre på voltz samt att bensinaren har en offset drivlina(dvs vinklad kardan) medan voltz är rak. Kardanerna är även t.ex mycket mindre på bensinaren och har även andra längder.

Sen är det även helt andra chassistag(voltz har inga) servofästet skiljer, bensinaren har stående singelservo, voltz har liggande dubbel som dessutom är av starkare modell.

Ytterligare skillnader är krängare, däck, bakaxel, extenders, dämpartorn(tror jag) och bumper bak. Inte ens bur och kaross är samma.

Intressant att se i alla fall och detta förklarar varför jag inte haft drivlineproblem alls trots borstlös motor modell XXL när det finns trådar på forum som diskuterar provlem med drivlinan på bensinaren.






MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 26 Sep 2019, 17:35

Första körningen av bilen på bana efter ombyggnaden och uppgraderingarna avklarad gångna helgen. Blev ca 30 min körning på nosringen innan skruven till styrlänkaget lossnade(nog inte loctite på den sen jag bytte bärarmar)

Bilen kändes egentligen inte speciellt bra i setupen, kändes lite studsig bak t.ex och även lite lurig under inbromsning(frontflips)

Hade jag kört själv hade jag nog nästan tänkt att den var långsammare än tidigare vilket knappast skulle vara en succe då just Nosringen har varit den bana(tillsammans med alingsås) som den här bilen funkat sämst på.

Som tur är körde jag inte ensam utan hade både en RR5-E och 1/8 eltruggys att jämföra med. Tidigare har jag aldrig hängt med dessa bilar på nosringen(med samma förare) men det kunde jag faktiskt i praktiken göra nu, egentligen bara söders Rr5-E jag inte riktigt hängde med. Så bevisligen är Voltzen säkert ett par sekunder/varv i snitt snabbare på nosringen än den varit tidigare även om den är allt annat än lättkörd.
För övrigt ett bra exempel på att det är skitsvårt att få känsla för hur en setup funkar utan att ha en annan bil som referens.

Tror den styvare framvagnen och de mkt trögare diffoljorna i fram o mitt var det som utgjorde 90% av skillnaden.

Nåt annat som skiljde var att körtiden blev ett par min längre med den lägre drevningen

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk





MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 30 Sep 2019, 22:36

Faktiskt haft en del nytta av min youtube kanal med denna bil.
Finns typ 0 vettig info på forum om DH och det lilla som trots allt finns handlar mest om bensinaren som vi ju konstaterat är en helt annan plattform.

Däremot är jag och 3-4 killar igång och lägger upp YT klipp. I chatten till dessa har jag hjälpt andra med batteri setupen(minst 1 har klonat min 1/8 batt 2+2 setup) och esc programmering och nu tror jag att jag fått det återgäldat då han jag hjälpt nog löst swaybar problemet genom att använda en 5ive-t fram krängare bak på DH och även ett par andra losi delar för att få fast den.

Har beställt detta och även ett LED kit som jag hoppas kommer innan årets avslutande träffar. Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 07 Oct 2019, 09:54

Swaybar från en losi 5ive-t klon på plats. Hoppas den håller bättre än orginal.
Har identifierat problemet med orginal som att allt flex sker i en bockning medan resten av krängaren är helt styv. Därmed blir det metallutmattning trots ok metall. Därför de går av med jämna mellanrum.


Även passat på att justera setupen i bakvagnen lite. Senast på nosringen var bilen för studsig bak och välte t.om framåt under inbromsning ett par gånger även om den gick snabbare där än tidigare.

Tror mig börja förstå mig på dubbeldämpningen lite nu och har gjort lite justeringar.
Dubbla dämpare bak där bara den ena har fjäder innebär ju att man kan justera fjäder och dämpning på fler sätt än med en vanlig 1 dämpar setup. Jag har av det skälet valt att ha tunnare olja i de fjäderförsedda vanliga dämparna än i de fjäderlösa som därmed står för majoriteten av dämpningen.
Tyckte senast att spring rate var bra men dämpning var för hög, därav studsigheten. Så nu har jag flyttat in de fjäderlösa dämparna ordentligt på armarna bak. Det får i praktiken samma effekt som att byta till klart tunnare olja fast man får även längre slaglängd. Och då har jag ju alltså ändrat dämpningens geometri och tröghet utan att röra fjädringen eller kladda med olja...
Inte kört bilen så här ännu. Men setupen har aldrig känts så bra avvägd för bana tidigare tycker jag när jag känner på fjädringen. Borde passa fint på fredriks bana..

Även dekaltrimmat lite tillsammans med sonen (blivande rc mek) och förberett för det starka LED kit som lär dyka upp i veckan.
F.ö stor fördel med en elbil att man kan skruva så här tillsammans med barn(och djur) utan att tänka på bensinångor och kladd! Har ju vintertid min rc verkstad i ett rum inomhus vid altandörren.
Kanske blir vinterprojekt att ordentligt uppgradera rumet til en mer seriös verkstad med takspotts, hyllor mm.
ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by Smurfen » 07 Oct 2019, 10:14

Är ju en av de stora fördelarna med denna hobby. Barnen kan vara med.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 07 Oct 2019, 10:43

Smurfen wrote:Är ju en av de stora fördelarna med denna hobby. Barnen kan vara med.
Ja.
För mig är det just nu med spädbarn i huset en förutsättning för att meka att 5åriga sonen är med. Ibland skruvar han själv, ibland kör han sin 1/24 bil på golvet och ibland sitter han i soffan med som sällskap eller lyssnar på musik (usch för hans 90 tals schlager playlist!) i soffan.
Detta hade nog aldrig funkat om jag hade mekat i ett kallgarage. Då hade jag nog kunnat meka ngn timme per vecka max.

Ska f.ö kraftigt uppgradera verkstaden med fler hyllor, belysning utan skuggor, stereo, fler stolar mm denna verkstaden i vinter så blir det lättare för honom att nå upp på mekbordet mm. Och bättre ordning. Rumet är 25 kvadrat så det finns möjligheter.
Behåller bara kem , lipon, bensinare och de grejer jag använder väldigt sällan i garaget.





Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests