FID Dragon Hammer Voltz

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 06 Jan 2019, 20:32

Dags att nämna lite om mitt nästa projekt. Exakt vilken bil det blir är inte 100% klart även om jag har kommit rätt långt i planeringen och har en plan A, B och C.

Bakgrunden till projektet är att en fråga som ofta kommer upp det gäller 1/5 el är vilken bil man ska köpa.

Det finns få RTR bilar (särskilt om man räknar bort superdyra kershaw designs byggen med mgm grejer) och ofta blir det tal om egen elkonvertering av en bensinare typ 5ive-t , baja eller mcd vilket nog utgör ett hinder för vissa som är förhållandevis nya i hobbyn även om det inte är speciellt svårt. Mycket lättare att börja med bensin istället då.

Bortsett från baja flux så verkar det finnas väldigt lite objektiv information om LS el RTR bilar på marknaden. Jag tror att just detta gör folk väldigt osäkra på vad de vågar köpa och sista åren har det kommit ytterligare några nya bilar på marknaden.
Planerar därför att inom en snar framtid köpa en av dessa och se om man kan få en sån rtr bil att funka vettigt för träffar och bash. Detta i så fall för en budget minst 10k lägre än w5an.

Aktuella bilar jag kikat på är:
Losi super baja rey (1/6, 7-8k)
Losi super rockray (samma)
Dbxl e (1/5 13 k)
FID Dragon hammer Voltz (1/5 13.8k).
Fg e-marder
Redcat xb-e (7k)
Missat nån?

Bort går allt över 15k RTR(ev utan batteri/sändare).
ImageImageImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Last edited by tesla on 06 Jan 2019, 20:32, edited 1 time in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Elbil RTR

Post by fredrikf » 06 Jan 2019, 21:59

Fg har ju väldigt många modeler i sitt elutbud..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Elbil RTR

Post by tesla » 06 Jan 2019, 22:36

fredrikf wrote:Fg har ju väldigt många modeler i sitt elutbud..
Måste medge jag har dålig koll på fgs modeller men när jag kollade runt lite nu såg jag tr4 och leopard. Båda som rtr kring 12k. Har sett och läst en del om tr4an, b.la drivlinan även med måttligt vassa bensinare, avsaknad av mittdiff i kombination med stora hjul b.la.
Leoparden har jag dålig koll på. Är kanske en helt annan plattform med bättre drivlina?
Ser även ut att vara riktigt billig elektronik i båda dessa bilar jämfört med t.ex losi som har rebrandat hobbywing i dbxl e och 5ive-te samt FID som har ZTW(samma jag har i w5). Särskilt med tanke på att de kostar 12k och därmed är i samma prisklass som FID O DBXL.
Så just de modellerna tror jag spontant att jag passar på. Men du kanske sett något bättre eller vet mer?





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Elbil RTR

Post by Speedup » 08 Jan 2019, 23:57

snälla el är inte nåt manligt skärpning!!
tesla wrote:
06 Jan 2019, 20:32
Dags att nämna lite om mitt nästa projekt. Exakt vilken bil det blir är inte 100% klart även om jag har kommit rätt långt i planeringen och har en plan A, B och C.

Bakgrunden till projektet är att en fråga som ofta kommer upp det gäller 1/5 el är vilken bil man ska köpa.

Det finns få RTR bilar (särskilt om man räknar bort superdyra kershaw designs byggen med mgm grejer) och ofta blir det tal om egen elkonvertering av en bensinare typ 5ive-t , baja eller mcd vilket nog utgör ett hinder för vissa som är förhållandevis nya i hobbyn även om det inte är speciellt svårt. Mycket lättare att börja med bensin istället då.

Bortsett från baja flux så verkar det finnas väldigt lite objektiv information om LS el RTR bilar på marknaden. Jag tror att just detta gör folk väldigt osäkra på vad de vågar köpa och sista åren har det kommit ytterligare några nya bilar på marknaden.
Planerar därför att inom en snar framtid köpa en av dessa och se om man kan få en sån rtr bil att funka vettigt för träffar och bash. Detta i så fall för en budget minst 10k lägre än w5an.

Aktuella bilar jag kikat på är:
Losi super baja rey (1/6, 7-8k)
Losi super rockray (samma)
Dbxl e (1/5 13 k)
FID Dragon hammer Voltz (1/5 13.8k).
Fg e-marder
Redcat xb-e (7k)
Missat nån?

Bort går allt över 15k RTR(ev utan batteri/sändare).
ImageImageImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Elbil RTR

Post by Dave » 09 Jan 2019, 08:54

Speedup wrote:
08 Jan 2019, 23:57
snälla el är inte nåt manligt skärpning!!
:lol2: :cheesy:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Elbil RTR

Post by tesla » 09 Jan 2019, 09:09

Speedup wrote:snälla el är inte nåt manligt skärpning!!
tesla wrote:
06 Jan 2019, 20:32
Dags att nämna lite om mitt nästa projekt. Exakt vilken bil det blir är inte 100% klart även om jag har kommit rätt långt i planeringen och har en plan A, B och C.

Bakgrunden till projektet är att en fråga som ofta kommer upp det gäller 1/5 el är vilken bil man ska köpa.

Det finns få RTR bilar (särskilt om man räknar bort superdyra kershaw designs byggen med mgm grejer) och ofta blir det tal om egen elkonvertering av en bensinare typ 5ive-t , baja eller mcd vilket nog utgör ett hinder för vissa som är förhållandevis nya i hobbyn även om det inte är speciellt svårt. Mycket lättare att börja med bensin istället då.

Bortsett från baja flux så verkar det finnas väldigt lite objektiv information om LS el RTR bilar på marknaden. Jag tror att just detta gör folk väldigt osäkra på vad de vågar köpa och sista åren har det kommit ytterligare några nya bilar på marknaden.
Planerar därför att inom en snar framtid köpa en av dessa och se om man kan få en sån rtr bil att funka vettigt för träffar och bash. Detta i så fall för en budget minst 10k lägre än w5an.

Aktuella bilar jag kikat på är:
Losi super baja rey (1/6, 7-8k)
Losi super rockray (samma)
Dbxl e (1/5 13 k)
FID Dragon hammer Voltz (1/5 13.8k).
Fg e-marder
Redcat xb-e (7k)
Missat nån?

Bort går allt över 15k RTR(ev utan batteri/sändare).
ImageImageImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Elbil RTR

Post by fredrikf » 09 Jan 2019, 10:07

1 Manligt = positiv egenskap?
2 RC = Manligt?
3 Tjejer som kör RC = Förstör Rc (såvida dom inte är manliga)

Tröttsam diskussion om El vs Benisin, kör det ni gillar och tycker är kul och skit i andra..

Onödig OT på en hyffsat seriös tråd, bättre ta det på fb :)
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Elbil RTR

Post by tesla » 09 Jan 2019, 10:15

fredrikf wrote:1 Manligt = positiv egenskap?
2 RC = Manligt?
3 Tjejer som kör RC = Förstör Rc (såvida dom inte är manliga)

Tröttsam diskussion om El vs Benisin, kör det ni gillar och tycker är kul och skit i andra..

Onödig OT på en hyffsat seriös tråd, bättre ta det på fb :)
Bra skrivet. Själv kommer jag även fortsättningsvis köra båda. Med fördel för el b.la av praktiska skäl då jag mekar inne i huset.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: Elbil RTR

Post by Speedup » 09 Jan 2019, 16:38

alla kör det de vill å blir glada av :)
Lycka till med inköpet tesla <3
tesla wrote:
09 Jan 2019, 10:15
fredrikf wrote:1 Manligt = positiv egenskap?
2 RC = Manligt?
3 Tjejer som kör RC = Förstör Rc (såvida dom inte är manliga)

Tröttsam diskussion om El vs Benisin, kör det ni gillar och tycker är kul och skit i andra..

Onödig OT på en hyffsat seriös tråd, bättre ta det på fb :)
Bra skrivet. Själv kommer jag även fortsättningsvis köra båda. Med fördel för el b.la av praktiska skäl då jag mekar inne i huset.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Elbil RTR

Post by tesla » 20 Feb 2019, 10:51

Bil beställd!
Vad det blev får ni se på Aeroseum. Tänker köra bilen väsentligen original denna säsong, bortsett från typ däck, radio och ev ngn mindre grej som extenders. B.la för att se hur allt funkar utan moddning. Kommer göra unboxing och Review video. Utan att säga för mkt så pratar vi om en bil som levereras i princip RTR och klart under kostnaden för t.ex en losi 5ive-t RTR, för att inte tala om w5an eller de flesta av bilarna på träffarna.
I mitt fall har jag även en överenskommelse med Wahla på Swedrc om rabatterat inköpspris och delar mot att jag promotar bilen lite och testar vad som ev behöver göras. Kommer b.la göra en unboxing och en Review på Youtube och lägga upp en del här och på Facebook. Dock inte upp innan Aeroseum!

Kommer få börja med lite småfix som att löda om kontakter(för att passa de batterier jag redan har) samt installera min radio. Men annars ska jag ställa ut denna i princip original.
mystery-200-3.jpg
mystery-200-3.jpg (29.45 KiB) Viewed 9473 times
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Elbil RTR

Post by Smurfen » 20 Feb 2019, 16:23

Spännnde.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Elbil RTR

Post by tesla » 23 Feb 2019, 20:14

En av de ganska få egna modifikationer bilen kommer ha redan från början.

Sedan jag först monterade tuta i w5an inför förra säsongen har jag lärt mig att tutan endast drar 3A och detta under korta tillfällen när den används. Därför helt onödigt med egen matning till relät som jag haft tidigare. Relät får nu därför sin ström direkt från mottagaren vilket förenklar kablaget.

Relät är f.ö det hobbyking som suttit i w5(som inte kommer ha tuta i år av vikt/tyngdpunktsskäl) tutan är ny men av snarlik modell, 6v likströms moppetuta från www.mopedrenovering.se. kostar 99 kr. Den jag hade i w5 blev för blöt på sista nosringenkörningen ifjol.
Kommer liksom på w5 aktivera tutan genom att krama sändarhandtaget hårdare(handflateknapp på 7px).
Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Elbil RTR

Post by tesla » 16 Mar 2019, 17:51

Jag som tänkt ha bilen målad, testad moddad(ev drevning, batterikontakter och sånt) o körklar till aeroseum. Men det lär ju inte hända..
Underbara postmord har tappat spårningen sedan flera veckor trots att det är inom EU...
Märk väl att det handlar om en hel LS bil+ lite lösa options(däck o fälgar b.la). Därmed inte alls nåt litet paket precis..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk







Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Elbil RTR

Post by tesla » 27 Mar 2019, 19:36

Nämen se på fan.
Under sker!

Bara löda kontakter o sätta i mottagare så ska den med på mässan sen.

Fick en överraskning idag när jag skulle köpa mer lödtenn och det inte finns med bly längre p.ga nåt Miljöbeslut. Riktigt tråkigt då det är så mkt bättre.





Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 01 Apr 2019, 21:27

Då var det dags att lägg upp denna som projekttråd på riktigt!. Valet föll till sist på en dragon hammer voltz. Länge sneglat på den p.ga att den ser riktigt nice ut med all alu och 23 cm hjul men avvaktat för att se hur ztw esct( som ju är nytt på marknaden) funkar i w5an då dragonhammern har samma esc från fabrik. 1200 pund kostade den helt komplett utom batteri, mottagare/sändare och karossfärg.

Fick bilen några dagar innan mässan och monterade radioutrustning o kontakter. Annars tog jag med den helt orginal och endast testad på gatan till mässan.

Bilen fick pryda bordet och bogsera båt många varv nu i helgen på Aeroseum. P.ga motorns karaktär visade den sig vara klart mindre ryckig som dragbil än w5an, antagligen en effekt av annan motortiming. Därför körde jag mkt mer med denna än jag planerat.

I vilket fall är det ett jävla monster till bil med all alu och sina 23cm hjul.
Verkar överlag riktigt välbyggd, inga glapp, skrammel eller lösa skruvar etc och massor av fräst alu inkl en bakaxel som syns på långt håll.
Med orginal hubbar och hjul är bilen 60 cm bred.

Ska återkomma fortlöpande under säsongen med vad jag tycker om bilen och olika moddar. Men nu börjar jag med lite bilder!.

ImageImageImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests