FID Dragon Hammer Voltz

Alla Offroad-projekt
fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by fredrikf » 30 May 2019, 19:50

tesla wrote:
30 May 2019, 15:21

Även lite andra däck, uber rc spikdäck för 5ive-t , vilket blir intressant att se hur det funkar.
superspike 5ive-t kör jag med och greppar som fn.. mini spike är ömtåliga som satan och ett köp jag inte är nöjd med.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 30 May 2019, 19:59

fredrikf wrote:
tesla wrote:
30 May 2019, 15:21

Även lite andra däck, uber rc spikdäck för 5ive-t , vilket blir intressant att se hur det funkar.
superspike 5ive-t kör jag med och greppar som fn.. mini spike är ömtåliga som satan och ett köp jag inte är nöjd med.
Var minispike jag beställde. Men tänkte det i så fall som rent gräsdäck så det kanske håller ändå.
Orginal är rätt bra på det mesta UTOM just gräs, i synnerhet blött gräs.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 07 Jun 2019, 21:26

Då krängaren till drakhammaren var restad överallt i Europa blev det att modda dit en baja krängare.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 04 Jul 2019, 21:42

Gjort en liten review av bilen som ju är nästan helt orginal (undantag batteriremmar, kontakter och diffjolja)

För er som inte orkar se hela så kan man väl sammanfatta att jag på det stora hela är nöjd och att bilen överlag överträffat mina förväntningar och vad jag läst på andra forum.

Utöver reviewen har jag nu även äntligen fått tag i swaybar som är åter i lager. Beställde 2 st direkt.
Ska även testa med lite andra lägre däck framöver då orginal nästan kränger av fälgarna på greppa underlag. Annars är orginaldäcken bra om det är ojämnt o halt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 05 Jul 2019, 20:42

La märke till en sak när jag kollade runt efter andra däck. Såg b.la att de hade kraken maxxis intrepid däck. Många säger att Dragonhammer voltz däcken är rena klon däck på dessa men när jag ser på bilderna verkar det vara helt olika däck. Både helt olika hjulsidor, form(dh buktar ut mer) och andra foams. M.a.o sannolikt andra egenskaper. Får jag gissa så är voltzdäcken mjukare och mer terrängkapabla men sämre i kurvor med fart. Detta gissar jag utifrån bilderna, min erfarenhet av voltz däcken och vad jag sett på YT.




ImageImageImageImage
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by Dave » 06 Jul 2019, 08:58

Krakens har visat begränsad förmåga att hålla ihop...
Många som haft problem på storkubikare och elmaskiner med dem.
Inte unikt att värre maskiner är elaka mot däcken men det har tydligen släppt bitar ur dem i hög fart...

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 06 Jul 2019, 11:51

Dave wrote:Krakens har visat begränsad förmåga att hålla ihop...
Många som haft problem på storkubikare och elmaskiner med dem.
Inte unikt att värre maskiner är elaka mot däcken men det har tydligen släppt bitar ur dem i hög fart...
Där ser man.
Då är nog knappast FID däcken av sämre kvalité. Har svårt att se att de skulle delaminera på det sättet utifrån vilken typ av gummi det är. Däremot är de mjuka nog att det garanterat går att pizza-spränga ett framhjul eller två om man gasar hårt med mjuka diffar. Sett det i flera youtube klipp. Slängde i 500 k olja i mitten direkt efter första provkörningen då det blev pizzadags så fort man nuddade gasen med orginal vattenblask i mitten. Borde nog ha i tjockare olja fram med. Men är lite orolig för sämre "turn in".

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 15 Jul 2019, 21:36

Då jag inte heller till kommande helg fått ihop ett sett lägre däck till draken så provar jag lite andra grejer för att få den att gå bättre i böjarna. Flyttat ut dämparfästena ordentligt på armarna till bakaxeln. Borde styva upp bakvagnen ordentligt och motverka roll samt minska "vacker tass" körningen ut ur böj. Sänker även mitten av chassit ca 1 cm.

I teorin ska detta funka för bana i alla fall. Detta är första solid rear axle bilen jag har haft så egentligen har jag 0 koll.

P.s, ser bilen hög ut fram så är det för att 3.5 kg batterier saknas.(det mesta på framaxeln).

ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by Dave » 16 Jul 2019, 06:42

Tror inte DH någonsin blir en snabb banbil... men gillar moddandet!
Gillar chassit skarpt och hur det beter sig.
Den är så extremt olik allt annat, och inbjuder till spektakulär körning och hantering!
Om du får bort krängningen kommer du också att tappa mycket grepp... men det ska bli kul att se fortsättningen!
Bra jobbat hittills!
:thumbsup: :drive:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 16 Jul 2019, 08:12

Den behöver inte vara snabb för att vara kul att köra. Men vill få bort en oönskad tendens att lägga sig snett över yttre bakhjulet under axx ut ur sväng. Du såg hur den välte i alingsås i den kurvan där du stog och vände. Styvar jag upp bakvagnen och får detta att funka bör det bli lättare att köra på ställ.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 22 Jul 2019, 09:36

Ytterligare en körning med denna bil utan haverier även om jag fick byta en böjd rod-end på ena bakdämparen inför helgens träff och tappade en drivpinne i depån, som jag dock hittade.

Bilen var bättre på banan nu med uppstyvad och sänkt bakände, framförallt märktes detta på konstgräset där den inte lutade på samma sätt som sist.
Lite studsigare var den dock p.ga kortare fjädringsväg.


ImageImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 05 Aug 2019, 22:49

Ytterligare ett antal varv på bana utan nämnvärda ras.
Sjukt imponerad av hur bra bilen håller ihop med tanke på att jag i praktiken bara blåst av den med tryckluften mellan varje körning sen i maj. Verkar kräva klart mindre underhåll än rr5an/körtimme.
T.ex inte bytt ett ända lager eller en ända damask än och karossen är fortfarande felfri i praktiken.

Det börjar dock märkas på plastdelar som kulhanskar lite var stans att den gått några timmar nu då de hoppade loss flera gånger i Nynäshamn. Så får bli en order på en uppsättning av samtliga handskar, både till styrstag o dämpare(olika storlek). Mcds passar inte p.ga annan diameter på stag och dämparstänger.

Även nöjd med att den i praktiken gick att hänga med rr5orna runt nynäshamnsbanan med om man vågade satsa på rakorna.

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 08 Aug 2019, 22:01



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 22 Aug 2019, 13:42

Börjat fundera lite på hur jag ska gå vidare med denna bil nu...
Utöver att gå igenom lite slitagedelar mm i vinter så har jag funderat lite på om man kan göra något mer. Min bil är ju köpy i vintras men tillverkad 2018. FID kom med en hel del uppgraderingar till 2019 bilen. Tyvärr inte helt lätt att läsa sig till alla detaljer . Men mest synligt är att 2019 har dubbla dämpare fram och bak. Samt även alu armar.
Från början när jag såg det kändes det väldigt onödigt. Extra vikt och mer som kan gå sönder. Men nu när jag kört bilen en hel del börjar jag se varför FID lanserat dessa uppgraderingar.
Orginal dämpare mår inte riktigt av att hantera stora hopp mm. När de bottnar ur går gärna kulhandsken längst ner av i plasten. Därför innebär dubbla dämpare en omfördelning av krafterna på dubbelt så många kulhanskar. Dessutom möjlighet till fler olika setuper.

De nya alu armarna fram har en viktig skillnad i form som löser problemet med att bilen bottnar ur i dämparna innan chassit gör det. Det fenomenet har knäckt 2av de 3 bärarmar jag kört av i år. Rättelse av ett design fel helt enkelt.

Även krängarstagen fram ser ändrade ut vilket förhoppningsvis är avsett att lösa problemet med att dessa hoppar ur.

Sen verkar 2019 ha lägre drevning vilket lär gynna körtiden då 2018 är onödigt högt drevad. Faktiskt är denna bil klart snabbare i toppfart än RR5-E på 8S.

Ser ut att finnas fler skillnader men svårt att hitta exakt info.

Har dock som plan att uppgradera min bil till 2019 spec i vinter. Ev även öka spårvidden fram med ytterligare 3 cm för att göra den stadigare
Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 26 Aug 2019, 23:18

Blev en del lek på gräsmattan idag med. I monstertruck konfig har bilen sjukt mkt torque steer. Kolla bara klippet!.

I ban läge, dvs dämparna i bakersta hålen i länkarmarna bak är bilen styvare i bakvagnen och då blir detta inte lika tydligt men det märks då också.

Körde även sönder min första drivlinedel när jag krökte denna extender ca 5 grader(bilden)
Hände i en våldsam hjulning, bland de värre jag gjort på mina snart 5 år med largescale när bilen välte snett framåt i ca 70 knyck och hjulade 10+ varv. Skyller inte på bilen där, snarare tvärtom, kunde varit betydligt mer att byta, hade jag gjort det där med bajan t.ex hade det nog varit mer att göra. Det gick att köra vidare men hjulet vobblade lite som ett skevt cykelhjul. Just denna del har jag turligt nog i lådan efter en felbeställning tidigare i år som alltså kommer väl till pass.

Fick även tillfälle att ta isär bilen lite ikväll för en snabb översyn. Ser att främre kardanen är synligt nött så den bör jag räkna med att byta i vinter. Samma gäller styrlänkar och servoräddaren som faktiskt är i plast. Även något litet glapp i servona nu men inte så farligt vilket också får ses som imponerande med tanke på bilens vikt och att det är FIDs egna servon som satt i bilen orginal.

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests