NRP ULTRON RESTAURERING
Posted: 04 Jan 2019, 18:09
Köpte denna bilen av Rickard Hessle i höstas som i sin tur köpt den av Jens på RcMaffian.
Bilen fick sin premiärtur på Flodas hemmabana eftersom jag hämta bilen på vägen dit.
Förhoppningarna var höga då jag äntligen hade fått provköra en likadan i Finland och den var mycket trevlig att köra.
Väl vid banan installerades en mottagare och ut för en provtur…det var ingen rolig körning, bilen var som en orm på banan, väldigt oförutsägbar etc.
Efter 2 varv gick en övre såkallad wishbone bak av och det var slutkört tyckte jag för den där wishbonen hade sett sina bästa dagar.
Efter lite om och men beslöt jag att få bilen snygg till Aeroseum utställningen eftersom jag beslutat att bilen skulle skruvas ned till molekyler och restaureras så skulle den även eloxeras om.
En i klubben hade eloxerat om sin bil och tipsa om firman som utför dessa tjänster HAMA ELOXERING i Katrineholm.
Efter nedmontering så konstaterades följande:
1 hingpin var skev
Ena styrstaget kärva nåt enormt
Mittdiffen var fel ihopsatt då en O ring var helt felmonterad så diffen låste sig till och från
Låsbrickor till motorn saknades helt
Nästan totalt limsläpp på alla däck
Övrigt så var den helt ok.
Drivaxlarna var i ok skick men med denna restaurering så måste dem bli nya dem med
Har mätt och forskat och har fått till mig att diffar och drivaxlar är samma/likadana som Losi 5T
så har faktiskt beställt nya från RcFox då det blev billigare därifrån med julrabatter etc.
Bilen nedskruvad och skickad på eloxering…när det väl är klart släpper NRP ett uppgraderingskit med längre chassie och nyutvecklad styrning…MÅSTE HA.
Efter en fundering så tycker jag det ser tight ut med befintliga avgasröret och kontaktar NRP ang det…helt klart, det coola avgasröret är inte kompatibelt med det nya chassiet. Beställer den också då.
I dagarna har jag fått hem kittet och nu är även det på eloxering.
Mycket aluminium på denna bil och med det innebär det en jäkla massa så kallade glidlager i plast…efter att jag skurit ut mer än hälften av glidlagrena lite snabbt upptäcker jag att det faktiskt går att ta ut dem och återanvända grrr blev till att beställa ett gäng sådana också(bortkastade pengar). Var tvungen att rensa allt så som skruv och plast från det som skulle eloxeras.
I nuläget är framvagn, bakvagn och mittdel ihop satt.
Nästa steg blir byta diff oljor och dämparoljor.
När denna restaurering är klar så blir detta inte längre en ULTRON V1 som den kallas utan detta kommer bli en ULTRON Zr som är den senaste modellen som säljs idag. Den nya modellen ULTRON R som kördes på EM 2018 har inget release datum än.
För och nackdelar jämfört med min MCD blir en senare fråga för i nuläget har jag inte mycket att säga om det förutom att det är lite dyrare delar HAHAHA. Man köper allt i styck/delar...inga kit finns som jag ser det utan allt är i styckdelar.
Sen är det ju jävla kul att få skruva med en annan bil än min kära MCD.
Bilen fick sin premiärtur på Flodas hemmabana eftersom jag hämta bilen på vägen dit.
Förhoppningarna var höga då jag äntligen hade fått provköra en likadan i Finland och den var mycket trevlig att köra.
Väl vid banan installerades en mottagare och ut för en provtur…det var ingen rolig körning, bilen var som en orm på banan, väldigt oförutsägbar etc.
Efter 2 varv gick en övre såkallad wishbone bak av och det var slutkört tyckte jag för den där wishbonen hade sett sina bästa dagar.
Efter lite om och men beslöt jag att få bilen snygg till Aeroseum utställningen eftersom jag beslutat att bilen skulle skruvas ned till molekyler och restaureras så skulle den även eloxeras om.
En i klubben hade eloxerat om sin bil och tipsa om firman som utför dessa tjänster HAMA ELOXERING i Katrineholm.
Efter nedmontering så konstaterades följande:
1 hingpin var skev
Ena styrstaget kärva nåt enormt
Mittdiffen var fel ihopsatt då en O ring var helt felmonterad så diffen låste sig till och från
Låsbrickor till motorn saknades helt
Nästan totalt limsläpp på alla däck
Övrigt så var den helt ok.
Drivaxlarna var i ok skick men med denna restaurering så måste dem bli nya dem med
Har mätt och forskat och har fått till mig att diffar och drivaxlar är samma/likadana som Losi 5T
så har faktiskt beställt nya från RcFox då det blev billigare därifrån med julrabatter etc.
Bilen nedskruvad och skickad på eloxering…när det väl är klart släpper NRP ett uppgraderingskit med längre chassie och nyutvecklad styrning…MÅSTE HA.
Efter en fundering så tycker jag det ser tight ut med befintliga avgasröret och kontaktar NRP ang det…helt klart, det coola avgasröret är inte kompatibelt med det nya chassiet. Beställer den också då.
I dagarna har jag fått hem kittet och nu är även det på eloxering.
Mycket aluminium på denna bil och med det innebär det en jäkla massa så kallade glidlager i plast…efter att jag skurit ut mer än hälften av glidlagrena lite snabbt upptäcker jag att det faktiskt går att ta ut dem och återanvända grrr blev till att beställa ett gäng sådana också(bortkastade pengar). Var tvungen att rensa allt så som skruv och plast från det som skulle eloxeras.
I nuläget är framvagn, bakvagn och mittdel ihop satt.
Nästa steg blir byta diff oljor och dämparoljor.
När denna restaurering är klar så blir detta inte längre en ULTRON V1 som den kallas utan detta kommer bli en ULTRON Zr som är den senaste modellen som säljs idag. Den nya modellen ULTRON R som kördes på EM 2018 har inget release datum än.
För och nackdelar jämfört med min MCD blir en senare fråga för i nuläget har jag inte mycket att säga om det förutom att det är lite dyrare delar HAHAHA. Man köper allt i styck/delar...inga kit finns som jag ser det utan allt är i styckdelar.
Sen är det ju jävla kul att få skruva med en annan bil än min kära MCD.