NRP ULTRON RESTAURERING
NRP ULTRON RESTAURERING
Köpte denna bilen av Rickard Hessle i höstas som i sin tur köpt den av Jens på RcMaffian.
Bilen fick sin premiärtur på Flodas hemmabana eftersom jag hämta bilen på vägen dit.
Förhoppningarna var höga då jag äntligen hade fått provköra en likadan i Finland och den var mycket trevlig att köra.
Väl vid banan installerades en mottagare och ut för en provtur…det var ingen rolig körning, bilen var som en orm på banan, väldigt oförutsägbar etc.
Efter 2 varv gick en övre såkallad wishbone bak av och det var slutkört tyckte jag för den där wishbonen hade sett sina bästa dagar.
Efter lite om och men beslöt jag att få bilen snygg till Aeroseum utställningen eftersom jag beslutat att bilen skulle skruvas ned till molekyler och restaureras så skulle den även eloxeras om.
En i klubben hade eloxerat om sin bil och tipsa om firman som utför dessa tjänster HAMA ELOXERING i Katrineholm.
Efter nedmontering så konstaterades följande:
1 hingpin var skev
Ena styrstaget kärva nåt enormt
Mittdiffen var fel ihopsatt då en O ring var helt felmonterad så diffen låste sig till och från
Låsbrickor till motorn saknades helt
Nästan totalt limsläpp på alla däck
Övrigt så var den helt ok.
Drivaxlarna var i ok skick men med denna restaurering så måste dem bli nya dem med
Har mätt och forskat och har fått till mig att diffar och drivaxlar är samma/likadana som Losi 5T
så har faktiskt beställt nya från RcFox då det blev billigare därifrån med julrabatter etc.
Bilen nedskruvad och skickad på eloxering…när det väl är klart släpper NRP ett uppgraderingskit med längre chassie och nyutvecklad styrning…MÅSTE HA.
Efter en fundering så tycker jag det ser tight ut med befintliga avgasröret och kontaktar NRP ang det…helt klart, det coola avgasröret är inte kompatibelt med det nya chassiet. Beställer den också då.
I dagarna har jag fått hem kittet och nu är även det på eloxering.
Mycket aluminium på denna bil och med det innebär det en jäkla massa så kallade glidlager i plast…efter att jag skurit ut mer än hälften av glidlagrena lite snabbt upptäcker jag att det faktiskt går att ta ut dem och återanvända grrr blev till att beställa ett gäng sådana också(bortkastade pengar). Var tvungen att rensa allt så som skruv och plast från det som skulle eloxeras.
I nuläget är framvagn, bakvagn och mittdel ihop satt.
Nästa steg blir byta diff oljor och dämparoljor.
När denna restaurering är klar så blir detta inte längre en ULTRON V1 som den kallas utan detta kommer bli en ULTRON Zr som är den senaste modellen som säljs idag. Den nya modellen ULTRON R som kördes på EM 2018 har inget release datum än.
För och nackdelar jämfört med min MCD blir en senare fråga för i nuläget har jag inte mycket att säga om det förutom att det är lite dyrare delar HAHAHA. Man köper allt i styck/delar...inga kit finns som jag ser det utan allt är i styckdelar.
Sen är det ju jävla kul att få skruva med en annan bil än min kära MCD.
Bilen fick sin premiärtur på Flodas hemmabana eftersom jag hämta bilen på vägen dit.
Förhoppningarna var höga då jag äntligen hade fått provköra en likadan i Finland och den var mycket trevlig att köra.
Väl vid banan installerades en mottagare och ut för en provtur…det var ingen rolig körning, bilen var som en orm på banan, väldigt oförutsägbar etc.
Efter 2 varv gick en övre såkallad wishbone bak av och det var slutkört tyckte jag för den där wishbonen hade sett sina bästa dagar.
Efter lite om och men beslöt jag att få bilen snygg till Aeroseum utställningen eftersom jag beslutat att bilen skulle skruvas ned till molekyler och restaureras så skulle den även eloxeras om.
En i klubben hade eloxerat om sin bil och tipsa om firman som utför dessa tjänster HAMA ELOXERING i Katrineholm.
Efter nedmontering så konstaterades följande:
1 hingpin var skev
Ena styrstaget kärva nåt enormt
Mittdiffen var fel ihopsatt då en O ring var helt felmonterad så diffen låste sig till och från
Låsbrickor till motorn saknades helt
Nästan totalt limsläpp på alla däck
Övrigt så var den helt ok.
Drivaxlarna var i ok skick men med denna restaurering så måste dem bli nya dem med
Har mätt och forskat och har fått till mig att diffar och drivaxlar är samma/likadana som Losi 5T
så har faktiskt beställt nya från RcFox då det blev billigare därifrån med julrabatter etc.
Bilen nedskruvad och skickad på eloxering…när det väl är klart släpper NRP ett uppgraderingskit med längre chassie och nyutvecklad styrning…MÅSTE HA.
Efter en fundering så tycker jag det ser tight ut med befintliga avgasröret och kontaktar NRP ang det…helt klart, det coola avgasröret är inte kompatibelt med det nya chassiet. Beställer den också då.
I dagarna har jag fått hem kittet och nu är även det på eloxering.
Mycket aluminium på denna bil och med det innebär det en jäkla massa så kallade glidlager i plast…efter att jag skurit ut mer än hälften av glidlagrena lite snabbt upptäcker jag att det faktiskt går att ta ut dem och återanvända grrr blev till att beställa ett gäng sådana också(bortkastade pengar). Var tvungen att rensa allt så som skruv och plast från det som skulle eloxeras.
I nuläget är framvagn, bakvagn och mittdel ihop satt.
Nästa steg blir byta diff oljor och dämparoljor.
När denna restaurering är klar så blir detta inte längre en ULTRON V1 som den kallas utan detta kommer bli en ULTRON Zr som är den senaste modellen som säljs idag. Den nya modellen ULTRON R som kördes på EM 2018 har inget release datum än.
För och nackdelar jämfört med min MCD blir en senare fråga för i nuläget har jag inte mycket att säga om det förutom att det är lite dyrare delar HAHAHA. Man köper allt i styck/delar...inga kit finns som jag ser det utan allt är i styckdelar.
Sen är det ju jävla kul att få skruva med en annan bil än min kära MCD.
Last edited by Emanuel21 on 08 Jan 2019, 14:36, edited 15 times in total.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: Test NRP ULTRON RESTAURERING EFTER KÖP
Emanuel21 wrote:Här ska det uppdateras med förlopp och hinder inom kort om min inköpta begagnade bil.
Se där gött brooooooosan
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Test NRP ULTRON RESTAURERING EFTER KÖP
Skall bli skoj att följa.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11648
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Test NRP ULTRON RESTAURERING EFTER KÖP
Kul med fler projekttrådar!
Ska bli intressant att få höra för och nackdelar jämfört med MCD!
Ska bli intressant att få höra för och nackdelar jämfört med MCD!
Re: NRP ULTRON RESTAURERING EFTER KÖP
Idag har jag tillverkat små distanser till bromsarna som jag upptäckte saknades helt när jag skulle sätta ihop bromsarn.
Distanserna till bromsarna hitta jag ett aluminium rör som passa perfekt för 45kr på Bauhaus istället för att behöva beställa nya för några 100 lappar.
Diff renoveringen tog ett plötsligt stopp vid återbyggnaden då det saknades en schimsbricka som nöts ut till ingenting och självklart fanns inget sånt i min Arsenal. Demontering av dem andra 2 diffarna visade sig att schimsbrickorna även till dem var nednötta till ingenting...beställt schimsbrickor från lokala skruvbutiken (SWEBOLT).
Distanserna till bromsarna hitta jag ett aluminium rör som passa perfekt för 45kr på Bauhaus istället för att behöva beställa nya för några 100 lappar.
Diff renoveringen tog ett plötsligt stopp vid återbyggnaden då det saknades en schimsbricka som nöts ut till ingenting och självklart fanns inget sånt i min Arsenal. Demontering av dem andra 2 diffarna visade sig att schimsbrickorna även till dem var nednötta till ingenting...beställt schimsbrickor från lokala skruvbutiken (SWEBOLT).
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: NRP ULTRON RESTAURERING
Idag kom sista delarna från eloxeringen och jag har nu börjat sätta ihop bilen.
Sakta men säkert ska den ta form nu...
Sakta men säkert ska den ta form nu...
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: NRP ULTRON RESTAURERING
Det där blev jäkla snyggt.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: NRP ULTRON RESTAURERING
Snyggt
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: NRP ULTRON RESTAURERING
Nu har man kommit en liten bit till
1 bakdämpare låter inte så fräsch vid komprimering
SUCK!!!
Och så är en fjäder en annan mjuklek än dem övriga 7 fjädrarna.
Så nu måste jag fylla på en order för att kunna bygga vidare...så tills dem grejerna kommer ska jag fortsätta med min MCD.
Men nu har jag också märkt att Stötdämparna behöver en hel del service.
1 stång fram är skev, den till vänster på bild.
1 bakdämpare låter inte så fräsch vid komprimering
SUCK!!!
Och så är en fjäder en annan mjuklek än dem övriga 7 fjädrarna.
Så nu måste jag fylla på en order för att kunna bygga vidare...så tills dem grejerna kommer ska jag fortsätta med min MCD.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: NRP ULTRON RESTAURERING
Alltid är det något
Re: NRP ULTRON RESTAURERING
Borrat och gängat för att stämma överens med Zr modellen...
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: NRP ULTRON RESTAURERING
På plats...
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: NRP ULTRON RESTAURERING
Idag kom den efterlängtade ordern.
Nu blir det skruva i helgen
To be continued....
Nu blir det skruva i helgen
To be continued....
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests