Börjat bygga ihop den igen nu för 2019.
Här är en liten årsrapport och lite tankar för nästa år.
Överlag har bilen funkat över förväntan på så sätt att den varit snabb och inte haft några större ras trots många varv totalt.
Det har under tiden blivit en del småförbättringar för att lösa barnsjukdomar och irritationsmoment men det är några stora grejer jag avsiktligt väntat till vintern med. De stora grejerna är framförallt :
*drivspänning/motorval/esc
*Batteriplacering/tyngdpunkt
*strömförsörjning till servo/mottagare
Spänning/Motor/esc:
Ursprungligen byggde jag bilen med tänk att dreva den så att 6s var optimalt på bana och vid behov kunde jag slänga i 8s för speedruns eller bash. Valde därför en motor med ett varvtal/kv tal lämpligt främst för 6s.
Detta funkade väldigt bra körbarhetsmässigt. Mjuk o fin o lagom med kraft över hela registret.
Visade sig dock att de 6s batterierna var skräp och att esc gick för varmt vid kontinuerlig bankörning över 8-10minuter.
Därför fick jag fimpa 6s till förmån för 8 med lägre drevning. Då försvann dock flexibiliteten i batterival och därmed möjligheten till ett "speedrun mode". Dessutom är motorn något för högvarvig på 8S med de drevningar som enkelt kan ordnas vilket medför sämre körbarhet och sämre verkningsgrad. Blir nu en ny motor med mer optimerat varvtal för 8s. Därmed bättre verkningsgrad, körbarhet och mindre värme. Dessutom 12s kapabel vilket ger möjlighet till speedrun mode med ett nytt esc. I det läget 15 hk och toppfart klart över 100 med bandrevning!!.
Lärde mig också en hel del under säsongen, b.la att esc bakom motorn inte funkar av kylningsskäl och att layouten jag valt inte var optimal. Har funderat länge på hur jag ska lösa detta men har nu bestämt mig var grejerna ska sitta. Tyngdpunkten blir också för hög i dagsläget. Särskilt med esc i tornet och batterier staplade på höjden a-la containerfartyg.
Alla ska ner på chassit! (Bilder kommer senare).
Bec visade sig vara vara en sak som krånglat av och till. Ersätter därför detta med ett litet mottagaracc på 4200mah som gott och väl bör räcka en träff.
Om man summerar detta så är tanken att bilen främst bli mer lättkörd och ha mindre värmeproblem på banan. Den kommer t.om vara lite(men obetydligt) långsammare på rakan än i år på 8S.
Kanske t.om klarar mig på enbart passiv kylning då allt är så överdimensionerat för det effektuttaget!.
Men jag ska också om jag vill kunna dragracea 72cc storkubikare i 100 knyck på gräset i Alingsås...
Målet är i alla fall denna lite ovanliga kombo.
Vi får väl se hur det blir. Men första testen blir nog en speedrun nån stans...
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk