Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 18 Jun 2019, 19:17

Fixat esc mount för att esc nu ska ligga plant ngn cm ovanför chassit. Vet nu att kylningen räcker ändå!. 700 gram minst 3-4 cm lägre. Passar även på att förskjuta det 2 cm bakåt av balans skäl.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 21 Jun 2019, 20:19

I sommarstugan och har inget RC att meka med. Har då passat på att titta närmare på klippet när mitt esc brann i sandhem.
Har utgått från att det brann när jag försökte trycka mig över ett däck med 12S inkopplat.
På youtube i 720p och normal fart är det svårt att se men i 4k på större skärm och 1/2 fart syns det väldigt tydligt att bilen först trycker mot däcken, spinner loss och sen stannar hjulen(jag släppte nog gasen). Därefter 2sek paus men sen ser man tydligt bilen backa 1 DM och först då kommer låga/rök och bilen stendöd..

Varit osäker tidigare men nu är jag 100på att esc funkade fram tills backen aktiverades. Detta är betydelsefullt på så sätt att jag har mekaniska bromsar som i vissa lägen(med hög brake rate) motverkar backen. Brukar vrida ner den lite när jag ska backa men gjorde det inte denna gång. På 8s har esc pallat sånna saker utan problem men på 12s är det kanske känsligare. Men att det kom i ett sånt specifikt läge gör det ju mycket lättare att undvika om jag skulle köra 12s igen för t,ex uppvisning. Kan ju bara deaktivera backen och vara försiktig om bilen kör fast. Detta var ju då i alla fall ingen vanlig accelerations "spik" som jag tidigare trott vilket känns väldigt användbart att veta. Bra att ha det på film!
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 25 Jun 2019, 20:44

Kaross målad.
Bilen väsentligen klar.
Väntar med spänning på att väga den komplett. Har plockat bort allt onödigt .
Räknar med ca 16 kg med batteri men hoppas på något mindre. Vet min bensin rr5 vägde ca 15 komplett så bör ha mindre vikt-handikapp nu.
ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by Lusse » 26 Jun 2019, 05:17

Enkelt ,men snyggt. :thumbsup:
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 26 Jun 2019, 11:10

Lusse wrote:Enkelt ,men snyggt. Image
Tackar!
Behövde hålla det enkelt för att få den klar innan helgen...

Nu har jag vägt in den på 15.7 kg inkl 8s 15200mah.
Nöjd! 3 kg lättare minst. Sc kaross och bur utgör 1.5 kg av den viktbesparingen. Bumprar 500 gram. Resten är att jag plockat bort onödiga grejer inkl kortat onödigt långa sladdar.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 30 Jun 2019, 10:52

Första testet av buggykonverteringen.
Riktigt riktigt nöjd med hur bilen går.
Känns som 80% av problemen jag hade med väghållningen i Alingsås är lösta. Ingen greppvält tendens längre och bilen ställer sig inte på framhjulen under insvängning längre. Lite nervös i bak fortfarande så ska nog på sikt flytta vikten bakåt lite till så blir den mer som förra säsongen i balans. Men bilen var avsevärt snabbare än förra året på samma bana och nu inga värmeproblem heller trots täckt kaross utan hål. Körtid ca 15min med standard batterier.
Här är 15 min oklippt körning utan paus.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 02 Jul 2019, 20:26

Roade mig med att kolla på de 3 filmer jag har när jag kör denna bil på Flodas bana för att se ungefär vilka varvtider jag gjort då. Banan är ganska snarlik i alla klippen, ungefär samma skick. Använder i alla 3 klippen samma däck (astro max).
Nu senast har "väggen " tillkommit vilker gjort banan något längre men jag tror inte det gör jättestor skillnad i varvtid.

Har kollat ut en referenspunkt på banan och räknat ut snittet på alla varv i klippen där det inte finns ett större misstag eller krasch.

Juni 18: 32-34 sek/varv
Hösten 18: 33-34 sek/varv(med bubbla karossen)
Juni 19: 29-30 sek/varv. Dessutom färre misstag.

Även om detta inte är 100% tillförlitligt så
Bekräftar verkligen vad jag upplevde bakom spakarna i lördags....

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 02 Jul 2019, 22:25

Den logiska följdfrågan på föregående inlägg är förstås VAR på banan årets bil tjänar 3 sekunder per varv jämfört med fjolårets. Förstås inte lika lätt att svara på men i hoppen och på större delen av konstgräspartiet går de nog väldigt lika.
Jag kan inte mäta så exakt men det är för blotta ögat påfallande synligt hur mkt fortare det gick att åka ut ur böjen ut på rakan. Bilen passerar tornet SÅ J*A mycket snabbare nu. Detta har inte med effekt att göra utan att jag båda gångerna jag körde denna bana ifjol hade svårt att få stabilitet nog att gasa på där förra året. Jag var tvungen att vänta till bilen hade svängt helt klart innan jag började accelerera och var faktiskt ofta långsammare rakt fram på flera banor t.ex här och på nynäshamn än bensinarna. Tyngdpunkten gjorde det lurigt och oförutsägbart att axxa under sväng.

Denna gång kunde jag börja gasa mycket tidigare och mer. Om detta är en bestående trend kanske det faktiskt skulle kunna vara möjligt att nå 8S toppfart(ca 80-90) på vissa banor(läs sandhem) nu.....
0.30 i klippet här säger en del även om håkans motor inte går rent. Då är ändå min utgång inte alls bra.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk





Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 06 Jul 2019, 14:57

En lite kul kuriosa grej med elbilarna är att jag enkelt kan få en uppfattning om ungefär hur mkt effekt de förbrukar. Under fjolåret var den ungefärliga förbrukningen på 8S på bana 750-850 mah/ minut på banor som nosringen och även flodas bana vid kontinuerlig körning. I år har förbrukningen legat klart högre. 1000mah/min både på flodas bana och i alingsås.

Dessa mätningar får jag enkelt genom att se hur mkt energi som går i batt efter körning och dela med tiden. Självklart finns felkällor i detta men då jag använder samma laddare, grövre kablar och samma eller bättre batterier i år så skulle i så fall skillnaden snarast underskattas så den 25% ökade förbrukningen är nog sann och troligen ännu större.

Genomsnittligt uttag är då 60A eller ca 2kw=2.7hk brutto ur batterierna.


Så vad beror då detta på?
Jag har några tankar om detta:
# 1
den mest uppenbara är att jag på alla längre "runs" förra året var tvungen att eco-driva för att hålla ner esc och på vissa banor även motor temp.

#2 lägre tyngdpunkt tillåter hårdare körning (sant redan innan buggykonvertering)

#3 mer maxeffekt och snabbare gasrespons.


Dessa 3 tillsammans ökar nog förbrukningen betydligt mer än 25% men det finns några saker som håller nere förbrukningen.

Mindre värmeförluster i motor( årets arbetar mer i sitt optimala register )

Mindre värme i Esc( släpper igenom mer ström)

Kortare och grövre kablar.

Lättare vikt(3 kg vilket dock också gör att bilen kan köras hårdare).




Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 16 Jul 2019, 14:01

Körde flera accar i Valdemarsvik i lördags och hade inga som helst värmeproblem trots damm och 27 grader i luften.

Efter 1 års konstant testande och skruvande för att få bilen driftsäker eller förhindra att den överhettar känns det riktigt skönt nu att äntligen kunna lägga fokus på annat som setup, körning och däckval. Dessa områden har hela tiden fått stå tillbaka tidigare när annat behövt fixxas. Körde massa varv mot en annan borstlös rr5 och insåg direkt att för en hal skumpig bana finns en hel del att förbättra.
Min bil var klart långsammare i mitten av böjarna även om jag körde in det i form av bättre traction. En sak som definitivt håller bilen tillbaka i böjarna var att alla rollcenter och dämpar positioner är ställda maximalt för att minimera roll vilket behövdes tidigare men med tanke på hur mkt lägre cog bilen har nu kan jag nog trimma in en hel del mer grepp framöver.... peppad faktiskt!. Ska testa en grej där redan på lördag i sandhem.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 27 Jul 2019, 14:26

Mekaniska bromsar fimpade och använder nu endast motorbroms. Kört så i ett antal år med 1/8 el. Och det funkar förhållandevis bra även på en 4wd bil med mittdiff trots att man skulle kunna tänka sig att bromsbalansen skulle bli helknäpp med typ all bromsverkan bak. Det verkar helt enkelt ändå bli tillräckligt med broms fram för att bilen ska bete sig ok under inbromsning.

Skälet till att jag trots det har kört mek broms har varit att spara esc och batteri från strömspiken vid broms.

Nu har jag dock kört tillräckligt många timmar med dragonhammern som inte har några mekaniska bromsar för att kunna säga att batteri/esc/motor verkar fixa det bra.

Därför blir det nu enbart magnegbroms även i denna bil.

Kan i teorin se en del fördelar med det.

1: 4-500 gram försvinner, dessutom ganska högt i bilen.

2: snällare mot drivlina o däck p.ga mjukare och mer linjärt ingrepp. Detta särskilt då det tillåts röra sig lite i mittdiffen nu jmf med en skiva på varje kardan och att känslan i de bromsar jag haft var att de låste väldigt lätt.
Faktiskt knäckt flera drivpinnar under inbromsning på undulerade underlag i år.

3: längre körtid p.ga viss regenerativ laddning


4: färre saker som kan krångla då det inte behövs kanalmixning och servo. (Problem med det som troligen orsakade esc branden i sandhem i maj).

5:lättare att få i backen. (3 sek istället för 10) att växla mellan f och b.

6:snällare mot bec.

7: går inte att glömma bort att koppla in broms igen efter backning.


Nackdelar:
1 går ej justera bromsbalans.
2esc/motor/batteri värme???
3 mindre bromsverkan(men mer än tillräckligt för bana).

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 04 Aug 2019, 22:40

Gjorde körde 3x20 minuter på banan i Nynäshamn med denna bil i lördags. En stor del av den tiden var bil mot bil racing mot morgan och malcolm vilket verkligen gav mig möjlighet att känna på hur denna bil funkar på en snabbare bana igen. Det var även en perfekt bana att testa magnetbromsen då det är 2 långa rakor med skarp långsam sväng efter där man kan använda bromsen ordentligt.

Riktigt nöjd med bromsverkan, i det mellanläge(50% broms) jag hade nu var bromsen progressiv och agerade i praktiken ABS då bromsverkan är beroende av motorvarvet i det läget(ju långsammare motorn snurrar desto mindre broms vilket för övrigt även är mycket tydligt i Dragonhammern med samma esc)
Dessutom snabb reaktion åt båda håll.

Väghållningen var inte perfekt, setupen var för hård för de småknaggliga böjarna men bilen var bra i de snabba partierna då den till skillnad från t.ex malcolms mjukare bil inte bottnade ur i knölarna. Att köra bilen rätt styv är delvis ett avsiktligt val för att kunna gasa ordentligt på rakorna och utnyttja eldriften fullt ut och den setupskillnaden får skillnaden på rakan att se ännu mer markerad ut än den egentligen är....

I vilket fall verkar den nu ÄNTLIGEN vara av med problemen jag hade i början av säsongen med att den ställde sig på yttre framhjulet under insvängning och blev väldigt nervös. Därmed är den MYCKET roligare att köra nu än i t.ex Alingsås där det inte gick att attackera in i böj alls...
Mer racerbil och mindre buss!



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by Smurfen » 06 Aug 2019, 06:49

Den gick fint.
Trevlig bil det lilla jag han testa.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 13 Aug 2019, 20:32

Körde bilen 2 vändor förra helgen. Lördag mot flera andra på nosringen , b.la Emanuel. Söndag körde jag Norrköpingsbanan med Robin.

2 helt olika banor med högre greppnivå än Nynäshamn, särskilt Norrköping har ett högt grepp i torrt före. Riktigt nöjd med hur bilen gick, med grymt fäste axxar den och styr som min borstlösa 1/8buggy. Kändes som jag aldrig ar jag kört en 1/5 så fort i böjarna, nästan lite känslan av 1/10 touring med det fästet. Även här räckte magnetbroms bra.

Årets version av nosringen är verkligen ingen power bana då det saknas långa rakor och groparna är många. Men även där känner jag att bilen är ett stort fall framåt nu mot vad den var i början av året. Sparrade med Emanuel och kände att det inte var några svårigheter att hänga med tempomässigt vilket jag inte alls gjorde i t.ex Alingsås i år eller på flodas bana förra hösten. Vi bytte bilar och min är lite mer understyrd men defintivt mkt stabilare i hög fart. Så nånting är jag definitivt på spåren. Ytterligare ett tecken på det är att denna bil tidigare gått jämnt med 1/8 eltruggys runt årets Nosringen , nu var det inga svårigheter att åka ifrån dem.
Fick dock drevras i båda styrservona på slutet. * Edit* var bara det ena som rasat.

Så hur går man vidare nu.... denna säsong blir det nog inga mer uppgraderingar. Men har planer i vinter. Vissa handlar om mindre grejer som att flytta esc lite bakåt men överväger också större grejer.
Får dock se hur mkt jag går vidare med denna, skulle vilja utveckla cupbilen och Drakhammarn också och den här bilen börjar på många sätt vara färdigutvecklad nu. Kommer absolut behålla den som bil att köra med men kanske trappar ner det intensiva projektandet på just denna framöver. Förutsatt att det inte dyker upp nåt nytt på marknaden som MÅSTE testas typ sensorbaserad motor/esc överkomliga navmotorer eller solid-state batterier...
Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk





MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Post by tesla » 02 Sep 2019, 20:35

Blev ett antal varv på nosringen i helgen med denna mot frekos rr5 som är en tuff nöt att knäcka då den p.ga mindre batteri och mindre motor/esc väger säkert 3-4 kg mindre men ändå har tillräckligt med effekt för denna bana. Jag har dock fördel av FT dämpare och LSD diffar.
F.ö var banan perfekt nu. Regnat lagom mkt veckan innan. Vi skulle haft cupen denna helg istället!

Är nöjd med balansen i bilen även här. Lätt understyrd i grunden men kan lätt göras överstyrd med ett fjäderlätt tryck på gashandtaget.
Känns lite som att jag sedan jag ändrade lite på bilen inför Nynäshamn äntligen hittat rätt med setupen på ett sätt som funkar hyffsat på de flesta banor.


Har börjat fundera på lite uppgraderingar för nästa säsong men det beror också lite på vad för grejer som kommer ut på marknaden.... Drömmer sött om sensorbaserad motor/esc och solid state batterier....men åtminstone sistnämnda lär vara några år bort.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests