Petrol Killer 3.0. The E-buggy

Alla Offroad-projekt
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Dave » 23 Mar 2019, 20:12

Ja det råder nog ingen tvekan om att den har potential att gå mycket fortare än 110km/h.
Skulle tro att du förutom de punkter du redan nämnt, har en till i däcken.
Det behövs antagligen något helt annat än ens rallydäck för att klara 130km/h.
De enda jag sett klara 160km/h är FG onroad och BRP slicks.

Har du några funderingar runt det?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 23 Mar 2019, 20:15

Dave wrote:Ja det råder nog ingen tvekan om att den har potential att gå mycket fortare än 110km/h.
Skulle tro att du förutom de punkter du redan nämnt, har en till i däcken.
Det behövs antagligen något helt annat än ens rallydäck för att klara 130km/h.
De enda jag sett klara 160km/h är FG onroad och BRP slicks.

Har du några funderingar runt det?
Funderat har jag gjort. Problemet jag sett med många däck är att de är mindre diameter än de 176mm hjul jag åkte på och att de därmed sänker toppfarten.
Har du nåt bra förslag?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 24 Apr 2019, 17:37

Blev 2 vändor på alingsås rc 1/8 bana i vedum förra helgen. Bilen gick bättre än förväntat vad gäller körbarhet och väghållning. Lite problem i vissa hopp, troligen en kombination av ovana med bilen, setup och lång hjulbas som konspirerade mot bilen jmf med 1/8an. Gjorde som bäst 37s med w5an, att jämföra med 31.7 med 1/8. Till w5ans försvar där skulle jag säga att jag gjort klart fler varv där med 1/8an.


Blev 2 haverier. Dels en hingepin och spricka i bumpern i en rejäl krasch i hoppen(slutet på videon) dels upptäcke jag i efterhand att den 3d printade batterihållaren gått sönder. Sistnämda är ett problem då jag inte har ngn extra. Hoppas fredda hinner fixa en ny , annars får den bilen vila nästa helg.
Passar på att få till ett par förbättringar på hållaren, den blir lägre med högre kanter b.la.

Upptäcke även en svaghet till på årets bil, den ändrade viktfördelningen (för att få ner batterierna på chassit) gör bilen mer framtung än ifjol vilket gör att orginal framfjädrar är för mjuka, faktiskt så mjuka att vid bromsning på greppigt underlag dyker bilen när jag bromsar o kan t.om släpa chassit.
Får beställa hårdare, frågan är bara vad som sitter på nu? Kanske vet emanuel vad som är original?



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Emanuel21 » 25 Apr 2019, 02:44

14kg är standard skulle jag säga :yawn:
Attachments
Screenshot_20190425_024237_com.android.chrome.jpg
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 01 May 2019, 22:05

I skym undan av Dragonhammern gjorde även denna bil sin årspremiär på utebana på nosringen senast. Känns faktiskt som en helt annan bil att köra mot fjolårets.
På chassisidan märktes den lägre tyngdpunkten tydligt i form av minskad bodyroll och att bilen kan ta med sig mer fart genom sväng och även att bilen ändrar riktning snabbare med betydligt mer vikt centralt istället för att ha tunga saker som esc och batteri ända bak vid/ovanpå diffhuset bak som ifjol.(även tuta längst fram i bumpern då ).


. Bilen svänger in mycket bättre än ifjol även om den p.ga lättare bakaxel också klart lättare blir tailhappy om man gasar för mkt.
Märkbart bättre gasrespons också och nu äntligen av med den turbo-lag känslan i gasen som funnits sedan dag 1med gamla esct, särskilt på 8S.

Därmed mer styrning och mycket mer exakt gas gör definitivt bilen roligare att köra. Den bör gå att köra snabbare både på bästa varv och på genomsnittstid än fjolårsbilen. Men den är definktivt en ny best att köra som kräver en viss körstil.

Der är väldigt noga att gasa lagom mkt då all effekt verkligen kommer momentant och bilen som sagt är lite bakhal vid gaspådrag. Det känns även som att "fönstret " för lagom gas ut ur böj är påtagligt smalt.

Man kan absolut inte köra med pumpgas som många gör med bensinarna utan här gäller lugnt och metodiskt ut ur böj. Egentligen väldigt snarlikt mot en borstlös 1/8 buggy med 4s acc på ett lite halt underlag.

Så nyckeln med dessa köregenskaper och då här mycket effekt kommer vara att inte överköra för då kommer snurrar som ett brev på posten. Det här är storkubikareffekt på riktigt och den är nu tillgänglig hela tiden även på bana.



I Malcolms film syns i början hur fint denna gick på bana! Sticket som en raket i det snabba partiet.

Tyvärr gick en batterihållare sönder igen så nu blir det 3d printad prototyp nr 3....
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk







MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 13 May 2019, 22:51

En low Tech men mycket viktig del på en elbil är förstås batterihållare.

Jag hade egentligen tänkt sätta esc här på chassit (och behålla fjolårets moddade batterilåda men det blev lite opraktiskt. Så istället blev det batterihållare här.

Då jag inte har egen 3d skrivare har fredda printat åt mig.

De är fortfarande trial and error som gäller och det blir förbättringar för varje version.
Den fäster med 4 skruv och får ta belastning från ca 1.4 kg batteri vid krascher + att den i riktning framåt fixerar även den bakre batterihållaren med ytterligare 1.4kg. Dvs 4 skruv ska hålla 3 kg stumt om man kraschar.

Version 1 var i svart och satt i bilen under alla tester i vinter. Den hade lite för låga kanter så det fanns en liten risk att batteriet hoppar över kanten o in i dreven.
Sen visade sig den plasten vara lite för spröd.

Version 2 körde jag senast på nosringen. Den hade högre kanter och var tillverkad i en segare blå plast. Tyvärr var stöttorna för tunna runt skruvarna.


Version 3 = samma som 2 med grövre stöttor. Test blir i sandhem.(2 och 3 på bild)

I kombination med de övriga ändringarna på layouten, bakre hållaren och kablaget har det fått ner tiden det tar att byta batterier från ca 10 minuter 2018 till kanske 2-3 minuter i år och då med mindre risk att t.ex få kablar i dreven än ifjol.

Med till sandhem åker även 12S kabeln. Om ngn storkubikare vågar dragracea...

To be continued!


ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 18 May 2019, 20:52

Vart eldsprutande prestanda från esct idag. I ca 7 minuter funkade bilen bra på banan på 12S sen brann ESC upp. Inte fråga om en överhettning då det har en värmecutoff utan snarare klarade det inte strömspiken när bilen körde fast lite mot ett däck. Väljer trots detta att köpa ett nytt esc av samma modell då jag mest ser dagens ras som ett bevis på att 12s är för mkt för detta esc vilket också har nämts på forum, dock i andra bilar med andra motorer. Att jag ändå köper likadant beror på att det funkat bra på 8S och med den motorn jag har är även 8s mer än bilen kan utnyttja.

T.ex har ju min Dragonhammer identiskt esc och funkade problemfritt på 8s.
Blev en dyr lärdom detta, aldrig 12S på annat än enstaka speedrun.

Om man ska säga ngt positivt om bilen idag så gick den riktigt bra i kurvorna innan den la av. Och jag märkte också en bra grej med årets layout att esc sitter en bit från batterierna, kanske räddade det bilen får från en lipobrand.
Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 23 May 2019, 21:10

5 dar i garaget o hela rummet stinker ändå brand när jag tar in bilen. Frugan undrade vad fan som luktar när hon kom hem...
Ska obducera esct när jag får tid.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 23 May 2019, 21:50

Obducerat esct nu. Kan i princip bekräfta vad som brann. Kan i alla fall utesluta bec/kontrollkortet, kondensatorerna eller ngn kortslutning i fläktarna eller nåt sånt.
Tydligt att det är mest brännskadat kring alla öppningar in i metallhöljet till MOSFET kresarna.

Detta är viktig info för mig då jag var lite orolig att det var BEC kretsen som blivit överbelastad vilket hade krävt en del ändringar på båda elbilarna.

Drar i första hand slutsatsen att mosfet kretsarna, alltså de kretsar som faktiskt skickar strömmen till motorn, inte fixar 12S med belastning. Verkar inte vara ett problem på 8s och detta stämmer med vad jag sett på olika forum ang dragonhammerns problem när den marknadsfördes som 12S bil från början.

Blir därför nytt likadant esc men bara 8s i fortsättningen utom om jag ngn gång behöver försöka återta hastighetsrekordet.
Har f.ö inte så många andra val vad gäller esc då alternativen heter alien och mgm och knappast verkar så driftsäkra de heller. Men om de funkar problemfritt i båda bilarna resten av säsongen så kommer jag ändå rekommendera esct som marknadens bästa 8S esc.

Och så slutligen en liten utläggning om mosfet kretsar. Och det är att dessa inte tillverkas av esc tillverkarna själva utan tillverkas i någon enstaka fabrik och köps in av olika firmor för olika applikationer. Skillnaden i esc kapacitet beror delvis på hur dessa sedan serie/paralellkoppas och kyls. Därför tror jag inte heller att andra 12s specade esc i samma storlek skulle klara det bättre då det för att få större marginaler sannolikt skulle kräva ett fysiskt större reglage som jag förstått det.




ImageImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 23 May 2019, 22:36

Fläkten överlevde i alla fall. Är rätt udda dimensioner på den där så den behåller jag i reservdelslådan.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 17 Jun 2019, 10:57

Blev många varv med denna bil på potatisfestivalen. Bortsett från avkörda hingepin x2 samt drivpinne i samband med krascher gick inget sönder. Hade heller inga värmeproblem alls denna gång. Esc var 45 grader efter att ha kört 15-20 minuter hård bankörning. Motorn låg på 60 grader . Således stor förbättring mot förra året då bilen fick värmecutoff efter ca 7 minuter.

Vad gäller väghållning finna dock en del att önska. På denna mycket snabba layout med flera snabba kurvor och förhållandevis hög greppnivå blev bilens svagheter väldigt tydliga. Dels rollar den för mycket trots krängare. Och dels ställer den sig på yttre framhjulet under insvängning vilket gör att baken slänger ut och bilen tappar onödigt mkt fart och linje.
Blev bättre efter några justeringar i framvagnen, b.la roll center men forfarande handikapp där jämfört med de snabbaste buggys. Det gick dock att ta tillbaka en hel del under acceleration om man satte utgångarna. Det tog mig även ett tag att vänja mig vid esct/motorns karaktär som är ganska annorlunda mot ifjol men detta mestadels i positiv bemärkelse.
En sak som skulle hjälpa är hårdare fjädrar fram. Men jag tror att på den här typen av bana skulle jag behöva offra karossen och buren samt få downforce från en bakvinge för att hänga med i böjarna. Buggykonvertering i så fall med andra ord.
Med årets layout skulle detta till skillnad mot 2018 vara möjligt då batterierna ligger nere på chassit och är väl skyddade ändå vid en roll. Dessutom klarar nog bilen lätt kylningen även med en tät buggymössa.
Får fundera hur jag ska göra där... men 2-3 kg mindre vikt och mycket lägre tyngdpunkt är lockande....


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 17 Jun 2019, 20:29

Nu när värmeproblemet , som varit min nemesis sen dag 1 med denna bil, äntligen är löst är det dags att göra bilen snabbare på bana. Steg 1 är att få ner 700 gr esc på chassit eller åtminstone lägre än det är idag.
Troligen även buggykonvertering framöver nu när det är möjligt layoutmässigt.
#wannabePancar!
Ska även ge bilen en ordentlig bantningskur. 16 kg är målet. Idag väger den nästan 19 på bana.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 18 Jun 2019, 12:11

Talande bild.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Emanuel21 » 18 Jun 2019, 14:00

2 riktigt Coola bilar :lol2:
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by tesla » 18 Jun 2019, 19:15

Emanuel21 wrote:2 riktigt Coola bilar Image2:
Sant!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests