Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Alla Offroad-projekt
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 00:08

Bytte epoxypetalerna mot riktiga i kolfiber
20170323_221647.jpg
20170323_203737.jpg
20170414_174217.jpg

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 00:11

En MCD snorkel, en rostfri rörböj och ett DT1 TripleFlow filter monterades också.
Likaså tempgivare till telemetrin.
20170425_205832.jpg
20170424_223523.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 00:20

Sen kom vi till mittdiffen, och hela anledningen till att jag köpte bilen överhuvudtaget....
RWD konverteringen!
Jag ville behålla drivlinan framåt för frambromsarnas skull.
Samtidigt ville jag inte låsa driften bakåt helt stumt och det blev återigen många timmars arbete och funderande.
Resultatet blev en liten axeladapter för framändan, en hylsa för bakändan och en ryckutjämning....
20170414_194731.jpg
20170414_204629.jpg
20170415_103024.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 00:30

Bakåt blev det en stålhylsa på axeln, en aluminiumhylsa utanpå och presspassning endast med värme.
I det här läget uppnådde jag rätt styrka och precision åt båda hållen för att lagren framåt fick rätt passning också.
Pinnen genom den främre axeln låses med ett av lagren.
Stålhylsan kände jag mig tvungen att ha där pga. Belastningen som uppstår.
Pinnen genom den bakre axeln låser jag med två M5 stoppskruvar från varsitt håll.
20170415_102927.jpg
20170415_114655.jpg
20170415_115859.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 00:34

Och slutligen delen som under tillverkningen höll på att kosta mig vänster pekfinger....
De fyra M6 skruvarna når ända in i stålhylsan och flyttar all kraft till bakre kardan.
20170416_220839.jpg
20170416_224159.jpg
20170418_202941.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 18:46

Köpte FLM's variant på mittdiffhållare med quick-release.
Tyckte det kunde vara trevligt att kunna växla mellan 2wd och 4wd genom att snabbt och enkelt bara byta diffen.
RCR bromsarna kändes som vanligt väldigt gedigna!
Enda strulet var att jag fick tillverka egna skruvar eftersom originalen inte passar FLM hållaren.
20170420_215114.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 19:03

Med tanke på den extrema påfrestningen som följer med direktdrift på bakhjulen, valde jag att köpa AreaRc växelhus också.
Tyvärr är det lika kass som vevhuset i passform, och jag fick inte ens ihop det utan modifikation.
Dom skickar med shims men piniongen gick så hårt mot krondrevet att jag först trodde att jag fått ihop Losis original aludiff fel, och tog isär den igen.
Tyvärr var den riktig och det visade sig att det inre lagersätet i växelhuset var 0.5mm för grunt!
Kan säga att det gick åt nästan så mycket verktyg och prylar jag hade för att kunna rigga och fräsa om lagersätet.
Återigen något som inte ens borde vara ett problem...

Köpte även Phatdads slutna diffaxlar för att kunna köra fett och damasker, men gillade inte att dom satt ganska löst så jag trädde en cykelslang på diffkoppen som jag bara krängde över damaskkanten när den satt på plats.
Kändes mycket bättre!
20170426_204720.jpg
20170426_183540.jpg
20170426_204720.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 19:06

Pipan går tajt redan som den är, men lindningen gör den ännu värre.
Fick höja bakre karossfästet 10-12mm med en rostfri plåt.
20170426_204714.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 19:15

Eftersom flera haft problem med luftningen på tanken, pluggade jag det hålet och kapade av det ena fästet då det blev extremt trångt med röret till luftfiltret.
Tänkte montera en separat avluftare ihop med Fullforce Rc tankanslutningarna, men den läckte som ett såll och det blev en plugg till.
Gjorde luftning genom tanklocket istället med 1.0mm hål.
20170428_182515.jpg
20170428_182508.jpg

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 04 May 2017, 23:33

Testade en egen idé om att skapa ett luftflöde genom bilen som tvingade ut den varma luften från cylindern och skärmade av så luftfiltret bara tog luften genom framrutan.
Fungerade bra ända tills värmen tog över ....
Körde den stenhårt utan och fick backa av när temperaturen passerade 210°C
Version 2 är under utveckling nu....
20170428_232800.jpg
20170428_232804.jpg
20170428_232947.jpg

n30
Posts: 582
Joined: 15 Feb 2016, 21:08
Location: Knislinge
Contact:

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by n30 » 08 May 2017, 06:02

Herregud dave. De ska vara du till de... läckert o gediget bygge

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 08 May 2017, 10:28

Tackar för kommentarerna!
Alltid kul att få positiv feedback!

Nu har jag tillverkat en lite rejälare värmesköld som omsluter cylindern och skickar all luft rakt upp istället.
Återstår att se om den håller bättre!
Den korta testen jag hann med i regnet visade iallafall på att den ventilerar ordentligt under karossen.

Kommer i nuläget inte ens att skärma av luftfiltret för att testa mer vad som händer med temperaturen.
20170507_172206.jpg
20170507_181443.jpg

User avatar
Mastiff83
Posts: 90
Joined: 01 Apr 2016, 19:53

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Mastiff83 » 08 May 2017, 11:42

Imponerande bygge


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 08 May 2017, 20:25

Mastiff83 wrote:Imponerande byggeImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi har ju inte sett vad den går för än, men jag bugar och tackar!
Har ju lagt några timmar på funderande och lite DIY arbete...
:sunglasses:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤

Post by Dave » 08 May 2017, 20:32

Ikväll blev det en bra provtur!
Innan jag skruvade dit värmeskölden var det inga som helst problem att få den uppåt 210°C.
Med skölden monterad landade det mellan 150-160°C istället.
Var ganska säker på att det skulle fungera, men hade aldrig vågat gissa att det skulle göra 50 grader!
20170508_202245.jpg
20170508_202253.jpg

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests