Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Bytte epoxypetalerna mot riktiga i kolfiber
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
En MCD snorkel, en rostfri rörböj och ett DT1 TripleFlow filter monterades också.
Likaså tempgivare till telemetrin.
Likaså tempgivare till telemetrin.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Sen kom vi till mittdiffen, och hela anledningen till att jag köpte bilen överhuvudtaget....
RWD konverteringen!
Jag ville behålla drivlinan framåt för frambromsarnas skull.
Samtidigt ville jag inte låsa driften bakåt helt stumt och det blev återigen många timmars arbete och funderande.
Resultatet blev en liten axeladapter för framändan, en hylsa för bakändan och en ryckutjämning....
RWD konverteringen!
Jag ville behålla drivlinan framåt för frambromsarnas skull.
Samtidigt ville jag inte låsa driften bakåt helt stumt och det blev återigen många timmars arbete och funderande.
Resultatet blev en liten axeladapter för framändan, en hylsa för bakändan och en ryckutjämning....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Bakåt blev det en stålhylsa på axeln, en aluminiumhylsa utanpå och presspassning endast med värme.
I det här läget uppnådde jag rätt styrka och precision åt båda hållen för att lagren framåt fick rätt passning också.
Pinnen genom den främre axeln låses med ett av lagren.
Stålhylsan kände jag mig tvungen att ha där pga. Belastningen som uppstår.
Pinnen genom den bakre axeln låser jag med två M5 stoppskruvar från varsitt håll.
I det här läget uppnådde jag rätt styrka och precision åt båda hållen för att lagren framåt fick rätt passning också.
Pinnen genom den främre axeln låses med ett av lagren.
Stålhylsan kände jag mig tvungen att ha där pga. Belastningen som uppstår.
Pinnen genom den bakre axeln låser jag med två M5 stoppskruvar från varsitt håll.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Och slutligen delen som under tillverkningen höll på att kosta mig vänster pekfinger....
De fyra M6 skruvarna når ända in i stålhylsan och flyttar all kraft till bakre kardan.
De fyra M6 skruvarna når ända in i stålhylsan och flyttar all kraft till bakre kardan.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Köpte FLM's variant på mittdiffhållare med quick-release.
Tyckte det kunde vara trevligt att kunna växla mellan 2wd och 4wd genom att snabbt och enkelt bara byta diffen.
RCR bromsarna kändes som vanligt väldigt gedigna!
Enda strulet var att jag fick tillverka egna skruvar eftersom originalen inte passar FLM hållaren.
Tyckte det kunde vara trevligt att kunna växla mellan 2wd och 4wd genom att snabbt och enkelt bara byta diffen.
RCR bromsarna kändes som vanligt väldigt gedigna!
Enda strulet var att jag fick tillverka egna skruvar eftersom originalen inte passar FLM hållaren.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Med tanke på den extrema påfrestningen som följer med direktdrift på bakhjulen, valde jag att köpa AreaRc växelhus också.
Tyvärr är det lika kass som vevhuset i passform, och jag fick inte ens ihop det utan modifikation.
Dom skickar med shims men piniongen gick så hårt mot krondrevet att jag först trodde att jag fått ihop Losis original aludiff fel, och tog isär den igen.
Tyvärr var den riktig och det visade sig att det inre lagersätet i växelhuset var 0.5mm för grunt!
Kan säga att det gick åt nästan så mycket verktyg och prylar jag hade för att kunna rigga och fräsa om lagersätet.
Återigen något som inte ens borde vara ett problem...
Köpte även Phatdads slutna diffaxlar för att kunna köra fett och damasker, men gillade inte att dom satt ganska löst så jag trädde en cykelslang på diffkoppen som jag bara krängde över damaskkanten när den satt på plats.
Kändes mycket bättre!
Tyvärr är det lika kass som vevhuset i passform, och jag fick inte ens ihop det utan modifikation.
Dom skickar med shims men piniongen gick så hårt mot krondrevet att jag först trodde att jag fått ihop Losis original aludiff fel, och tog isär den igen.
Tyvärr var den riktig och det visade sig att det inre lagersätet i växelhuset var 0.5mm för grunt!
Kan säga att det gick åt nästan så mycket verktyg och prylar jag hade för att kunna rigga och fräsa om lagersätet.
Återigen något som inte ens borde vara ett problem...
Köpte även Phatdads slutna diffaxlar för att kunna köra fett och damasker, men gillade inte att dom satt ganska löst så jag trädde en cykelslang på diffkoppen som jag bara krängde över damaskkanten när den satt på plats.
Kändes mycket bättre!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Pipan går tajt redan som den är, men lindningen gör den ännu värre.
Fick höja bakre karossfästet 10-12mm med en rostfri plåt.
Fick höja bakre karossfästet 10-12mm med en rostfri plåt.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Eftersom flera haft problem med luftningen på tanken, pluggade jag det hålet och kapade av det ena fästet då det blev extremt trångt med röret till luftfiltret.
Tänkte montera en separat avluftare ihop med Fullforce Rc tankanslutningarna, men den läckte som ett såll och det blev en plugg till.
Gjorde luftning genom tanklocket istället med 1.0mm hål.
Tänkte montera en separat avluftare ihop med Fullforce Rc tankanslutningarna, men den läckte som ett såll och det blev en plugg till.
Gjorde luftning genom tanklocket istället med 1.0mm hål.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Testade en egen idé om att skapa ett luftflöde genom bilen som tvingade ut den varma luften från cylindern och skärmade av så luftfiltret bara tog luften genom framrutan.
Fungerade bra ända tills värmen tog över ....
Körde den stenhårt utan och fick backa av när temperaturen passerade 210°C
Version 2 är under utveckling nu....
Fungerade bra ända tills värmen tog över ....
Körde den stenhårt utan och fick backa av när temperaturen passerade 210°C
Version 2 är under utveckling nu....
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Herregud dave. De ska vara du till de... läckert o gediget bygge
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Tackar för kommentarerna!
Alltid kul att få positiv feedback!
Nu har jag tillverkat en lite rejälare värmesköld som omsluter cylindern och skickar all luft rakt upp istället.
Återstår att se om den håller bättre!
Den korta testen jag hann med i regnet visade iallafall på att den ventilerar ordentligt under karossen.
Kommer i nuläget inte ens att skärma av luftfiltret för att testa mer vad som händer med temperaturen.
Alltid kul att få positiv feedback!
Nu har jag tillverkat en lite rejälare värmesköld som omsluter cylindern och skickar all luft rakt upp istället.
Återstår att se om den håller bättre!
Den korta testen jag hann med i regnet visade iallafall på att den ventilerar ordentligt under karossen.
Kommer i nuläget inte ens att skärma av luftfiltret för att testa mer vad som händer med temperaturen.
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Imponerande bygge
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Vi har ju inte sett vad den går för än, men jag bugar och tackar!Mastiff83 wrote:Imponerande bygge
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har ju lagt några timmar på funderande och lite DIY arbete...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Ikväll blev det en bra provtur!
Innan jag skruvade dit värmeskölden var det inga som helst problem att få den uppåt 210°C.
Med skölden monterad landade det mellan 150-160°C istället.
Var ganska säker på att det skulle fungera, men hade aldrig vågat gissa att det skulle göra 50 grader!
Innan jag skruvade dit värmeskölden var det inga som helst problem att få den uppåt 210°C.
Med skölden monterad landade det mellan 150-160°C istället.
Var ganska säker på att det skulle fungera, men hade aldrig vågat gissa att det skulle göra 50 grader!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests