Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Så är det då äntligen dags att dra ihop projekttråden för bilen som i största mörker tagit form under vintern och våren i min verkstad.
Direkt när TLR 5ive-B dök upp på marknaden fick jag en känsla av att vilja testa att RWD konvertera den, för att se om den går att köra bakhjulsdriven.
Drömvisionen var att få den så bra att min SX5 skulle ha bekymmer att hänga med, och således bli min tävlingsbil 2017.
Redan från början hade jag vissa krav på specifikationen där BRP däck var den första givna detaljen.
Den andra målstolpen var en 320 reedcase. Dels för att provocera värmeproblemen med 320 generellt, men mest för att försöka få till en bra lösning på en buggy med kaross.
Den tredje delen som jag också såg som självklar var rezzare på dämparna.
Med ett så grymt bra resultat från 2016 var dom ett måste.
Under resans gång har jag också stött på en del saker som modifierats eller byggts om bara för att jag antingen inte varit nöjd med funktionen, eller helt enkelt gett mig f-n på att lösa det bättre.
Resan började 16/2 när jag köpte "B-Good" av Rodex.
Inga konstigheter. Bilen hade rullat under inkörning och var i så nära nyskick man kan få.
Det följde med en del options och en Boosterpipa.
Då såg bilen ut såhär.
Direkt när TLR 5ive-B dök upp på marknaden fick jag en känsla av att vilja testa att RWD konvertera den, för att se om den går att köra bakhjulsdriven.
Drömvisionen var att få den så bra att min SX5 skulle ha bekymmer att hänga med, och således bli min tävlingsbil 2017.
Redan från början hade jag vissa krav på specifikationen där BRP däck var den första givna detaljen.
Den andra målstolpen var en 320 reedcase. Dels för att provocera värmeproblemen med 320 generellt, men mest för att försöka få till en bra lösning på en buggy med kaross.
Den tredje delen som jag också såg som självklar var rezzare på dämparna.
Med ett så grymt bra resultat från 2016 var dom ett måste.
Under resans gång har jag också stött på en del saker som modifierats eller byggts om bara för att jag antingen inte varit nöjd med funktionen, eller helt enkelt gett mig f-n på att lösa det bättre.
Resan började 16/2 när jag köpte "B-Good" av Rodex.
Inga konstigheter. Bilen hade rullat under inkörning och var i så nära nyskick man kan få.
Det följde med en del options och en Boosterpipa.
Då såg bilen ut såhär.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Idag ser den ut såhär, och resan hit kommer lite senare....
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Snyggt bygge.Blev den som du hade hoppas på?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Tackar!Lusse wrote:Snyggt bygge.Blev den som du hade hoppas på?
Nej det kan jag inte påstå, men den kan nog bli bra med rätt modifieringar.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Jag började med pipan.
Boosterpipan har fel böj på utblåset som går alldeles för nära länkarmen VB.
När jag läcktestade min omsvetsning visade det sig att pipan läckte på FEM (!!!!) ställen!
Tur man har tillgång till en TIG...
Heatwrap av glasfiber ska vara blöt vid lindning, så jag fyllde en dunk med vatten med en gnutta diskmedel i för att ta ytspänningen ur vattnet.
Köpte stålband på Biltema för att låsa bandaget.
Boosterpipan har fel böj på utblåset som går alldeles för nära länkarmen VB.
När jag läcktestade min omsvetsning visade det sig att pipan läckte på FEM (!!!!) ställen!
Tur man har tillgång till en TIG...
Heatwrap av glasfiber ska vara blöt vid lindning, så jag fyllde en dunk med vatten med en gnutta diskmedel i för att ta ytspänningen ur vattnet.
Köpte stålband på Biltema för att låsa bandaget.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Ett problem som stört mig sedan jag körde MCD Monster är styrning med dubbelservon och länkagen för dessa...
5ive-B är i standardutförande gjord för dubbelservo med fasta länkage, som på alla andra.
Detta är ett välkänt problem med servon som motarbetar varandra och i värsta fall brinner upp.
Jag vet att ni är flera som haft just detta bekymmer...
Har inga bra bilder på detaljerna men ni får kika eller fråga om ni undrar mer om detta.
Min idé på lösning på detta problem är att istället använda 3 kulleder som rör sig fritt.
På bilden sitter staget till servoräddaren i mitten och servona jobbar på var sin sida.
Detta gör att servona inte behöver jobba exakt lika för att göra jobbet på ett säkert sätt, det innebär också att man i princip kan använda två helt olika servon till styrningen, utan att ett av dem får mer eller mindre belasning.
Dom kan inte motarbeta varandra.
Vid testkörningen fungerade det väldigt bra och servona höll sig svala.
5ive-B är i standardutförande gjord för dubbelservo med fasta länkage, som på alla andra.
Detta är ett välkänt problem med servon som motarbetar varandra och i värsta fall brinner upp.
Jag vet att ni är flera som haft just detta bekymmer...
Har inga bra bilder på detaljerna men ni får kika eller fråga om ni undrar mer om detta.
Min idé på lösning på detta problem är att istället använda 3 kulleder som rör sig fritt.
På bilden sitter staget till servoräddaren i mitten och servona jobbar på var sin sida.
Detta gör att servona inte behöver jobba exakt lika för att göra jobbet på ett säkert sätt, det innebär också att man i princip kan använda två helt olika servon till styrningen, utan att ett av dem får mer eller mindre belasning.
Dom kan inte motarbeta varandra.
Vid testkörningen fungerade det väldigt bra och servona höll sig svala.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
När jag pysslade med styrningen funderade jag på ytterligare ett problem jag sett på andra forum och Facebook.
Att ackermanstaget går av, eller bryter sönder lagren.
Tittar man på konstruktionen med servoräddaren flyttar den sig drygt 10mm när den löser ut fjädern, och då tvingas ena änden ner mot chassiplattan.
Detta bryt finns viss kompensering för, men inte på långa vägar tillräckligt.
Jag la massor av tid på att bygga om och tillverka nya hylsor och distanser innan jag fick ge upp och helt enkelt ta bort ackermannen helt.
Det fick bli en kulled istället. Faktiskt från min gamla Carbon Fighter!
Fanns inga kulor som hade rätt format så jag TIG svetsade fast kulan på en försänkt insex....
Tiden får utvisa om det här var rätt eller fel, men det fungerade fint under testkörningen.
Att ackermanstaget går av, eller bryter sönder lagren.
Tittar man på konstruktionen med servoräddaren flyttar den sig drygt 10mm när den löser ut fjädern, och då tvingas ena änden ner mot chassiplattan.
Detta bryt finns viss kompensering för, men inte på långa vägar tillräckligt.
Jag la massor av tid på att bygga om och tillverka nya hylsor och distanser innan jag fick ge upp och helt enkelt ta bort ackermannen helt.
Det fick bli en kulled istället. Faktiskt från min gamla Carbon Fighter!
Fanns inga kulor som hade rätt format så jag TIG svetsade fast kulan på en försänkt insex....
Tiden får utvisa om det här var rätt eller fel, men det fungerade fint under testkörningen.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Fanns ju givetvis inte plats för denna lösning utan att höja främre triangelstaget 5mm, så det blev 5st distanser där...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Eftersom jag skulle ha BRP hjul på bilen hamnade jag vid svarven igen...
Kopierade upplägget från Slidefindern med M5 skruvar.
Det svåraste var att lyckas borra 5mm hålet för pinnen!
Räcker att det felar det allra minsta så får man inte i den!
Kopierade upplägget från Slidefindern med M5 skruvar.
Det svåraste var att lyckas borra 5mm hålet för pinnen!
Räcker att det felar det allra minsta så får man inte i den!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Passade på när jag ändå stod vid svarven att tillverka alla delarna till rezzarna också.
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Ser stabilt och läckert ut
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Tackar!Mastiff83 wrote:Ser stabilt och läckert ut
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi får väl se hur den beter sig sen....
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Det här är ett väldigt spännande bygge. Men den skulle nog gå ännu bättre 4wd...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Losi TLR 5ive-B ¤Railgun¤
Köpte ett AreaRc 320 reedcase vevhus till motorn och det blev väl inte riktigt så enkelt som jag föreställde mig.
Det höll inte den kvaliteten man kan förvänta sig och jag gick lägga vidrigt många timmars arbete på att rätta till det
Ytan mot cylinderfoten var inte plan.
Ytan mot reedventilen var inte heller plan.
Vevhuspackningen passade inte.
Reedventilen tätade inte, dels för att petalerna inte var raka, men också för att reedventilen var fräst i två olika nivåer.
Hålen genom reedventilen och kompositplattan var för små. 14.9mm istället för 15.8mm.
Skruvarna som höll petalerna fick inte plats i insuget.
Två hål var inte gängade
Fel skruvar i påsen.
Som ni förstår blev det många timmars arbete.....
Det höll inte den kvaliteten man kan förvänta sig och jag gick lägga vidrigt många timmars arbete på att rätta till det
Ytan mot cylinderfoten var inte plan.
Ytan mot reedventilen var inte heller plan.
Vevhuspackningen passade inte.
Reedventilen tätade inte, dels för att petalerna inte var raka, men också för att reedventilen var fräst i två olika nivåer.
Hålen genom reedventilen och kompositplattan var för små. 14.9mm istället för 15.8mm.
Skruvarna som höll petalerna fick inte plats i insuget.
Två hål var inte gängade
Fel skruvar i påsen.
Som ni förstår blev det många timmars arbete.....
Who is online
Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 31 guests