The Dark One! Ett MCD projekt

Alla Offroad-projekt
User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

The Dark One! Ett MCD projekt

Post by KaptenMagnus » 19 Feb 2017, 11:29

Hur skulle det fungera med Losi dämpare på denna?
Dom har väl lite större olje volym.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 19 Feb 2017, 13:33

KaptenMagnus wrote:Hur skulle det fungera med Losi dämpare på denna?
Dom har väl lite större olje volym.
Funkar bra. Körde med losis bakdämpare på tävlingen på nosringen i höstas. Inte riktigt optimal övre infästning´dock, glappar. Men går säkert att lösa om man vill. Nu känns f-ö setupen ungefär som en losi 5ive-t original, möjligen något hårdare fjädrar då bilen är 3-4 kg lättare än en orginallosi.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 25 Feb 2017, 17:22

Image losi 5ive-t temat fortsätter. Nu moddat (lätt slipning) orginal losi hjulen för att passa på extendersen. Kräver också användning av baja orginal hjulmuttrar då mcds gängor inte börjar förrän efter några mm och därför får för kort yta. Losifälgarna har mer offset vilket gör bilen synbart bredare. Dessa hjul kommer kanske inte vara förstahandsval men de kan nog komma till användning förr eller senare... exempel är sviestad där mcd däcken inte höll.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by fredrikf » 25 Feb 2017, 17:57

Skall du inte skära upp luftutsläppen på var sida om hytten/rutan? Lr kanske är gjort men inte syns :)
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 25 Feb 2017, 23:06

Har funderat lite på vad som är syftet med just den placeringen. Finns ingen värmekälla där, klart framför pipan har jag för mig. Men nån tanke finns det nog så kanske ska ta upp dem.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by fredrikf » 26 Feb 2017, 08:14

Säkert bra med lite extra cirkulation på luften,du får ju får ju extra tilluft när du kör men en varm dag och lite fördröjning på startlinjen så.. :)
såg att var med lite pilar på bilden du posta på 1a sidan :)
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 26 Feb 2017, 14:01

Image gjorde så här för att inte större sten ska följa med in. Detta är ganska nära drev o koppling.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by KaptenMagnus » 26 Feb 2017, 15:43

Ha ha nätmodda
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 03 Apr 2017, 21:31

Var länge sedan jag skrev något här. Men det har hänt en del. Har projektat på andra bilar , både 1/5 o andra skalor samt kört lite lokala 1/24 tävlingar så jag har glömt...
Bilen är i alla fall klar o motorn inkörd. Jag har medvetet valt att inte byta ett par slitna drivaxlar då jag tyckte att de gamla kunde gå över inkörning och träffen i sandhem men ska byta dem innan cupen. Annars är allt tipptopp.

Självklart är bilen redan lerig som ett träsktroll efter ett bad i en dold gyttjepöl som smög sig på och attackera bilen under inkörningen. (Den jäveln)

Ny grej jag provar är att vaddera batteriboxens insida med avgasbandage för att för förhoppningsvis slippa förstöra fler batterier, gick 2 ackar i fjol, en definitivt pga värme. Återstår att se hur det fungerar.ImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Speedup » 04 Apr 2017, 20:13

wow det ser bra ut nice start på 2017 körningar ;)

tesla wrote:Var länge sedan jag skrev något här. Men det har hänt en del. Har projektat på andra bilar , både 1/5 o andra skalor samt kört lite lokala 1/24 tävlingar så jag har glömt...
Bilen är i alla fall klar o motorn inkörd. Jag har medvetet valt att inte byta ett par slitna drivaxlar då jag tyckte att de gamla kunde gå över inkörning och träffen i sandhem men ska byta dem innan cupen. Annars är allt tipptopp.

Självklart är bilen redan lerig som ett träsktroll efter ett bad i en dold gyttjepöl som smög sig på och attackera bilen under inkörningen. (Den jäveln)

Ny grej jag provar är att vaddera batteriboxens insida med avgasbandage för att för förhoppningsvis slippa förstöra fler batterier, gick 2 ackar i fjol, en definitivt pga värme. Återstår att se hur det fungerar.ImageImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 01 May 2017, 10:31

Första riktiga körningen med denna avklarad nu i sandhem. 2 tankar kördes utan problem innan jag tappa en mutter till gaslänkaget, då fick det vara färdigkört med denna. Lite att fila på finns definitivt. Tror att bakdiffen och ev mitten låser för mkt o ger en väldigt nervös bakände under acceleration. I början hade jag jätteproblem att ens hålla den i linje på rakan, faktiskt klart svåre än med bajan! . Men med lite justering av b.la toe och rideheight bak blev dette bättre men inte helt bra. Sen känns 6000 rpm koppling och stora tunga 190mm mx hjul i djupsand inte optimalt. Visst den orkar rätt bra men lite bogga ner tendens är det allt ut ur långsamma partier. Troligen lite varm koppling också när man kört hårt en stund(det klassiska dubbelhoppstestet). Annars bra motortemperatur 140 grader typ. Image
Bilen överlevde också 2 feta krascher. Först efter bara några varv blir det en hård smäll i slutet på rakan med bakre kofångarn på en dbxl som tappat motorkraft. Sen blir det en repris i slutet på rakan med en 5ive-t på väg ut på banan från depån. Imponerad att inget annat än gopro mounten gick sönder.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 08 May 2017, 22:32

Invägd o klar på 14.4 kg med mcd hjul. Utan soppa o acc men annars komplett.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Image
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 22 May 2017, 09:25

Då var cuppremiären avklarad. Bilen funka klanderfritt maskinellt. Trodde jag skulle få en tung deltävling tempomässigt då bilen kändes svårkörd i sandhem senast och jag tyckte den inte kändes så snabb på uppvärmningen heller. När underlaget blev mer uppskrapat funkade den dock mycket bra. Skaderapporten för helgen är: 1 däck, 1 tank samt den lilla 7055 plattan som fixerar kopplingshus/piniong mot mittdiffhållare/spur.
Positivt är också att luftskopan verkar fungera. OBR motorn ligger på ungefär samma temperatur som standard 29cc jag hade i fjol. Image redan börjat se över bilen inför sandhem...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Speedup
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2010, 20:45
Phone Number: 0768000221
Location: Nässjö

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by Speedup » 23 May 2017, 21:30

Det ser bra ut :)
Losi 5ive-T Grafil Bodies. G-Raptor

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: The Dark One! Ett MCD projekt

Post by tesla » 27 May 2017, 08:49

Plattan som fixerar kopplingshus mot mittdiffhållare gick sönder i andra heatet i Valdemarsvik. Hade ingen extra då detta inte var en del jag förväntade mig skulle kunna gå sönder. Tur det inte blev drevras i de resterande heaten. Nu har jag fått reservdelarna. Noterar att mcd biffat denna platta betydligt, den nya är dubbelt så tjock som den jag hade så måste varit en känd svaghet.Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests