Min 5ive-T!

Alla Offroad-projekt
KennethL
Posts: 25
Joined: 26 Mar 2014, 05:05
Location: Söderhamn

Min 5ive-T!

Post by KennethL » 30 Mar 2014, 04:46

Efter ett pår månader med dregglande på YouTube så bestämde jag mig för att slå till..
Det blev en Losi 5ive-T!

Köpte den tillsammans med en billig pipa och lite outerwears som en bra start, var ju så osäker på om jag skulle tycka att det var roligt eller inte - hur som helst. Haft den i 3 dagar nu och har kört eller hållt på med den mer eller mindre hela tiden. :)

5ive-T är en brutalt rolig bil och den går överraskande bra, åtminstonde när man kör den på öppna områden jag kan tänka mig att om man kör på en bana med täta kurvor att man vill ha en lite snabbare maskin i så man får tillräckligt med fart över alla hopp.

Hur som helst, här kommer lite bilder.

Så ren och fin, inte ett märke - det höll inte länge! :D
Image

Började med att ta av motorn och sätta dit outerwears och killswitch
Image

Nästan en tank av inkörningen klar..
Image

Första krigsskadan, körde i högt gräs och givetvis var det en sten där..
Image

Klarade mig med en liten spricka i huven och att en liten bit av buren gick sönder
Image

Dag två, inkörningen klar - Kört fullt ös på en grusväg och sladdat!
Image

Lortigt som satan, men kul var det!
Image

Hittade den här pinnen fast kilad under mitt diffen, den hade gnagat av lite plast..
Image

Och en damask har kastat in handduken
Image

Dag 3 - på gammal crossbana i närheten, finns en skaplig raka där man kan köra fram och tillbaka med lite hopp osv, blir förhoppningsvis bättre till sommaren när dom har planat ut den ordentligt.
Image

Pipan lossnade, så blev bara en halv tank där. Blir locktite sen tillbaka och köra!
Image

Image

Väntar nu på ett paket med lite grejer som förhoppningsvis kommer att iaf minska mängden med grus, lera och jord man får in i bilen. Lyckades beställa outerwears till HPI's filter först så har fått köra utan men ett till Losi orginal filter är påväg. :)

Ska försöka få med mig någon nästa gång jag sticker ut som kan filma, håller på och gör iordning i garaget så jag slipper bära den upp och ner i trappan till källaren. Inte bara för att det är jobbigt, men också för att det blir så fruktansvärt mycket smuts i huset..

Vart köper ni era grejer till bilarna i Sverige?
Har kollat runt men det verkar som att ingen har några delar på lager eller så finns dom inte ens i deras sortiment, är ju lite tradigt att beställa från England så man måste vänta en vecka på att dom kommer fram. Man blir ju så otålig när man väntar på något roligt!
Vet att det är lite dåligt med aktivitet på forumet men man måste iaf försöka liva upp det lite, även om en orginalbil kanske inte är så intressant för er. :)

Om det är någon i Gävleborgs området som är sugen på att köra tillsammans någon dag så säg till!
Losi 5ive-T och Axial Wraith

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Min 5ive-T!

Post by Dave » 30 Mar 2014, 08:18

Tjusigt!
Kul med en rejäl genomgång i projekttrådens start!
Snyggt jobbat!

Och vi är lika intresserade av en originalbil som nåt som är moddat till oigenkännlighet!
:thumbsup:

Har ingen Losi själv, men många monterar stänkskydd för att hålla den värsta skiten ute.
Bilarna tål ju att sköljas av, men motor och elektronik behöver skyddas som du säger.

Man ska dock vara försiktig med vatten eftersom det gärna tränger in i lager och annat.
Själv föredrar jag tryckluft, men en borste och lite WD40 funkar fint också.

När det gäller delar i Sverige, kolla med forumets sponsorer. Inte säkert att allt ligger uppe i webshopparna, men dom löser säkert problemet.

:rock2:

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Min 5ive-T!

Post by Mats B » 30 Mar 2014, 10:52

Välkommen till dårskapen....

Är som sagt lite lugnt på forumet just nu men det tar snart fart som en löpeld ska du se.... :thumbsup:

Det är skitkul att kolla på alle fordon "pimpat" som original...så fortsätt bara.... :clap2:

Hmmmm....Borde inte denna tråd ligga under Projekt kanske.....Moderator fixa...fixa.... :wip:

Alla av forumets sponsorer har Losi delar hemma ....( tror jag iallafall )..
Så det är bara att höra med dom ...Annars så är freeprawn i England bra på losi ..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

KennethL
Posts: 25
Joined: 26 Mar 2014, 05:05
Location: Söderhamn

Re: Min 5ive-T!

Post by KennethL » 30 Mar 2014, 20:30

Jag beställde lite prylar ifrån Freeprawn Racing i lördags som jag väntar på, kommer försöka låta bilen stå tills det har kommit. Har lyckats hålla mig borta idag men det var verkligen inte lätt haha.

Ja jag antar att tråden skulle passa bättre under projekt så om en moderator vill flytta tråden så går det bra.
..nu kryper det i fingrarna igen och jag vill köpa lite mera prylar, men det får vänta. Man kan inte köpa allt på en gång! :)
Losi 5ive-T och Axial Wraith

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Min 5ive-T!

Post by Dave » 30 Mar 2014, 20:40

Flyttade den till projekt istället!
:thumbsup:

KennethL
Posts: 25
Joined: 26 Mar 2014, 05:05
Location: Söderhamn

Re: Min 5ive-T!

Post by KennethL » 01 Apr 2014, 07:02

Uppe i god tid och åtgärdar mina egna misstag i väntan på att ett paket med lite prylar ska komma.
Tänkte inte direkt på att vatten + kullager = dålig kombination sist när jag tvättade bilen, utan jag tvättade den som vanligt med vattenslangen sen ställde jag den på bordet nere i källaren och lät den torka.
Det där med att blåsa den torr med tryckluft hade jag inte en tanke på, men det kommer bli kanon när jag fått ordning på garaget så jag kan skruva där inne. Har kompressor både i källaren och i garaget men det är ett helvete att hålla på här nere haha. :D

Är iaf två lager som börjar kännas "grusiga" i styrlederna men har redan en beställning på komplett lagersats pågång, tänkte att det var lika bra.. Dessa ska återfettas.
Men hur som helst så tänker jag låta bli att köra tills jag har fått prylarna så jag får passa på att putsa lite.
Jag vet inte vad ni tycker, men personligen så tycker jag att det är lika roligt att underhålla bilen som att köra den. :crazy:

Image

Såg nu när jag höll på och plocka ner bilen att damasken gått sönder på främre drivaxeln också, inte så bra med tanke på att jag kört bilen 3 gånger totalt. Men kör man inte sönder nånting så har man inte roligt!

Image

Bör det inte vara fett här? Om svaret är ja, vad ska det vara för fett?
Image
Losi 5ive-T och Axial Wraith

KennethL
Posts: 25
Joined: 26 Mar 2014, 05:05
Location: Söderhamn

Re: Min 5ive-T!

Post by KennethL » 10 Apr 2014, 15:58

Då var man igång igen..
Fått ett paket från Freeprawn med Bartalone Cage Panels, Turtle Racing Bump Stop, skruvkit, lagerkit, nya damasker till drivaxlarna, och nya delar till främre buren så jag kan sätta fast den med alla 4 clips igen och lite mera små grejer jag inte kan komma på.

Image

Satte dit dessa, dålig passform och verkar inte täcka sådär jättebra..
Image

Så jag improviserade lite, vilket jag skulle ha gjort från början nu när jag tänker efter. Hittade en gammal innerslang i källaren som jag klippte i bitar och satte upp runt om i hopp om att det ska hjälpa att hålla lite lera utanför iaf!
Image

CVD Protectors, behövs verkligen. Allt är blästrat där efter en tur på en grusväg, får se om de duger eller om jag får ta och improvisera här med. De ser väldigt små ut.
Image

Och en front skid plate.
Image

Fick aldrig något svar på om det ska vara något fett innan för damaskerna till drivaxlarna så jag hade i lite ändå, det kan ju inte skada. :)

Har planer på att sticka ut och köra som ett svin imorgon om det inte är så kallt, så får man se vad det blir för grejer på nästa beställning. Men är bra sugen på att köpa en ny motor och pipa så det blir lite mera fart, men samtidigt känns det som att det kan vänta - har lagt ner så mycket på RC på kort tid nu.

Stor och liten tillsammans!
Image
Losi 5ive-T och Axial Wraith

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Min 5ive-T!

Post by fredrikf » 10 Apr 2014, 18:11

:thumbup:

Jo finns alltid nått mer man måste ha :D
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Pio
Posts: 44
Joined: 16 Aug 2013, 19:34
Location: Hässleholm

Re: Min 5ive-T!

Post by Pio » 10 Apr 2014, 18:57

Fick på min Sambapipa i förrgår, vilken grym skillnad bara det blev, bilen är helt onålad så man kan säkert tuna till de ännu bättre, e aningen seg iväg men när den väl kommer upp i varv så blir den galen jämfört med originalburken... Så vill du börja med en sak så hade jag nog kastat på en sån pipa som du sen kan använda om du inte köper en alltför stor motor, tror inte att det är några problem att använda den här pipan till en G320 sen iaf...
Losi 5ive-T
FG Leopard
FG Sportsline
Nuova Faor MC (el)

KennethL
Posts: 25
Joined: 26 Mar 2014, 05:05
Location: Söderhamn

Re: Min 5ive-T!

Post by KennethL » 18 Apr 2014, 02:44

Överväger numera att sälja bilen eftersom att jag inte hittar någonstans att köra den på.
Bilen är inte ens en månad gammal och som ni alla vet så är dom inte gratis heller, har en del extra prylar till så som komplett "pitbox" (fullständigt skruvkit och lagerkit) och rebuild kit till stötdämparna.

Jag ger er en chans att få köpa till ett bra pris så jag vet att den kommer till någon som kommer att köra den, finns det inget intresse här så hamnar den på blocket.

Bilen har kostat mig över 17.000:- och är som sagt inte ens en månad gammal, så jag tycker att 13.500:- är ett ganska generöst "kompis" pris till er här.

Är ni intresserad så hör av er, tänkte lägga ut den på blocket nästa vecka annars.
Losi 5ive-T och Axial Wraith

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Min 5ive-T!

Post by wrep » 18 Apr 2014, 10:28

Du kan väl köra på Årsundas bana? De skulle ju anpassa den till 1:5 förra sommaren.. Det är väl inte så långt från Söderhamn?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

KennethL
Posts: 25
Joined: 26 Mar 2014, 05:05
Location: Söderhamn

Re: Min 5ive-T!

Post by KennethL » 18 Apr 2014, 13:19

11 mil enkel resa, det är lite för långt att åka när man har RC-sug tycker jag.
Jag vill ju helst köra ett par gånger i veckan. :-)
Losi 5ive-T och Axial Wraith

User avatar
KaptenMagnus
Posts: 1314
Joined: 28 Jan 2013, 20:41
Phone Number: 0709475583
Location: Färgelanda

Re: Min 5ive-T!

Post by KaptenMagnus » 19 Apr 2014, 11:38

Jag kör mest på en grus/gräsplan. Men jag tycker det är värt att hålla i bilen/bilarna för dom gånger jag kommer iväg på någon av körningarna här på forumet. Närmaste "riktiga" stället för mig är Hawaii och det tar mig ca 80 min att köra dit. Jag tycker du skall komma upp till sandhem den tredje och avgöra sedan. Om inte annat får du träffa lite andra LS galningar. Sen tror jag inte det är någon större skillnad på vad du får ut för bilen när du säljer den om den en eller fyra månader gammal.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Min 5ive-T!

Post by Mats B » 19 Apr 2014, 16:44

Blir en ganska lång resa må jag säga.....
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Min 5ive-T!

Post by Dave » 19 Apr 2014, 17:14

Hehehe....50 mil enkel vore nåt att åka för en träff det!
:rock:
:lol2:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests