Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Alla Offroad-projekt
User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Smurfen » 09 Aug 2019, 07:43

Nu har jag suttit och skummat genom forumet utan det resultat jag önskar.
Jag har tappat ena pinnen till bromsbeläggen.
Men frågan är. kan jag göra någon bättre konstruktion där eller måste jag leta rätt på en ny pinne bara?
En M3 skruv går inte genom beläggen
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Dave » 09 Aug 2019, 08:42

Jag borrade upp hålen i beläggen och satte långa M3 på nån bil... möjligen på Silverpilen...

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Smurfen » 09 Aug 2019, 13:01

Jag lyckades hitta en bit rundstång på jobbet så löste det så.

Så nu är det bara hem och plocka ihop den igen.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Smurfen » 23 Aug 2019, 20:23

Efter lite snack och velande så råkade det bli en beställning från Kraken Rc

Vet inte varför egentligen men ibland blir det lite tokigt.
Attachments
kraken rc.jpg
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Smurfen » 26 Aug 2019, 20:56

En lite sen rapport från deltävling 4 på Nosringen.

Tisdagen innan tävling gick kopplingsfjädern av på bilen.
Med lite trix för att försöka få dit en 8000 fjäder så hittade jag en originalfjäder till kopplingen som nästan hoppade dit av sig själv.

Kom fram till en dammig bana och ingen träning genomfördes.
Utan gick ut i kvalet som första test. Gick väl ganska bra.

Dax för första poängkörningen. Kände efter något/några varv att Fredrik hade bättre fäste och alltså lite mer fart men eftersom att vi håller likvärdigt tempo ville jag inte bara vika mig och släppa förbi honom utan gör istället misstaget att lägga mig lite åt kanten och sätta mig i däcken. Nackdelen är att bilvändaren ser mig inte direkt så tappade minst 1/2 varv på ledningen. Helt omöjligt att lyckas hålla fokus och ta mig ikapp.

Nästa vända ut. Svår upppfattning om hur länge jag körde men lyckades få en sten i styrningen så for rakt ut i däcken igen.
Svårt att ta mig runt i vissa kurvor så missar man attacken så var det lätt att fastna. Ingen vettig körning denna heller.

Sista poängkörningen innan finalen. Lyckades ta mig förbi slingan 1gång. Sedan låste sig bromsen. Försökte bryta lös den på banan men den ville inte släppa. Kände lite bitter och tänkte att nu ger jag upp. Släpade in bilen i mecktältet och sket i det. Men efter lite snack med David så hade han en hub till bromsen och tänkte att det är ju lika bra att byta och försöka genomföra finalen. Och det gick bra att få dit nytt så var man redo igen.

Finalen.. Den som skulle räknas för att ha chans till en pallplats. Hur gick det då. Jo det fortsatte i samma anda. Började med att radion började varna för låg spänning lagom efter starten. Men tog mig genom 5 min av racet innan kopplingen gav upp. Trodde det var fjädern igen men oturligt nog så var det ena skruven till backen som släppte och låste. Så där stod jag vid kanten och tittade på när dom andra fajtades om placeringer.

Så nu är det bara ladda för finalen i Sandhem. Då jädrar..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Emanuel21 » 26 Aug 2019, 21:20

Eländena löste av varandra där...lider med dig.
Bara hoppa upp på hästen och köra vidare :drive:
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Smurfen » 26 Aug 2019, 21:26

Jag är mest glad att allt hände på samma tävling. Då kan jag dra ett streck över den. Trist om det är varje tävling det strular lite.

Nu hoppas jag på att det bilen fungerar som vanligt i Sandhem så jag bara kan skylla på mitt spakande.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Smurfen » 08 Sep 2019, 11:15

Sandhem och finalen.
Började med att bilen tjuvstannade i starten.
Dom 2ggr under kvalet och kom fram till att den släckte stiftet. Så bytte och tog mig runt några varv så jag iallafall fick känna på banan. Kom långt ner av startfältet.

Första heat.
Kände att det gick skapligt att ta sig runt.
Bilen fastnade lätt i den mjuka sanden om man kom utanför spåret. Men höll ett inte jättesnabbt men ganska jämnt tempo så lyckades köra upp mig till andra plats.

Andra heat.
Höjde upp bilen för att få lite mer markfrigång.
Blev väl lite bättre men fortfarande fastnade man lätt om man kom utanför spåret.
Gjorde några missar som kostade mig mycket tid och placeringar. Vet faktiskt inte var jag hamnade mer än att jag var i mitten någonstans.

Tredje heat.
Bytte till mx hjul. Gav lite bättre fäste i sanden men gick knappt att körda på konstgräset.
Samma där. Har ingen koll på placering.

Finalen.
Bytte tillbaka hjulen.
Var väldigt guppigt på banan så svårt att få fart. Och väldigt mjukt ute i vallarna.
Fick inte upp farten alls utan låg i mitten av fältet och åkte. Men finalen tar mycket på bilarna och i slutet börjar det trilla bort lite bilar. Så vi är några som håller flytet och jag lyckas ta mig in på en tredjeplats.

Så nu har jag lyckats med 2 andra platser och 2 tredjeplatser under denna säsong. Mitt drooprace var förra som gick helt åt fanders.

Så lyckades knipa andraplatsen totalt i cupen även 2019.
Nu är det bara börja planera för 2020.

Tack för en toppendag och en toppen cup.

(Info) Jag kan stå på benen idag. Lyckades att bli påkörd inte bara 1 utan av 2 direkt efter varann.
Attachments
75B1037D-7BF9-4441-9414-0EB7006D8058.jpeg
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens 2 HPI Bajor. (Samlingstråd)

Post by Smurfen » 10 Dec 2019, 11:13

Det sista som avbröt mitt körande på höstträffen i Sandhem var att bilen slutade driva.
Trodde först Spuret som vanligt men kändes lite konstigt för kopplingsklockan snurrade med hjulen.

Har inte öppnat upp och tittat förrän i helgen.

Men var inte mer fel än att drevet var tomt på kugg så nu är det bara en avblåsning när sanden torkat så får den stå där och skämmas i vinter.

Skall försöka sälja av ena bajan i vår då jag skall byta märke till 2020.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests