ICON:s 5b Rovan clone

Alla Offroad-projekt
User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by Lusse » 15 Nov 2009, 22:00

Jag håller med RPM är ena sega rackare till bärarmar ..
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by waqr » 15 Nov 2009, 22:18

Vad är det för speciellt med RPM :s bärarmar? Är det gjorda av en segare plast?
Letar Baja 5B

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by Lusse » 16 Nov 2009, 10:45

Förs o främst är det segare plast.. Sen så är dom gjorda så att dom tål smällar mer. Här läs skelva vad dom skriver..
Here is what the manufacturer (RPM) has to say about these arms:
RPM front A-arms for the HPI Baja 5B/5T are designed around the stock A-arm geometry, which means they are direct fit replacements – no additional parts or accessories are needed. The list of improvements from there is extensive! To start, we’ve eliminated most of the hard rib angles in favor of smoothly contoured curves that enhance survivability during extreme impacts. Both the upper and lower A-arms incorporate much larger and stronger corner webs than the stock A-arms while the RPM lower A-arms have a redesigned center brace structure that helps the rigidity and strength considerably by spreading impact energies over a much larger area.
After extensive review of 5B A-arms in stock form, we found that the stock pivot ball socket tends to break out under certain impact conditions. We addressed this problem by adding nearly 15% more material around the diameter of the pivot ball socket and we redesigned the shape of the socket to add more support and improve crash survivability without creating any interference with suspension or steering movement. Another problem we encountered with the stock A-arms is the lack of protection for the very low-hanging front shocks. We’ve solved that problem in a couple of ways. First, we made the lower shock mount longer so no part of the shock is exposed. Next, we incorporated a unique lower A-arm skid plate that completely covers & protects the lower shock mount. This skid plate adds serious bulletproof RPM protection to the lower end of those extremely expensive shocks while adding strength and support to the whole lower A-arm. Additionally, these skid plates are reversible! Since the A-arm is angled up, only the lowest part of the skid plate (the rear area) will see the most wear. By making the skid plates reversible, the 5B owner can run the skid plates until they wear thin on the one end, swap them from one side to the other and they’re good to go for more punishment!
We have found that a large percentage of 5B owners like to personalize and customize their buggies. That is why we offer these new arms in stealthy black and fully dyeable white options. With a little Rit clothing dye and some creativity, our white A-arms can be dyed to any color imaginable! Please see our website for a couple of tips and suggestions as well as photos of RPM dyed A-arms that closely match the Baja RTR purple and the stock Baja SS orange chassis colors. RPM A-arms are sold in sets consisting of one upper A-arm, one lower A-arm, one lower a-arm skid plate, two shock spacers and two skid plate mounting screws
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by waqr » 16 Nov 2009, 10:47

Ahh...perfekt. Tack för den utförliga informationen :)
Letar Baja 5B

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by Rallyfinnen » 17 Nov 2009, 18:34

Jag undrar lite över stötdämparna på din Rovan, är dom exakta kopior på HPI månne?
HPI har väl justerbar hårdhet på dämparna? Verkar dom täta och bra i övrigt?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by J.A racing » 17 Nov 2009, 20:39

Rallyfinnen wrote:Jag undrar lite över stötdämparna på din Rovan, är dom exakta kopior på HPI månne?
HPI har väl justerbar hårdhet på dämparna? Verkar dom täta och bra i övrigt?
Jag tror att Rovan har kopior av dom gamla RTR dämparna, alltså inte dom nyare som sitter på 5B 2.0, SS och 5T.
Rätta mig om jag har fel. ;)
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by ICON » 18 Nov 2009, 07:26

J.A racing wrote:
Rallyfinnen wrote:Jag undrar lite över stötdämparna på din Rovan, är dom exakta kopior på HPI månne?
HPI har väl justerbar hårdhet på dämparna? Verkar dom täta och bra i övrigt?
Jag tror att Rovan har kopior av dom gamla RTR dämparna, alltså inte dom nyare som sitter på 5B 2.0, SS och 5T.
Rätta mig om jag har fel. ;)
Har inte en aning?? Hur ser man det då? Jag bara kör vettu!! :D
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by Rallyfinnen » 18 Nov 2009, 09:42

Vet inte säkert, jag har aldrig sett en, har bara kollat lite på sprängskisser för HPI :)
Man ska kunna trycka ihop dämparen helt och vrida på den så ska man då olika hårdhet på dämparen(några klick med olika hårdhet tror jag).
Har sett att det finns två olika dämparalternativ på Rovan, 23cc har klenare kolvstång i dämparna än 29cc iallafall..

Kanske någon HPI-kunnig kan förtydliga skillnader på dämpare osv..?

Jag är lite insnöad på dämpare för tillfället, därför jag frågar :)

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by J.A racing » 18 Nov 2009, 11:36

Just att kolvstången är 4,8 mm och en hel del plast komponenter i RTR dämparna. Och att dom andra VVC/HD har 6 mm kolvstång och mer alu delar.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by huSSe » 22 Nov 2009, 11:08

icon- hur går det med bilen din, var ett tag sen du uppdaterade tråden din.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by ICON » 22 Nov 2009, 13:03

huSSe wrote:icon- hur går det med bilen din, var ett tag sen du uppdaterade tråden din.
Händer inte så mycket. Känns som om jag gjort ett bra köp, bilen rullar utan problem, har kört en hel del när vädret tillåtit, ska filma lite mer också. Väntar dock på en del godis som skall monteras. Så fort det dyker upp prylar med posten kommer jag plåta och lägga upp här.

Testade en liten fuling till diffen... :D Alla snackade om specialoljor m.m. Orkade inte vänta så ska tryckte i Sonax multifunktionsfett http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136183581" onclick="window.open(this.href);return false; Har funkat perfekt.

Var lite fundersam vad det gäller servona och radion. Men eftersom allt funkar utan problem så avaktar jag innan jag byter ut detta. Hittade radion här om ngn. vill läsa om den: http://www.rc4wdstore.com/2/product_inf ... cts_id=616" onclick="window.open(this.href);return false; Känns som om den är helt ok...
,
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by Lusse » 22 Nov 2009, 13:20

ICON wrote:
huSSe wrote:icon- hur går det med bilen din, var ett tag sen du uppdaterade tråden din.
Händer inte så mycket. Känns som om jag gjort ett bra köp, bilen rullar utan problem, har kört en hel del när vädret tillåtit, ska filma lite mer också. Väntar dock på en del godis som skall monteras. Så fort det dyker upp prylar med posten kommer jag plåta och lägga upp här.

Testade en liten fuling till diffen... :D Alla snackade om specialoljor m.m. Orkade inte vänta så ska tryckte i Sonax multifunktionsfett http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136183581" onclick="window.open(this.href);return false; Har funkat perfekt.

Var lite fundersam vad det gäller servona och radion. Men eftersom allt funkar utan problem så avaktar jag innan jag byter ut detta. Hittade radion här om ngn. vill läsa om den: http://www.rc4wdstore.com/2/product_inf ... cts_id=616" onclick="window.open(this.href);return false; Känns som om den är helt ok...
,
Här är den hos DDM några kronor biligare ..http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.6348/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by Rallyfinnen » 26 Nov 2009, 16:51

Nu är jag inne på att beställa en Rovan också, den verkar ju ha funkat bra för dig hittills, så det verkar ju som en prisvärd bil.
Tänkte jag skulle satsa på 29cc-varianten, man vill ju ha så mycket motor som möjligt! :)

Här är priserna jag fått:
Baja 290 alloy front parts is $610. The freight is $160 per pc by EMS.
Baja 290 standard parts is $550. The freight is $160 per pc by EMS.
Baja 260 is $490. The freight is $150 per pc by EMS.
with no radio and no servos will be $35 less.

Någon annan som ska köpa en (h)julklapp åt sig själv? ;)
Kanske kunde få ner priset lite om man beställer fler?

Länk till Rovan:
http://www.rovansports.com/en/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by waqr » 04 Dec 2009, 07:24

Hur går det med försäljningen ICON?
Letar Baja 5B

User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

Re: ICON:s 5b Rovan clone

Post by ICON » 08 Dec 2009, 02:45

waqr wrote:Hur går det med försäljningen ICON?
Den är såld... Blev lite deppig dock när jag insåg att jag måste spara lite till. Har varit sjukt inne på en MCD men sneglar samtidigt åt en 5t... Får väl se vad det blir... Vill gärna köpa nytt men å andra sidan känns det som om man kan göra ett klipp på begagnat.
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests