ICON: Nutech MT/Fuego 5T

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

ICON: Nutech MT/Fuego 5T

Post by ICON » 13 Jan 2010, 12:13

Startar helt enkelt en projektråd om min kommande bil.

Efter att ha velat fram och tillbaka så är jag fortfarande på ruta 1. Tänkte helt enkelt att ni kära forumvänner skulle motivera mig och framförallt ge mig en knuff i rätt riktning. Denna gång kommer jag satsa på ett något mer välkänt fabrikat. Kandidaterna är i nuläget 4.

MCD, tycker de verkar enormt coola. Baksidan är väl att de känns lite kostsamma?!? Har inte heller riktigt fått kläm på hur prisbilden ser ut på option och reservdelar?

FG, Har även ett litet sug efter dessa. Ska jag ha en ska det vara med bubbla kaross. Här kanske man även kunde hitta något intressant på begagnat marknaden?

Nutech, En liten outsider kanske, men det verkar vara ett fabrikat som gör kvalitativa grejer? I alla fall efter vad jag läst. Är lite sugen på deras Thunderbolt II.

HPI, Är lite sugen på en SS. Att bygga bilen känns fortfarande extremt lockande. Ett plus är ju också att man kan smälla dit de options man vill ha redan under byggets gång. Här tycker jag fördelarna är att det finns hur mycket options och reservdelar som helst.
Last edited by ICON on 19 Jan 2010, 15:38, edited 1 time in total.
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: ICON: ?

Post by huSSe » 13 Jan 2010, 12:27

jag har ju en mcd och hpi ss.
mcd førdel tycker jag, ær att den
ær riktigt rolig bil pga 4x4. lætt mekat.
och nu nær den finns med bra pris, så kan man
køpa den sport modellen och uppgradera så har du snart
en evo3 comp. rolig att kunna drifta med om man har en hyffsad
motor. delarna tycker inte jag ær så mycket dyrare æn till hpi.

hpi førdelar ær. ss bygger man ihop sjælv, som du sæger kan man
smæcka på dom grejerna man vill direkt underbyggets gång. men samtidigt så
rusar ju priset ivæg ganska lætt. :mrgreen:
hpi tycker jag passar bættre om du ska basha typ i en grusgrop kænns
mycket mer lættare æn mcd. och smidig. du behøver inte så jætte våldsam
motor heller før att det ska bli riktigt roligt.....
opsions finn som sagt hur mycket som helst..

ska du mest basha i grusgrop = hpi
och lite mer på platten och vinter = mcd
svårt att vælja?? just dærfør kommer jag behålla min mcd.... :mrgreen: :mrgreen:

dom andra mærkena vet jag ingenting om, har ingen erfarenhet....

// huSSe
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: ICON: ?

Post by waqr » 13 Jan 2010, 12:35

Ja, känner igen det där med att inte kunna bestämma sig ICON :) Man kan vela hur länge som helst kring dessa. Nån gång är det bara att bestämma sig vad man ska ha och köra på det. Jag är helt säker på attt du kommer bli nöjd oavsett vilket av de fyra märkena du väljer. Har själv både FG och HPI och är supernöjd med båda. Jag byggde min SS i höstas och själva byggandet är hur kul som helst och du lär dig samtidigt exakt hur bilen är ihopbyggd.

Jag älskar ju 2wd så om jag vore du skulle jag lätt köpa en Baja SS utan att tveka. Hur rolig bil som helst och som du säger så finns det massor av option parts att köpa till den.
Letar Baja 5B

User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

Re: ICON: ?

Post by ICON » 13 Jan 2010, 12:40

waqr wrote:Ja, känner igen det där med att inte kunna bestämma sig ICON :) Man kan vela hur länge som helst kring dessa. Nån gång är det bara att bestämma sig vad man ska ha och köra på det. Jag är helt säker på attt du kommer bli nöjd oavsett vilket av de fyra märkena du väljer. Har själv både FG och HPI och är supernöjd med båda. Jag byggde min SS i höstas och själva byggandet är hur kul som helst och du lär dig samtidigt exakt hur bilen är ihopbyggd.

Jag älskar ju 2wd så om jag vore du skulle jag lätt köpa en Baja SS utan att tveka. Hur rolig bil som helst och som du säger så finns det massor av option parts att köpa till den.
Jo, gillar 2WD oxå... Känns lite som om det är mer grejer som kan börja jävlas när det blir 4WD???
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: ICON: ?

Post by waqr » 13 Jan 2010, 12:43

Jo så känner jag också lite faktiskt. Sen känns det skönt och lite billigare att klara sig med en differential och två servon på bilen :D
Letar Baja 5B

User avatar
TEN
Posts: 329
Joined: 03 Nov 2009, 13:23
Phone Number: 0709998877
Location: Vimmerby
Contact:

Re: ICON: ?

Post by TEN » 13 Jan 2010, 12:49

ICON wrote:
Jo, gillar 2WD oxå... Känns lite som om det är mer grejer som kan börja jävlas när det blir 4WD???
Rent tekniskt ja, men just MCD är så enkelt uppbyggda att de är enkla att mecka med. Betydligt enklare än en Baja.
Handbyggd Dodge WC52 1:6

User avatar
Stelunex
Posts: 1793
Joined: 31 Oct 2009, 19:28
Phone Number: 0738937679
Location: Stockholm, Nacka

Re: ICON: ?

Post by Stelunex » 13 Jan 2010, 13:03

Har under flera år kört FG till och från, när jag köpte min SS för snart ett år sedan vaknade LS intresset ordentligt. Som du skrev finns det hur mycket delar som helst. Tycker bilen är riktigt välbyggd, bra lösningar på flera av FG svaga punkter. Dämpare, skyddad drivlina mmmm. Samt att bilen går riktigt bra.

Min rekomendation är en SS som du sedan kan lägga på lite saker vart efter delarna går sönder. Min har håll sjukt bra. Att det spårar ur och byts delar är ju bara för att det är så kul att skruva med bilen.. :D Blir ju nästan som en drog..... :D

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: ICON: ?

Post by S 500 R » 13 Jan 2010, 13:10

Jag har ju en FG 2wd så jag kände att en 4wd var ju nästa steg. Fördelen med MCD är ju att det är kardan drift. Som alla säger... det finns ju sjukt med option delar till bajan... så det hänger väl på vad du vill göra...
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

Re: ICON: ?

Post by ICON » 13 Jan 2010, 16:19

Tack för era synpunkter! Måste fundera! Cashen rullar in i slutet på februari...
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: ICON: ?

Post by Rallyfinnen » 13 Jan 2010, 17:29

Om du ska köpa en HPI baja kunde du ju lika gärna ha behållit klonen?
Testa en 4wd nu istället ;)

User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

Re: ICON: ?

Post by ICON » 13 Jan 2010, 17:48

Rallyfinnen wrote:Om du ska köpa en HPI baja kunde du ju lika gärna ha behållit klonen?
Testa en 4wd nu istället ;)
Jag vet, det känns ju lagom knepigt! :D
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: ICON: ?

Post by Mats B » 13 Jan 2010, 18:46

Hade jag jag varit du så hade jag slagit till på en MCD RR sport.
För att sen uppgradera när det ramar in lite stålar.

Det där med alu-gearplate tror jag inte är så super viktigt.
Jag kör med plast & det verkar funka fint.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
ICON
Posts: 277
Joined: 30 Oct 2009, 21:35
Phone Number: 0709998877
Location: Pålsboda/Bushen

Re: ICON: ?

Post by ICON » 13 Jan 2010, 18:56

Är det möjligt att konvertera en MCD RR till en Baja 1000? Är det mycket som skiljer mellan dom?
________________________________
AK-47. The very best there is. When you absolutely, positively got to kill every motherfucker in the room, accept no substitutes...
________________________________

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: ICON: ?

Post by huSSe » 13 Jan 2010, 19:00

det går, och ær billigare æn att gøra tværtom.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Sheriffen
Posts: 51
Joined: 05 Nov 2009, 19:17
Phone Number: 0709998877
Location: Vänersborg

Re: ICON: ?

Post by Sheriffen » 13 Jan 2010, 20:41

jag har bara mina fg och inte kört något annan ls! (men är riktigt sugen på en ss eller 5t)
visst fg har ju sina nackdelar(fjädring) annars är det en helt otroligt hållbar, enkel och rolig bil! vad jag tror så håller varken mcd, hpi eller nån annan bil för samma behandling som en fg klarar.
och nu finns ju även 4wd kitet till fg om du i framtiden vill ha 4wd.

sen är det inte ett måste att köpa massa saker för att få bilen att hålla.
diffskydd och alu motorfästen sen är det bara att köra.

/Niclas

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 49 guests