Clio goes offroad

Alla Offroad-projekt
Post Reply
User avatar
Mr Bly
Posts: 178
Joined: 19 Feb 2010, 20:43
Phone Number: 0722173021
Location: Katrineholm

Clio goes offroad

Post by Mr Bly » 13 May 2010, 23:33

Jaha.. då var det dax då för mig att skapa en liten projekttråd (efter lite påtryckningar från KBMCD)..

Grunden till detta projekt är en överbliven kaross och en längtan efter en Beetle (för dom är såååå coola) :rock:

Köpte en Renault Clio kaross för att användas som "finkaross" till min H.A.R.M 1/5 gatbil, men tyvärr passade den ej så den hamnade på hyllan, tillsammans med H.A.R.M én.

Image

Kom över en Smartech Traveller (Marder-clone) som jag är väldigt nöjd med. Tyvärr ser den liite tråkig ut.

Image

Då föddes idén om att använda cliokarossen med Smartech-chassit..
hmm, undra hur det skulle se ut :hmm:

Image

Kan ju bli något detta. Bara att börja klippa och klista och ta reda på om det skulle kunna fungera:

Image

Tror iof sig att jag kommer använda "marder"-karossen som innershell för att skydda mot lite skit och damm, men ni fattar iden iaf..

Efter denna bild så hamnade mitt projekt på hyllan ett tag pga jobb och annat, men när vårsolen börjar värma upp gasfingret så kommer även insperationen tebax ;-)

Testade lite ideér i datorn ang färgval och fastnade för Renaults klassiska rallyfärgen svart/gult/vitt.

Image

Men jag är ju ingen mästermålare så jag tog den enkla vägen och gick på alternativ "rallyrand".

Kunde inte låta bli så jag slängde på lite färg på karossen bara för att se hur det skulle kunna bli

Image

nu väntar bara montering och testkörning, åkerkommer när jag löst problemet med monteringen. :hammer:
-----------------------------------------------------------------------------------
---We´re only in it for the glögg!---
-----------------------------------------------------------------------------------

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Clio goes offroad

Post by Lusse » 13 May 2010, 23:39

Det där ser ju bra ut.. Mer bilder....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Roxen
Posts: 353
Joined: 31 Oct 2009, 10:24
Phone Number: 0709998877
Location: Motala

Re: Clio goes offroad

Post by Roxen » 14 May 2010, 06:31

Snyggt bygge. Blir kul att följa. :thumbsup:
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G

User avatar
ADDE
Posts: 229
Joined: 02 Nov 2009, 09:37
Phone Number: 0705828794
Location: hisingen

Re: Clio goes offroad

Post by ADDE » 14 May 2010, 08:35

Snyggt :thumbsup:

KBMCD
Posts: 152
Joined: 08 Nov 2009, 22:30
Phone Number: 0709998877
Location: Norrköping

Re: Clio goes offroad

Post by KBMCD » 14 May 2010, 08:53

Blir ju skitgrymt :worship:

Måste nog ha karossen ganska högt eller uppskuren ifram för att inte slå i, eller? blir lite blandning mellan monster och marder beetle :drool:

Ska bli kul att se åket i verkligheten!!!!!

User avatar
Mr Bly
Posts: 178
Joined: 19 Feb 2010, 20:43
Phone Number: 0722173021
Location: Katrineholm

Re: Clio goes offroad

Post by Mr Bly » 14 May 2010, 09:34

Jo, karossen måste nog tyvärr monteras rätt högt men jag skulle vilja ha kvar så mycket som möjligt av hjulhusen för de får bilen att se så mycket fetare ut..

Det blir till att mäta slaglängden på stötdämparna och måtta in mot karossen när det är dax för montering.

KBMCD
Posts: 152
Joined: 08 Nov 2009, 22:30
Phone Number: 0709998877
Location: Norrköping

Re: Clio goes offroad

Post by KBMCD » 14 May 2010, 10:12

Skulle man kunna göra karossfästen i gummi lr motsv?? tänker att de sviktar lite och både kaross o fästen håller bättre när det rullas... om man tar en gummicylinder och svarvar fästen, behöver ju inte flexa så mkt för att undvika de värsta skadorna....
Hur har du tänkt bygga?

User avatar
Mr Bly
Posts: 178
Joined: 19 Feb 2010, 20:43
Phone Number: 0722173021
Location: Katrineholm

Re: Clio goes offroad

Post by Mr Bly » 14 May 2010, 11:59

Jo har funderat på om det skulle fungera med ett flexibelt karossfäste.
Tror att det skulle gå att utgå från denna variant (givet att jag hittar en variant som är tillräckligt mjuk i gummit).

Image
-----------------------------------------------------------------------------------
---We´re only in it for the glögg!---
-----------------------------------------------------------------------------------

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Clio goes offroad

Post by Rallyfinnen » 14 May 2010, 16:58

Intressant projekt! Har funderat på något liknande på min FS..

Jag tror det bästa du kan göra för att få karossen att hålla är att ha en störtbur innanför karossen som håller emot vid vurpor odyl.
Du kan limma bitar av liggunderlag eller dylikt på insidan karossen också som dämpar stötar/fyller upp mellan kaross och båge.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests