MickeK´s Baja 5b
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: MickeK´s Baja 5b
Rallyfinnen kör faktiskt M4 och hemligheten ligger i att piniong och klocka måste passa ihop som handsken !
Mittendelen på klockan får inte bottna i piniongen innan klackarna på den stödjer sig på axeln till klockan !
Om den kan vagga lite kommer den att vicka av skruven efter en kort stund.
Dessutom hjälper det gott att låsa ihop prylarna med grön LocTite !
En 12.9 insex från insidan av klockan och mutter med låsbricka på utsidan är melodin som får skiten att hålla !
Jag M5 moddar alla mina klockor och pinionger men det är mest för att jag aldrig kört av en M5 skruv än....
Mittendelen på klockan får inte bottna i piniongen innan klackarna på den stödjer sig på axeln till klockan !
Om den kan vagga lite kommer den att vicka av skruven efter en kort stund.
Dessutom hjälper det gott att låsa ihop prylarna med grön LocTite !
En 12.9 insex från insidan av klockan och mutter med låsbricka på utsidan är melodin som får skiten att hålla !
Jag M5 moddar alla mina klockor och pinionger men det är mest för att jag aldrig kört av en M5 skruv än....
Ok. Presspassning alltså
Satt o fnula på titanskruv precis
Men 12.9 e väl inte så starkt när det gäller påfrestningar i sidled, den e väl bara dragstark. 10.9 borde väl vara bättre lämpad då den tål mer stryk i sidled. Kanske tänker fel med mina 38,4 i feber 
- Dave
- Site Admin
Om du får sidokrafter på skruven kvittar det vilken du väljer, för då har du inte fått ihop klocka och pinong tillräckligt bra.....skruven ska enbart dra ihop piniong och klocka. Inget annat.

Ok, jag ger mig 
Då vill jag påstå att han har haft tur, för det funkade inte för mig. Lusse hjälpte mig slipa in det mellan drev och klocka och 12.9 kvalitet på skruv... höll inte många minuter.
- Dave
- Site Admin
No offence, men Rally har inte tur......S 500 R wrote:Då vill jag påstå att han har haft tur, för det funkade inte för mig. Lusse hjälpte mig slipa in det mellan drev och klocka och 12.9 kvalitet på skruv... höll inte många minuter.
In slipningen kanske inte var tillräckligt bra..... kanske....S 500 R wrote:Då vill jag påstå att han har haft tur, för det funkade inte för mig. Lusse hjälpte mig slipa in det mellan drev och klocka och 12.9 kvalitet på skruv... höll inte många minuter.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Uppenbarligen i dettaDave wrote:No offence, men Rally har inte tur......S 500 R wrote:Då vill jag påstå att han har haft tur, för det funkade inte för mig. Lusse hjälpte mig slipa in det mellan drev och klocka och 12.9 kvalitet på skruv... höll inte många minuter.
Vad jag kommer ihåg så var det ju inget glapp efter inslipningen. Så jag tror det var helt okey.Lusse wrote:In slipningen kanske inte var tillräckligt bra..... kanske....S 500 R wrote:Då vill jag påstå att han har haft tur, för det funkade inte för mig. Lusse hjälpte mig slipa in det mellan drev och klocka och 12.9 kvalitet på skruv... höll inte många minuter.
slipade du in klockan mot drevet?
Då finns det ju en chans att det kommer att hålla. Min bror körde med M5 och det höll bra.
Ja det återstår att se vid nästa körning
Annars blir det en TR koppling
Annars blir det en TR koppling