Funderar lite på om jag ska göra några större vintermoddar alls på denna bil.
Jag har gjort mycket under andra halvan av säsongen och egentligen räcker det gott med en översyn. På dragonhammern har jag för övrigt inte bytt en enda drivlinedel i år utom piniong /spur som jag bytte för drevningens skull, faktiskt inte ens bytt ett enda kullager eller någon damask(ja den har sånna på några knutar).
På chassisidan tror jag det är svårt att komma längre, tror helt enkelt att bilens potential vad gäller väghållning på träffar/bankörning är nådd. Det finns dock en kul sak kvar att testa. Insett att fälgkonstruktionen innebär man kan vända fälgarna "ut och in" vilket massivt ökar offset och därmed bredden med typ 7-8 cm. Inte snyggt men skulle vara intressant att testa på typ Nosringen där stabiliteten har varit ett problem.
En sak jag också överväger är att byta motorn till ett betydligt lägre kv.
Nu sitter det en 680 kv 70120 motor där. Jag vet att 8S är max för esc med den motorn och med den lägre drevningen jag kör gör bilen ca 80 km/h. Enl spec är maxvarv på 8s ca 22000 rpm. Bilen är faktiskt onödigt snabb för de flesta banor.
ESC funkar på 6-12S enl spec. Några vettiga 6s accar som klarar bilen har jag inte i nuläget så egentligen är det 8s som gäller med motorn jag har.
Går jag ner i kv tal drar motorn mindre ampere och har en högre verkningsgrad p.ga mindre strömar. Det lägsta kv ZTW tillverkar i den storleken är 480. En sån motor hamnar kring 23000 rpm på 12S . Dvs den ligger ungefär i samma varvtalsområde som jag har nu men på 12S med lägre ström. Har sett på msuk forumet att det finns dem som kör den motorn (med den uppdaterade esc firmware versionen) utan problem i en 5ive-t.
Nu till poängen med motorbytet:
Utöver något bättre thermisk verkningsgrad och därmed längre körtid
Så får jag på 6 eller 8S sannolikt betydligt bättre krypkörningsegenskaper och jämnare vridmoment med ett klart lägre kv. Därmed ännu mer kapabel bil vid krypkörning och trail eller om jag t.ex ska dra något efter bilen.
Jag sparar även batterier, motor, drivlina och esc från belastning vid s.k "cogging ", de oscillationerna som blir när motorn går för sakta( de ljuden har ni nog alla hört när jag kör långsamt i depån t.ex).
I teorin har detta inga nackdelar då jag helt enkelt bara kan välja 12S om jag behöver mer fart på en öppen bana medan 8s fortfarande ger 60-65 km/h toppfart vilket räcker på alla banor utom sandhem (med lång raka).
Nackdelen är förstås att det liksom med en del andra av mina projekt innebär vissa risker då det är lite okänd mark, typ att bränna ett ESC (4 lapp i sjön)eller att det inte funkar alls är ju en risk förstås. Dessutom måste jag skapa ett smart och idiotsäkert kabelsysten för att kunna använda olika batterikonfigutationer i samma bil och modda batterilådorna för att kunna ta upp till 6 batterier(mot 4 idag) om jag ska använda en 12S konfiguration på bana. Alternativ är att skaffa 4x6S batterier men det blir ju lite$$$$.
Tur jag snart börjar på en specialisttjänst på jobbet och får lönepåslag...
Nedan en tabell från ztw. De viktiga siffrorna är max amp för respektive motor där 680 kv ligger på 220 och 480 ligger på 160, därför jag hoppas att 480 innebär att esc nu orkar 12S.
Motorn i w5 som brände ett esc i våras drar max 180 men där var bilen drevad för avsevärt mer än 80 och så gick det ju även trögt av andra skäl(sten)+ att jag då körde den gamla firmware versionen.
Men detta är ju bara spekulationer egentligen.
I tabellen finns också förklaringen till varför denna bil krypkör bättre än rr5/w5 E. De använder sig av en rotor som inte har en rak placering av magneterna. Därmed är chansen större att någon del drar och därmed blir det mjukare lågfart. Det visste jag inte att denna motor hade, bara sett det på mindre rc typ crawlers och sånt innan.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk