Börjar bli mer och mer övertygad om att det vilar en förbannelse över denna bil. Den måste varit stygg i ett tidigare liv eller nåt sånt. Har ju 2 ls bilar, MCDn som är äldre har gått dubbelt så mkt, ca 35-40 tankar medan losin gått max 20 inkl inkörning. Ändå har så oerhört mkt mer pajat på denna. Vissa saker har varit ren klantighet men känner också att med just denna bil har det hänt så många udda grejer som jag aldrig varit med om med annan rc(10 tal bilar ffa 1/8 samt några båtar) jag ägt.
Här kommer några exempel i kronologisk ordning och då har jag utelämnat vanliga slitagedelar (som också gått åt betydligt snabbare än på mcdn)och uppenbart självorsakade grejer som runda skruvar:
#1: under inkörningen går styrservot(spektrum s9020) sönder när jag kör på ett däck i 10-15 km/h. Servoräddaren tycker jag har varit knepig då gränsen mellan mjuk och låst för mig varit rätt smal.
2#: piniongen har 2 gånger trots loctite och stoppmuttermod gängat upp sig och båda gånger gjort det gradvis och gått sönder. Senaste (3e) piniongen gick sönder på annat sätt då skruven gick av i godset så piniongen for loss men bara till hälften så kuggarna gick sönder ännu en gång.
#3: motorras. Nyss inkörd motor skar i allingsås. Temp på 167 som mest.
#4: lösa skruvar, visst här får man skylla sig själv men på denna bil har det alltid varit värsta möjliga skruv vid värsta möjligta tillfälle. Exv lossnade en av skruvarna som håller fast luftfilterflyttaren på träffen i sandhem vilket gjorde att bilen sög in massa sand i hela motorn. Detta var extra jävligt då det inte märktes på hur bilen gick eller lät.. Kolven är helt blästrad.
5#: bakdiffen. Nu när jag renoverat motorn och skulle köra in kolvringen noterade jag att bilen hade stel bakaxel. Bakdiffen är helt låst(och den kan inte skyllas på felmek då jag aldrig haft isär den) Får kolla vad detta är som har hänt.
Men börjar ärligt att överväga att sälja denna och köpa en andra rr5a istället.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!