Rovan 5b 'Baja-maja'
- Rallyfinnen
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
Ja, standard 36mm cylinderkit
Kanske värt att beställa här istället för DDM?
http://www.lauterbacher.net/xtc/product ... 168403f672" onclick="window.open(this.href);return false;
Snabbare leverans, och ungefär samma pris (paketen verkar ju aldrig slinka igenom tullen obemärkt när man beställer från USA verkar det som..)
Kanske värt att beställa här istället för DDM?
http://www.lauterbacher.net/xtc/product ... 168403f672" onclick="window.open(this.href);return false;
Snabbare leverans, och ungefär samma pris (paketen verkar ju aldrig slinka igenom tullen obemärkt när man beställer från USA verkar det som..)
Kolla vad dom tar i frakt bara. Vissa firmor tar ut sjukt höga frakter. Konstigt nog så verkar det som om frakten till Sverige är billigast från USA 
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
DDM erbjöd mig en ny cylinder till halva priset, så jag slog till 
Jävligt snabba svar på mail och jag är nöjd med erbjudandet också!
Receptet denna gång blir +1 vev, keramiska ramlager och en lätt portning på cylindern.
Jävligt snabba svar på mail och jag är nöjd med erbjudandet också!
Receptet denna gång blir +1 vev, keramiska ramlager och en lätt portning på cylindern.
Vad bra du fick en dil från DDM..Rallyfinnen wrote:DDM erbjöd mig en ny cylinder till halva priset, så jag slog till
Jävligt snabba svar på mail och jag är nöjd med erbjudandet också!![]()
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Ja, dom kanske har blivit lite försiktiga pga diskussionen om dessa cylindrar på hbf.
Kommentaren var att 20L är många timmar, men att en Zenoah ska hålla betydligt längre, därav rabatten om jag köpte en likadan.
Kommentaren var att 20L är många timmar, men att en Zenoah ska hålla betydligt längre, därav rabatten om jag köpte en likadan.
- Rallyfinnen
Nu har cylindern kommit!(och några hostile plastdrev)
Kan nog bli lite portning till helgen
Denna cylinder hade inga fläckar i pläteringen, så kanske dom har förbättrat processen.
Den gamla var tillverkad -09, och den nya februari -10. Finns årtal och månad ingjutet på cylinderfoten, men på den gamla går det inte att se vilken månad den är gjord.
Kan nog bli lite portning till helgen
Denna cylinder hade inga fläckar i pläteringen, så kanske dom har förbättrat processen.
Den gamla var tillverkad -09, och den nya februari -10. Finns årtal och månad ingjutet på cylinderfoten, men på den gamla går det inte att se vilken månad den är gjord.
- Rallyfinnen
Satt o surfade lite och råkade se att det kommit en ny budgetpipa här:
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=584" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser helt ok ut, så jag beställde en dämpad version, så får jag se hur den beter sig i bänken
Fick bli en ny 29cc cylinder också, jag har ju frisk kolv från cylindern som sprack, så jag får ju ihop en fungerande motor väldigt billigt eftersom bara cylindern saknas.
http://www.die-rovan-spezialisten.de/pr ... cts_id=584" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser helt ok ut, så jag beställde en dämpad version, så får jag se hur den beter sig i bänken
Fick bli en ny 29cc cylinder också, jag har ju frisk kolv från cylindern som sprack, så jag får ju ihop en fungerande motor väldigt billigt eftersom bara cylindern saknas.
Last edited by Rallyfinnen on 14 Jul 2010, 13:03, edited 1 time in total.
- Rallyfinnen
Jag ändrade mig angående pipan och bad honom skicka en odämpad pipa istället. Väger mindre, och är enklare att modifiera ifall jag får för mig att den ska byggas om, jag har ju inte kunnat lämna en pipa orörd än 
Dessutom vet man ju inte ifall dom fuskat med den dämpade varianten så att den inte har en hel kona inuti.
Har inte hittat några bilder på pipan monterad, men den sitter nog rätt högt skulle jag tro..
Dessutom vet man ju inte ifall dom fuskat med den dämpade varianten så att den inte har en hel kona inuti.
Har inte hittat några bilder på pipan monterad, men den sitter nog rätt högt skulle jag tro..
Den odämpade lär ju låta en del, men det är ju precis som det ska!
- Rallyfinnen
Jag hade faktiskt föredragit den dämpade just med tanke på (O)ljudet, men en odämpad kan vara smidigare att greja med.
Och vi andra som är med å kör får ha öron proppar.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Gäller att inte tvätta öronen innan man kör 
Jag får nog dämpa den på något sätt sedan, det stör mig också när det låter som fan!
Jag får nog dämpa den på något sätt sedan, det stör mig också när det låter som fan!
- Rallyfinnen
Ja, den ser inte helt fel ut, så jag tror den kan funka rätt bra. Den ser ganska kort ut så jag antar att den ger mest på högre varv. Funkar den bra så är det ju definitivt en prisvärd pipa! Dominator-kopian från rovan är lite för lång för min smak(typ max moment precis därkopplingen går in), så den kräver lite omarbetning för att ge lite bättre på topp, men denna kanske är skapligt rätt från början.
Ser dessutom ut som dom sneglat lite åt VRC-hållet när dom gjort denna, kanske man kan kalla den en VRC-clone
Ser dessutom ut som dom sneglat lite åt VRC-hållet när dom gjort denna, kanske man kan kalla den en VRC-clone
Är den mycket kortare än "DDM klonen" ? Själva kröken ser ju lika lång ut iallafall och jag trodde även den påverkade lite på bottendraget dvs lång krök mer på botten och tvärtom 
Letar Baja 5B