Dave's 85cc GRAVE DIGGER
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Ett par bilder från säsongsavslutningen på Bashland i lördags!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Se nu vad som händer så fort man blir ledig!
Direkt börjar dårskapen att flöda!
Nu ska vi se om den alternativa motorn startar....
Direkt börjar dårskapen att flöda!
Nu ska vi se om den alternativa motorn startar....
Re: Dave's RAMINATOR
Vad är det för en motor?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Dave's RAMINATOR
Nice.. 85cc?
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Ja det är en 85cc tävlingsmotor för gocart.
Är inte helt 100 på att det går att lösa än, men det lär ge sig...
Dock väldigt glad att aset inte startade på stativet.
Det räckte att den hostade till för att jag skulle avsluta försöket omgående.
Bultade fast den i bromsbänken istället och det kändes mycket bättre...
Fick den att starta med en låååång stunds pyssel med en skruvdragare och hylsa till drevet.
Hade fyllt doseringssprutan med bensin till hälften ungefär, och det sölade den i sig innan jag ens hann få upp mobilen och filma.
På tomgång.
Fick ingen mer chans eftersom muttern släppte och jag inte har nåt annat att greppa för att snurra igång den.
Vet iallafall att den fungerar nu, och då tar ju eländet inte slut här, utan ska testas vidare!
Är inte helt 100 på att det går att lösa än, men det lär ge sig...
Dock väldigt glad att aset inte startade på stativet.
Det räckte att den hostade till för att jag skulle avsluta försöket omgående.
Bultade fast den i bromsbänken istället och det kändes mycket bättre...
Fick den att starta med en låååång stunds pyssel med en skruvdragare och hylsa till drevet.
Hade fyllt doseringssprutan med bensin till hälften ungefär, och det sölade den i sig innan jag ens hann få upp mobilen och filma.
På tomgång.
Fick ingen mer chans eftersom muttern släppte och jag inte har nåt annat att greppa för att snurra igång den.
Vet iallafall att den fungerar nu, och då tar ju eländet inte slut här, utan ska testas vidare!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Efter att muttern till drevet släppte första gången blev det svårt att få igång den då muttern är vänstergängad och den ska dras högervarv...
Stod och funderade på en snabb lösning och kom på att jag har ett envägslager kvar från startaxeln på Bossen.
En gammal drivaxel till bajan och en 19mm hylsa räckte precis lagom för att lösa problemet!
Nästan äckligt smidigt!
Och med samma hederliga Metabo 1000W borrmaskin studsade motorn igång så fint och tyst som bara en Raket85 utan ljuddämpare kan göra...
Stod och funderade på en snabb lösning och kom på att jag har ett envägslager kvar från startaxeln på Bossen.
En gammal drivaxel till bajan och en 19mm hylsa räckte precis lagom för att lösa problemet!
Nästan äckligt smidigt!
Och med samma hederliga Metabo 1000W borrmaskin studsade motorn igång så fint och tyst som bara en Raket85 utan ljuddämpare kan göra...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Ett litet klipp på första riktiga starten...
Allra första 15 sekunderna häromdagen gick på ren chock!
En värsting 320 reedcase på tomgång går nog 10 minuter på bränslet i den temporära behållaren jag hängde dit.
Ni ser själva hur den sölar i sig....
Allra första 15 sekunderna häromdagen gick på ren chock!
En värsting 320 reedcase på tomgång går nog 10 minuter på bränslet i den temporära behållaren jag hängde dit.
Ni ser själva hur den sölar i sig....
Re: Dave's RAMINATOR
Dääm vilken fyllekaja till o dricka.. men satan va den smattrar gött!!
Full frääs!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
So it begins....
Hade från första början ställt in mig på att få bygga om kopplingsklockan och modda dit en justerbar gokartkoppling, men det kan faktiskt funka med 78mm kopplingen som sitter.
Om den klarar vridmomentet lär väl visa sig!
Rev ur den gamla motorn och började mäta lite grovt, och det ser faktiskt lösbart ut.
Det som kommer att bli problemet är kopplingen.
Måste tillverka ett helt nytt centrum till hållaren för kopplingsbackarna och en adapterplatta att fästa motorn i.
Skillnaden i höjd till centrum på vevaxeln är ungefär 26-27mm mellan 49cc och 85cc.
Det verkar dock finnas gott om utrymme undertill på vevhuset på nya motorn att slipa ur...
Nu måste fräsen byggas om med digitalskalor annars är jag rökt!
Hade från första början ställt in mig på att få bygga om kopplingsklockan och modda dit en justerbar gokartkoppling, men det kan faktiskt funka med 78mm kopplingen som sitter.
Om den klarar vridmomentet lär väl visa sig!
Rev ur den gamla motorn och började mäta lite grovt, och det ser faktiskt lösbart ut.
Det som kommer att bli problemet är kopplingen.
Måste tillverka ett helt nytt centrum till hållaren för kopplingsbackarna och en adapterplatta att fästa motorn i.
Skillnaden i höjd till centrum på vevaxeln är ungefär 26-27mm mellan 49cc och 85cc.
Det verkar dock finnas gott om utrymme undertill på vevhuset på nya motorn att slipa ur...
Nu måste fräsen byggas om med digitalskalor annars är jag rökt!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Jagade material till att tillverka en ny kopplingshållare och det var inte det enklaste...
Hittade till slut ett ämne som kändes perfekt i storlek och längd.
Började svarva och tyckte det kändes helt ok, men säg den glädje som varar!
Visade sig att materialet var felaktigt stålgjute istället för axelstål!
Man kan se hur det släpper små partier och sprickor överallt!
Hittade till slut ett ämne som kändes perfekt i storlek och längd.
Började svarva och tyckte det kändes helt ok, men säg den glädje som varar!
Visade sig att materialet var felaktigt stålgjute istället för axelstål!
Man kan se hur det släpper små partier och sprickor överallt!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Dave's RAMINATOR
Gott att se att leksinnet finns kvar Annan rotationsriktning på den än 'standard' Zenoah mfl?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Hehe... ja det saknas ju nån mer tomte som hittar på galenskaper här nuförtiden, så jag gör mitt värsta!Rallyfinnen wrote: ↑07 Jan 2020, 07:04Gott att se att leksinnet finns kvar Annan rotationsriktning på den än 'standard' Zenoah mfl?
Ja den snurrar baklänges, men borde funka lika bra ändå när det finns en fram och backväxel på den.
Samma utväxling åt båda hållen.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Som jag brukar säga, inget skit som inte har nåt fuffens med sig!
I brist på material och överskott på tid (skojja bara), fick man istället lägga energin på att äntligen montera digitalskalorna på fräsen!
Ett magnetskalasystem från Optimum som heter DRO5.
I brist på material och överskott på tid (skojja bara), fick man istället lägga energin på att äntligen montera digitalskalorna på fräsen!
Ett magnetskalasystem från Optimum som heter DRO5.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's RAMINATOR
Motorn har ju otroligt kasst nog inga fästen som passar rakt i Raminatorn så jag behöver en adapterplatta på den.
Hade inte funderat så mycket på hur jag skulle mäta ut hålbilden för detta, men insåg när jag fått dit digitalerna att fräsen agerar alldeles utmärkt som mätmaskin!
Bara att veva och skriva av mätvärdena!
Riggade motorn för att både mäta ut hålbilden, och för att fräsa ur vevhuset för att få ner centrumet på vevaxeln de 26mm som behövs.
Hade inte funderat så mycket på hur jag skulle mäta ut hålbilden för detta, men insåg när jag fått dit digitalerna att fräsen agerar alldeles utmärkt som mätmaskin!
Bara att veva och skriva av mätvärdena!
Riggade motorn för att både mäta ut hålbilden, och för att fräsa ur vevhuset för att få ner centrumet på vevaxeln de 26mm som behövs.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests