MCD MONSTER MUTT

Alla Offroad-projekt
User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by Mats B » 24 Jan 2013, 22:03

Dom är frestande då man slipper kylare & pumpar men jag känner att vattenkylt ger en bättre motortemp & en högre driftsäkerhet & det känns nästan mer lockande.. :rock:

Har mailat gizmomotors 3ggr nu med frågor om K600 motorn utan att få svar... :hammer: :mad:
Testade ett annat formulär denna gång så n får vi se vad som händer.. :hmm:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by Dave » 24 Jan 2013, 22:29

Hur mycket vatten tror du behövs för att hålla tempen nere på hyffsad nivå en varm sommardag ?

John
Posts: 861
Joined: 31 Oct 2009, 18:53

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by John » 24 Jan 2013, 22:38

Utöver att det är en twin, blir det inte trångt med radiator, pump mm?

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by Mats B » 24 Jan 2013, 23:19

Dave wrote:Hur mycket vatten tror du behövs för att hålla tempen nere på hyffsad nivå en varm sommardag ?
Det handlar inte så mycket om mängden vatten utan om hur bra kylarna avleder värmen från glykolen..
Kommer förmodligen köra med 2 st 80mm kylare med 2 fläktar på varje kylare , av denna modell...

http://www.frozencpu.com/products/2148/ ... g30c95s158

Image

& denna fläkt x 4

http://www.frozencpu.com/products/6453/ ... s699#blank

Image

Med tanke på at saxtoft körde med 2 sådana här 40mm kylare så borde inte jag få temp problem..

http://www.frozencpu.com/cat/l3/g30/c95 ... Page1.html

Image
John wrote:Utöver att det är en twin, blir det inte trångt med radiator, pump mm?
Det är ju givetvis en befogad fråga men det ska nog gå på nå´t vis :ugeek: :ugeek:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by Mats B » 24 Jan 2013, 23:38

Hehe fick precis svar från Gizmo ,,han trodde att effekten skulle bli för mycket för bilen om den inte uppgraderas överallt.

I like POWER ...så det kommer nog bli denna snurra så fort pengarna rullar in
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11652
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: MCD MONSTER MUTT

Post by Dave » 24 Jan 2013, 23:50

Ja det förståss, men ska du ha två sånna kylare blir det ju också en del vätska....
Lär nog behöva bra cirkulation !
:thumbsup:

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by jebogren » 30 Jan 2013, 19:57

Detta måste vara något för dig rcmk twin luftkyld med nytt vevhus med vanligt svänghjul
http://cart.rcmk.com/zen/index.php?main ... f08acf3497

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by Mats B » 30 Jan 2013, 21:11

Den går tyvärr inte montera i en MCD då tändspolen sitter där motorn ska sitta platt emot bottenplattan.. :hammer:

Men tack ändå... :thumbsup:
Det är roligt att se att det finns folk som engagerar sig i andras projekt .. :worship: :worship:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
nova1966ss
Posts: 70
Joined: 28 Feb 2011, 23:13
Phone Number: 0702899971
Location: dals ed

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by nova1966ss » 01 Feb 2013, 06:25

Det ska bli kul och se vad du får till på gamla kärran :clap:
Kämpa på bara :wip:
MCD V4 LONGTRAVEL


User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by Mats B » 03 Feb 2013, 09:47

Kanske det ... Får kolla lite... Tackar för tipset Dave.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by jebogren » 04 Feb 2013, 08:13

Jag hade köpt en som drivs på vakuum från motorn och dubbla in och ut gångar typ denna som jag har till Apachen
http://www.bonzisports.com/store/produc ... cts_id=439

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by Mats B » 04 Feb 2013, 09:06

Ska kolla denna oxå
Känns ju bra att den inte behöver ström för att pumpa.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

huginen
Posts: 2113
Joined: 21 Apr 2011, 15:59
Phone Number: 0733642957
Location: Södertälje

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by huginen » 04 Feb 2013, 10:53

jag har för mig att jag läst någonstans att dom där pumparna som går på pulserna från vevhuset är mest effektiva på tomgång och låga varvtal
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: MCD MONSTER MUTT

Post by jebogren » 05 Feb 2013, 00:59

Det är lugnt med höga varvtal också kanske är så att du har hört om man ska ha tomgång med koppling o köra låga varvtal så måste man ha en sådan på en båt funkar inte utan med vanliga upptag

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests