Tack för tipsetDave wrote:Alltid kul med lite mekbilder!
![]()
Medan du väntar på diffolja kan du kika på skicket på kullagren i de utgående axlarna.
Brukar byta den inre bronsbussningen mot ett tätat kullager också!
Crosshot's Projekt Baja
Re: Crosshot's Projekt Baja
Monterade ihop fronten idag, integy alu bärarmar med ett gummibustings mod, stötdämpare med anti skit skydd på, locktite o klart.
Lite mod på fälg o däck bak blev de idag, limmat o tejpat foamen.
Liten fråga till folket, är en titanbult m4 mellan kopplingsklockan och drevet en bra idé som håller lika bra eller bättre som ett m5 modd eller blir titanbulten sämre eller finns det andra problem som jag bör tänka på? 
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Problemet med att skruven till piniongen går av, är först och främst ett fel i designen från HPI.
Den tillåter att piniongen "vaggar" på klacken som sitter på klockans axel.
Genom att slipa av den klacken precis lagom så att de två halvmåneformade ytorna på piniongen når motsvarande ytor på axeln, blir den mycket mer stabil.
Nånstans här har jag laddat upp en bild på problemet, men minns inte var...
Jag M5 moddade många pinonger och klockor förut, men har istället slipat och passat ihop piniong och klocka noggrant. En 12.9 stoppskruv innifrån med låsbricka och låsmutter på utsidan funkar väldigt bra.
Genom att slipa av den klacken precis lagom så att de två halvmåneformade ytorna på piniongen når motsvarande ytor på axeln, blir den mycket mer stabil.
Jag M5 moddade många pinonger och klockor förut, men har istället slipat och passat ihop piniong och klocka noggrant. En 12.9 stoppskruv innifrån med låsbricka och låsmutter på utsidan funkar väldigt bra.
men med det menar du att du borrar ett 5mm hål rätt genom kopplingsklockan så att bulten går att skjuta genom sedan med låsmutter/bricka på var sin sida helt enkelt.Dave wrote:Problemet med att skruven till piniongen går av, är först och främst ett fel i designen från HPI.
- Dave
- Site Admin
Nej, jag brukade borra 4,2mm och gänga M5 i klockan.Crosshot wrote:
men med det menar du att du borrar ett 5mm hål rätt genom kopplingsklockan så att bulten går att skjuta genom sedan med låsmutter/bricka på var sin sida helt enkelt.
Gör man passningen rätt istället, håller det lika bra med en original M4
ahaaDave wrote:Nej, jag brukade borra 4,2mm och gänga M5 i klockan.Crosshot wrote:
men med det menar du att du borrar ett 5mm hål rätt genom kopplingsklockan så att bulten går att skjuta genom sedan med låsmutter/bricka på var sin sida helt enkelt.
Gör man passningen rätt istället, håller det lika bra med en original M4
- Dave
- Site Admin
Found it!
Dave wrote:Bara för det var jag tvungen att skissa upp problemet lite....
Det viktigaste är att klacken på klockans axel inte bottnar i piniongen.
Bäst är ju givetvis om ytorna är exakt lika belastade men det är väldigt svårt att få till....
Klackarna på piniongen måste ligga dikt an mot ytan på klockans axel.
Om det blir en liten glipa mellan piniong och klacken på klockans axel gör inte så mycket, men den får inte bottna där först.
Hoppas det syns på bilden vad jag menar !
Också ett bra tips från Wrep innan ! Montera en längre skruv inifrån och ut med mutter på utsidan !
jättebra bild så kommer jag också att göra, tänkte på det med att få all ytorna belastade, man skulle ju egentligen kunna lägga en droppe locktite mellan drev o kopplingsklockan som stelnar och fyller ut håligheterna, problemet med det är om det blir för mycket så kan ju klockan fastna i kullagerna men lite fett på insida av kullagret gör att inte locktiten fyller ut dit. antar jag.?Dave wrote:Found it!
Dave wrote:Bara för det var jag tvungen att skissa upp problemet lite....
Det viktigaste är att klacken på klockans axel inte bottnar i piniongen.
Bäst är ju givetvis om ytorna är exakt lika belastade men det är väldigt svårt att få till....
Klackarna på piniongen måste ligga dikt an mot ytan på klockans axel.
Om det blir en liten glipa mellan piniong och klacken på klockans axel gör inte så mycket, men den får inte bottna där först.
Hoppas det syns på bilden vad jag menar !
Också ett bra tips från Wrep innan ! Montera en längre skruv inifrån och ut med mutter på utsidan !
- Dave
- Site Admin
Faktum är att om man limmar axeln och piniongen i kullagret blir det ännu starkare och bättre.
Lite bökigare att byta piniong på fältet då, men helt klart mycket starkare.
Jag har alltid limmat mina pinionger ihop med klockan och lagret.

Dave wrote:Faktum är att om man limmar axeln och piniongen i kullagret blir det ännu starkare och bättre.