Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Re: Reely Carbon Fighter 4wd RTR
Du börjar få ordning på bilen nu! Får se hur den funkar i Vimmerby nästa gång 
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Ja, har bara Andreas med sig fler drev än vad TEN hinner göra åt nästa gång, så borde det kunna gå bättre
Men då är det väl nåt annat som rasar istället.....
Tur man har monstertrucken att rejsa med
Ska bli kul att se skillnaden med stötdämparna och en ny utväxling.
Måste ju sägas att jag är våldsamt sugen på att snickra ihop en pipa snart.....
Men då är det väl nåt annat som rasar istället.....
Tur man har monstertrucken att rejsa med
Ska bli kul att se skillnaden med stötdämparna och en ny utväxling.
Måste ju sägas att jag är våldsamt sugen på att snickra ihop en pipa snart.....
TEN har ju köpt ståldrev nu, så det ska väl hålla i alla fall. Men som du säger, det är väl något annat som går.
- Dave
- Site Admin
Tänkte ge mig på GPM stötdämparna jag köpte från rc-caronline.de nu.....
Kolvstången är M4 istället för M5 original så det är till att tillverka nåt själv !
Började med att fräsa till 4 st likadana block av 10mm tjock aluminium
För att kunna få till den runda delen som ska passa i fjäderhållaren måste man ju ha i dem i svarven på nåt vis.
Kom inte på nåt bättre och snabbare än att borra och gänga ett M8 hål i dem och spänna fast en avkapad M8 bult i svarvchucken sen.
Och såhär gick det till..... funkade ganska bra, men fick bearbeta väldigt sakta för att inte förstöra ämnet då dubben gärna mosade upp hålet när man frestade för hårt i sidled....
Kolvstången är M4 istället för M5 original så det är till att tillverka nåt själv !
Började med att fräsa till 4 st likadana block av 10mm tjock aluminium
För att kunna få till den runda delen som ska passa i fjäderhållaren måste man ju ha i dem i svarven på nåt vis.
Kom inte på nåt bättre och snabbare än att borra och gänga ett M8 hål i dem och spänna fast en avkapad M8 bult i svarvchucken sen.
Och såhär gick det till..... funkade ganska bra, men fick bearbeta väldigt sakta för att inte förstöra ämnet då dubben gärna mosade upp hålet när man frestade för hårt i sidled....
- Dave
- Site Admin
Efter en runda till i fräsen ser dem ut nåt sånt här just nu....
Väldigt grovt ämne i dem än, men dom ska fixas till lite snyggare när alla hål och gängor är gjorda....
Spännvidden på 13mm är ju inte så kinkig när det är plast i gaffeln, men nu måste det vara hyffsad passning för att det inte ska glappa och riskera att dra sönder den om man drar åt för hårt....
Med tanke på slaglängden på originaldämparen, ska det bli väldigt intressant att se skillnaden med dessa jättedämpare i jämförelse....
Eftersom jag är tok-snål när det gäller saker som inte "borde" kosta några pengar blir det till att svarva nya ventiler med mindre hål i för att testa sig fram sen.....är lite anti mot dyra dämparoljor när det ska funka med en vanlig 10-30
Då kanske mina gummi-membran jag snackade om tidigare i tråden borde tillverkas samtidigt....
Nåja....först ska dom på bilen !
Väldigt grovt ämne i dem än, men dom ska fixas till lite snyggare när alla hål och gängor är gjorda....
Spännvidden på 13mm är ju inte så kinkig när det är plast i gaffeln, men nu måste det vara hyffsad passning för att det inte ska glappa och riskera att dra sönder den om man drar åt för hårt....
Med tanke på slaglängden på originaldämparen, ska det bli väldigt intressant att se skillnaden med dessa jättedämpare i jämförelse....
Eftersom jag är tok-snål när det gäller saker som inte "borde" kosta några pengar blir det till att svarva nya ventiler med mindre hål i för att testa sig fram sen.....är lite anti mot dyra dämparoljor när det ska funka med en vanlig 10-30
Då kanske mina gummi-membran jag snackade om tidigare i tråden borde tillverkas samtidigt....
Nåja....först ska dom på bilen !
Snyggt jobbat

- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
imponerande! 
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Ja det får man säga...huSSe wrote:imponerande!
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Ser bra ut!
Om du kan få en försänkning för kolvstången i gafflarna också, så är antagligen risken mindre att du knäcker stången. Alu-bitarna som sitter där original är gjorda så också.
Du kommer nog att se en märkbar skillnad i hur bilen beter sig! Speciellt i hopp. Helt ok dämpare för det priset!
Jag gillar inte heller dyra oljor, men kör ändå dom dämparna med silikonolja. Jag inbillar mig silikongummit i dämparna inte riktigt trivs med vanlig olja.. Kollar man på tex o-ringar i silikon så rekommenderas det inte att man använder dom ihop med vanlig olja, därav min slutsats.
Om du kan få en försänkning för kolvstången i gafflarna också, så är antagligen risken mindre att du knäcker stången. Alu-bitarna som sitter där original är gjorda så också.
Du kommer nog att se en märkbar skillnad i hur bilen beter sig! Speciellt i hopp. Helt ok dämpare för det priset!
Jag gillar inte heller dyra oljor, men kör ändå dom dämparna med silikonolja. Jag inbillar mig silikongummit i dämparna inte riktigt trivs med vanlig olja.. Kollar man på tex o-ringar i silikon så rekommenderas det inte att man använder dom ihop med vanlig olja, därav min slutsats.
- Dave
- Site Admin
Nja håller nog med dig om vanlig motorolja där.... har faktiskt använt biologiskt nedbrytbar sågkedjeolja eftersom det var det jag hade hemma med bäst viskositet....Rallyfinnen wrote: Jag gillar inte heller dyra oljor, men kör ändå dom dämparna med silikonolja. Jag inbillar mig silikongummit i dämparna inte riktigt trivs med vanlig olja.. Kollar man på tex o-ringar i silikon så rekommenderas det inte att man använder dom ihop med vanlig olja, därav min slutsats.
Känns ju rätt ok med tanke på att orginaldämparna läcker som såll med
Dags för dagens lekstund i verkstaden !
Får se om det går bra eller om det går som vanligt ikväll.....
Efter att ha brutit av ett borr mitt i ett gaffelämne sent igår är det till att göra en ny ikväll.....
- Dave
- Site Admin
Tillbaka inne i hemmets lugna vrå igen.....skönt att slippa den där idioten som härjar i verkstaden en stund.
Ja just det ja.....det är ju jag !
Nåja, han fick ju lite gjort och lite skrotat ikväll....igen.....
Inget kritiskt, men en fräs skar och smetade ut aluminiumrester på ytan på min fina gaffel.....
Men nu är dom gängade och försänkta c:a 7mm för att ge ett bra stöd. Längden på dämparna kan jag ju ändå inte utnyttja fullt ut, så 7mm kvittar, men det känns bättre.
Kolvstängerna är 4,65mm och har borrat försänkningen c:a 4,5mm. Ska se om det räcker att kyla kolvstången och värma gaffeln för att få dit dem, annars blir det till att skaffa ett annat borr.
Skönt om man kan få sån passning på gaffeln att man inte behöver loctite
Har inga nya bilder, för dom ser likadana ut än.
Nu ska hålen för den genomgående skruven borras och sen är det slipning och formning kvar !
Var i närheten av snubben jag köpte motorn till MT´n av, men han var på utlandsresa denna veckan.
Fattar inte han att jag måste ha en ny förgasare ??? Vem lovade honom att han fick åka ???
Nåja, det får väl bli senare.....
Ja just det ja.....det är ju jag !
Nåja, han fick ju lite gjort och lite skrotat ikväll....igen.....
Inget kritiskt, men en fräs skar och smetade ut aluminiumrester på ytan på min fina gaffel.....
Men nu är dom gängade och försänkta c:a 7mm för att ge ett bra stöd. Längden på dämparna kan jag ju ändå inte utnyttja fullt ut, så 7mm kvittar, men det känns bättre.
Kolvstängerna är 4,65mm och har borrat försänkningen c:a 4,5mm. Ska se om det räcker att kyla kolvstången och värma gaffeln för att få dit dem, annars blir det till att skaffa ett annat borr.
Skönt om man kan få sån passning på gaffeln att man inte behöver loctite
Har inga nya bilder, för dom ser likadana ut än.
Nu ska hålen för den genomgående skruven borras och sen är det slipning och formning kvar !
Var i närheten av snubben jag köpte motorn till MT´n av, men han var på utlandsresa denna veckan.
Fattar inte han att jag måste ha en ny förgasare ??? Vem lovade honom att han fick åka ???
Nåja, det får väl bli senare.....
- Dave
- Site Admin
KBMCD wrote:Snyggt jobbat![]()
![]()
Tackar, men det handlar ju mest om att inte sätta värde på sin tidLusse wrote:Ja det får man säga...huSSe wrote:imponerande!
Vettigast hade ju givetvis varit att bara köpa dem färdiga !
Men det är kul som fan att pilla med sånt här ibland !
Grymt tålamod du har måste jag säga 
- Dave
- Site Admin
Nu börjar det närma sig.....
Har fixat till dem ikväll och nu jagar jag bara ett 4,6mm borr.....gick inte att få dit dem med så stor skillnad, men det får man lösa på nåt vis.....
Såhär blev det iallafall !
Har fixat till dem ikväll och nu jagar jag bara ett 4,6mm borr.....gick inte att få dit dem med så stor skillnad, men det får man lösa på nåt vis.....
Såhär blev det iallafall !
Blir ju riktigt bra det där