Dave's Losi 5ive-T 46cc
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Re: Dave's Losi 5ive-T
Började tillverka en tunnel av aluminiumplåt eftersom jag inte vill ha nån extra påverkan av magneten förutom drivaxeln.
Tunneln blir ganska tajt mot svänghjulet så jag tror jag ska tillverka den i nylonplast istället.
Skruvas fast i vevhuset och förhoppningsvis passas in tillräckligt bra för att bara kunna trycka på fläktkåpan sen.
Tunneln blir ganska tajt mot svänghjulet så jag tror jag ska tillverka den i nylonplast istället.
Skruvas fast i vevhuset och förhoppningsvis passas in tillräckligt bra för att bara kunna trycka på fläktkåpan sen.
Tufft projekt! Skall bli spännande att se hur den går! Helt plötsligt känns mitt Losiprojekt väldigt bolt-on!
- Dave
- Site Admin
Bolt on.....vad är det?Malte wrote:Tufft projekt! Skall bli spännande att se hur den går! Helt plötsligt känns mitt Losiprojekt väldigt bolt-on!
Näe....man krånglar nog till det för mycket för sig själv ibland!
Är också väldigt nyfiken på hur den kommer att gå.
Inbillar mig att det borde kunna finnas en rätt bra botten i den tack vare att den är 46cc och med rätt pipa borde det gå att få lite fart på den iallafall!
Går ju givetvis inte att jämföra denna med några andra storkubikare förutom Skopod 62cc till karaktären möjligtvis.
Borde modda bänken för att montera motorn, men det är vanvettigt mycket jobb med det....
- Dave
- Site Admin
Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T
Blev bara en jättekort vända ikväll, men började iallafall yxa till täckningen över hålet jag sågade upp.
Efter att ha kommit en bra bit på vägen med nylonplast fick jag se att det sitter en hel del skit i vägen i fläktkåpan, vilket gjorde att jag gick tillbaka till ursprungliga idéen med en aluminiumplåt.
Efter lite bändande, klippande, slipande och knackande hade jag fått till den delen som ska sitta fast i vevhuset.
Efter att ha kommit en bra bit på vägen med nylonplast fick jag se att det sitter en hel del skit i vägen i fläktkåpan, vilket gjorde att jag gick tillbaka till ursprungliga idéen med en aluminiumplåt.
Efter lite bändande, klippande, slipande och knackande hade jag fått till den delen som ska sitta fast i vevhuset.
Fint David...
Dreven i bakgrunden är misstänkt lika "carbonfighter drev"....
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Dave
- Site Admin
Mats B wrote:Fint David...![]()
Det är faktiskt värre än så!
Dom kommer från en HSP Bajer!
Hittade dem i gömmorna och fick se att dom hade samma kuggdelning som Losin och då var valet självklart.
25t, 29t och 31t har jag, och originalspuret med 58t lär jag behöva ha kvar för att kunna få plats med motorn.
Ser bra ut David. Det e bara att tigga fast den alu plåten i kåpan så blir det tätt där me 
- Dave
- Site Admin
Just det!Robban68 wrote:Ser bra ut David. Det e bara att tigga fast den alu plåten i kåpan så blir det tätt där me
Då saknas det bara en TIG-svets och nån som duger till att svetsa i aluminium!
Tror den blir skruvad och limmad i första läget.
Måste nog hitta på nån form av nätmodd utanför runt själva kardanaxeln också, för att förhindra att stenar och skit åker in emellan axeln och motorn....kanske bara nån form av skumgummi.....
- Dave
- Site Admin
Re: Dave's Losi 5ive-T 46cc
Gillar inte alls att dom monterat tändspolen i fläktkåpan heller....
Jättekul att justera in det avståndet!

Jättekul att justera in det avståndet!
Låter som en knivig situation å justera de då
Det går att Svettsa i så tun alu men det e inte lätt och fläcktkåpan e juten alu blir problem.
Det går att Svettsa i så tun alu men det e inte lätt och fläcktkåpan e juten alu blir problem.
Dave's Losi 5ive-T 46cc
I detta fall skulle jag testa alutite ...
Brukar funka fint.
Kolla hos jula så ska du se att det blir bra ....
Brukar funka fint.
Kolla hos jula så ska du se att det blir bra ....
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- KaptenMagnus
- Phone Number: 0709475583
Finns ett gammalt knep för aluminium lödning. Man kan använda zink för att löda eller bygga på aluminium. Och ja det fungerar.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... -med-zink/
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
- Dave
- Site Admin
Re: Sv: Dave's Losi 5ive-T 46cc
Det är mycket zink i Alutite och jag har en bit liggande som ska testas!KaptenMagnus wrote:Finns ett gammalt knep för aluminium lödning. Man kan använda zink för att löda eller bygga på aluminium. Och ja det fungerar.
- KaptenMagnus
- Phone Number: 0709475583
Japp jag vet det är därför jag inte använder alutit längre. Billigare med zinktråd eller beg offeranoder 
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.