FID Dragon Hammer Voltz

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 04 Mar 2020, 18:50

Nu till sist börjat få ett grepp om esc och elektroniken.
Fimpat några saker för att det blev för avancerat med 5 aktiva kanaler inkl servomonterad 180 graders roterande fpv drönarkamera på taket(för att kunna backa i fpv läge) . Nu bara 4 kanaler och därmed fast kamera.

Istället lagt en MASSA(5 timmar minst) tid på att få ordning på ESCt.
Efter en hel del frustration (100tals omstarter) inkl ett gashäng på bordet som helt rensade bordet på prylar(vilket nog ändå behövdes...) p.ga hjärnsläpp vid kalibrering börjar jag äntligen att jag förstår mig på hur detta esc funkar och ska ställas in för olika situationer. Det kunde dock blivit dyrt i och med att min laptop skickas tvärs över hobbyrumet.
Men den verkar ha överlevt.

Problemet har varit att få det att funka med både Motorbroms och back.
Antingen har esc slagit i backen innan bilen stannat eller så har det inte bromsat alls. Får inte timingen att lira och jag börjar tänka att enda sättet att få esc bromsen att funka bra är att ta bort backen. Alternativt så får jag istället ställa upp drag brake, ta bort den vanliga bromsen och lära mig att körmässigt använda dragbraken som broms. Men detta gäller förstås bara högfarts körning typ bana eller snabbare bash.
I långsam körning och terräng är esct VÄLDIGT bra körbarhetsmässigt som det är nu både framåt och bakåt.
Börjar dock på riktigt tänka att ztw ett BÄTTRE esc än mgm för bana och "vanlig" bash/frikörning.Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 15 Mar 2020, 21:20

Glitch
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 15 Mar 2020, 22:11

Blev massa trail körning i skog o på berg idag. Börjat komma på lite hur jag ska utnyttja den här bilens egenskaper bättre i terrängen nu. I början när jag körde med denna i terräng försökte jag köra den som en crawler. Alltid krypa över svårigheter.
Men då är den aldrig så kapabel med sina stora diffhus som hänger ner och förhållandevis öppna diffar.
Men börjat se att den här biltypen kan man utnyttja effekten lite ibland. Studsa upp framvagnen på något med lite fart och sen trycka till på bromsen i luften för att få ner framvagnen och upp bakvagnen lite.

Helt plötsligt är bilen mkt mer kapabel än tidigare utan några andra ändringar.

Om man tittar på 1/1 racing med denna biltyp verkar detta vara standard teknik i vissa lägen.
Edit: bilderna hamnade i omvänd ordning.
DSC_1077.jpg
DSC_1077.jpg (61.05 KiB) Viewed 1462 times
DSC_1076.jpg
DSC_1076.jpg (50.83 KiB) Viewed 1462 times
DSC_1075.jpg
DSC_1075.jpg (49.74 KiB) Viewed 1462 times
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 12 Apr 2020, 21:34

Har några idéer för att få den ännu mer kapabel i terräng. Säskilt geometrin i bakvagnen. ...
Fortsättning följer när jag moddat.
20200412_212657.jpg
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 13 Apr 2020, 10:30

Forts:
Fick backa på detta med bakvagnsgeometrin där tanken var att få bort 2 stora delar som hänger ner under bakaxeln.
Det jag tänkt göra var att vända nedre länkarmsfästena 180 grader vid bakaxeln.
Dock kändes bakaxeln för instsbil i längsled och roterar den för mkt finns risken att kardanen böjs.

Så blir bara tjockare diffoljor samt översyn av drevningen istället.
Går från 500k 500k 50k (f m b)
Till 2milj 2milj 500k.
Inte alls helt låst även om man kan tro det. Diffar en hel del ändå. Men nu kommer det ändå vara mkt mer traction när man ska "jucka" sig loss jämfört med innan.
Tror på kompromissen.

Sen har jag vid några tillfällen haft för lite kraft bakåt. Så ska även ställs upp backen en del.
Image



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11440
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0736700624
Location: Falköping

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by Dave » 13 Apr 2020, 10:59

Är diffarna lika tajta på den här som på Baja eller Losi?
Får man samma eller mindre påverkan med tjock olja?
Riktigt kul att följa vad du hittar på!

User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 13 Apr 2020, 21:09

Nu har jag aldrig kört så här höga viskositeter i något annat än mcds planetdiffar som har helt annan mekanik.

Men diffarna är ju typ standard diffar invändigt, som losi eller 1/8 bortsett från att det är aluminium kopp standard. Gissar även att de invändiga dreven är något större än losi även om jag inte jämfört side-by side. Så påverkan borde vara liknande "på pappret".

Däremot så verkar bilen kräva tjocka oljor. Även på bana förra säsongen åkte jag med viskositeter som är främmande i andra bilar. T.ex sista träffen i sandhem gick bilen fint med 300-500-50k (f m b).
Sällan nån kör det i en losi.

Med tanke på att det är rätt så lika i diffarna så ligger skillnaden nog snarare i bilens massa, hjulstorlek, effekt och vilja att kränga bak och göra "vacker tass" med ett balloonande innerhjul.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 04 Jun 2020, 20:39

Ett filmklipp och från förra helgens körning på några klippor utanför Gryt.
Första riktiga körningen på berg med de tjockare diffarna och maxad frigång. Milsvid skillnad mot första bergsvideon förra året.
Körde ändå bara 6S p.ga att jag glömde en kabel hemma.

Det tråkiga är att jag nog inte kommer så mkt längre med terräng moddandet nu...
Men har ev nåt annat i kikaren för kommande vinter...
[attachment=0]20200531_110245.jpg[/attachment]

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Attachments
20200531_110245.jpg
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 21 Jun 2020, 16:13

Kört fast lite med esc inställningarna på MGM ESCt.
Det jag har problem med är att få bilen att bromsa när man trycker fram triggern.
I dagsläget får jag endast "drag brake "(dvs broms så fort man inte aktivt gasar) att funka oavsett vad jag gör med inställningarna. Trycker man spaken framåt händer antingen ingenting eller så blir det back direkt beroende på inställningar.
Dessa inställningar har funkat bra för crawl/trail, det är ju faktiskt just så man brukar köra crawlers, med stark drag brake och snabb växling till back.

Men för all högfartskörning får jag nu alltså välja på tvärnit så fort jag släpper gasen(och därför lära mig släppa mjukt) eller ingen broms alls.... Det begränsar ju användningen just nu.

Då jag inte löser detta själv har jag mailat MGM följande fråga.
Nu får vi se vad de svarar.

"
Hi.
I have a TMM 40063-3 400A esc.
I have a setup issue with the brakes.
I cant get any braking on the motor exept drag-brake. Drag brake only works when frewheel setting is off. Otherwise I have no brakes whatsoever even if I turn "brake intensity setting to 100%". It does not matter if I run bidirectional or one-way mode on esc. I also have the MGM external cap-pac.

How should I get "normal " brakes working without that very strong drag-brake(trigger in neutral)?
Car is a Voltz and that car does not have mechanical brakes.

Apart from that esc, motor and car works well so it seems like a setup issue of some kind.

Regards Karl

"



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

20200620_182933.jpg
Screenshot_20200621-164332_Samsung Internet.jpg
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 930
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by tesla » 17 Oct 2020, 20:12

Det tog mig lite tid att komma till rätta med hur jag skulle få det här esc att funka med både broms och back. Men efter lite mailväxling med mgm löste jag det.
Hade egentligen inte tänkt ändra nåt mer på bilen i år. Men så havererade motorn i min rr5-e. Då behövde jag en bil till att köra på sandhemsträffen då jag annars bara haft vektan som jag inte har några reservdelar till.

Har ett tag lekt med tanken att vrida upp effekt( peak ström, motortiming, punch) på max och se vad mgm rocket kombon går för på riktigt på 12S. Så fick det bli i sandhem. Dessutom styvade jag upp setupen maximalt och sänkte bilen.

Gick defintivt över förväntan även om den var svårkörd med 2milj cst i difrarna.
Det var definitivt avsevärt mer effekt i bilen nu än i någon annan rc jag kört utom möjligen när jag kört speedrun repor på 12 eller 14S med rr5an.

På slutet tappade den drivning på ena bakhjulet. Jag förväntade mig faktiskt att hitta ett ordentligt ras i diffen nu när jat öppnade idag. Men det var faktiskt bara en av drivpinnarna som gått av.
Imponerande av drivlinan att det var enda haveriet med tanke på att jag körde ca 1 timme körtid med 10+ hk elmotor, tungt gasfinger och nästan låsta diffar!

Märkte även att detta var absolut max vad motorn kan pressas till. Den gick ordentligt varm med de här uttagen. Det var nog bra att batterierna inte tillät längre körtid.

Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11440
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0736700624
Location: Falköping

Re: FID Dragon Hammer Voltz

Post by Dave » 18 Oct 2020, 10:28

Ja den gick rikitgt brutalt!
:rock:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests