Dave's 85cc RAMINATOR

Alla Offroad-projekt
User avatar
tesla
Posts: 918
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Dave's 85cc RAMINATOR

Post by tesla » 03 May 2020, 23:03

Du behöver nog inte oroa dig för mottagaren på 8v. Jag har matat mina futaba mottagare i flera olika bilar från 2S lipon de senaste säsongerna. Alltså 8.4v


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11419
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0736700624
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc RAMINATOR

Post by Dave » 04 May 2020, 15:44

Så blev det äntligen dags att testa bilen på banan i Sandhem.
Man har ju nästan glömt hur trött den var förra gången den var på lekstund i gruset...
Som alltid, är det största problemet att starta den.
Det går rejält tungt!
När den väl fått bränsle och startar, går den hur fint som helst!
Justerat bromsarna och testet av skivornas styrningar verkar klockrent.
Inga tendenser alls att hugga eller kärva.
Nålat lite till nu men upplever att det finns ännu lite mer att ge.
Skönt att köra med Futaba-radion!

Det här blev ju också första testet för att se om pipan skulle smälta buren, men det syns inga såna problem heller.
Jätteskönt!

Blev lite film på dårskapen med!


User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11419
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0736700624
Location: Falköping

Re: Dave's 85cc RAMINATOR

Post by Dave » 27 Jun 2020, 23:11

Har inte blivit mycket kört, men en massa funderat...
Verkar som den svagaste länken i drivlinan har visat sig med RcMax80cc motorn nu.
Första riktiga raset kom när axeln small av för fram/back medbringaren.
Har också diskuterat lite med ALX om hans funderingar runt hans motor som är klar i september för Raminatorn.
Lite förvånad, men ALX kommer att fortsätta med 80mm kopplingarna som han redan kör med på de större motorerna.
Nyfiken på vad han hittat för koppling som orkar med den tunga bilen...

Kopplingen jag kör blir väldigt fort överhettad, och jag ska testa att öppna upp den lite för ventilation och se om det blir bättre, men jag tror 78mm varianten har sina begränsningar.

Inser efter att ha startat den ett antal gånger nu att jag måste hitta ett sätt att låsa fast dragstarten på chassit.
Jag börjar bli gammal och klen så jag behöver båda händerna för att få rätt fart på motorn.
Fördelen med att bilen är tung som as, är att man kan rycka allt vad man orkar med båda händerna och den står stadigt kvar

:lol2:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests