Teslas Vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Alla Offroad-projekt
Post Reply
tesla

Teslas Vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 13 Feb 2020, 13:50

Dags att dra igång ett projekt på denna Vekta 5 som jag köpt av Jeffry C här på forumet.
Bilen är i princip helt ny och är bestyckad med ett wheelman designz konverteringskit samt Mgm 400A 15S Esc
(TMM 40063-3 for Cars X2-SERIES). Även chassi braces från WD. Motorn är en förhållandevis enklare castle
2028/58110 800Kv som bör ge kring 10 hk och är ratead för 12S. Det sitter även en massiv extra kondensatorklump kopplad till esc.
I övrigt är bilen orginal, dvs krakens orginal servon, hjul etc. Mekanisk broms är monterad.

Vi får se lite var projektet tar vägen. Köpet blev ganska spontant så är inte jätteinsatt i vektan och vilka uppgraderingar den behöver mer än att enkelservo känns fjuttigt i en så här tung bil. Räknar med att den är ca 2 kg lättare än voltzen körklar. Dvs 23 kg.
ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor

tesla

Re: Teslas Vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 16 Feb 2020, 09:02

Börjat kolla lite på vad jag köpt.
Testat att servon o esc funkar.
Hade problem med servona fram till jag insåg att de inte klarar digital signal. Ställde om sändaren till analog och då funkar de. Märkligt när de max kan vara några år och det står digital på dem. De är rtr servona och vektan släpptes väl 2016 eller 17.
Nåja problemet löst iaf.

Mgm esct har ingen BEC så här får jag köra med mottagaracc. Ska hitta nån smidig lösning på det.

Roade mig med att skruva loss o lägga dämparna brevid lite dämpare från reservdelslådan.
De är riktigt feta(överst), trodde voltzens(2 röda) var stora.
Mcd(längst ner)ser ut som 1/8.
F.ö 8mm axel vs 7mm på voltz o 6mm på mcd.
Alla dämpare är bak.Image

MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

tesla

Re: Teslas Vekta 5. Borstlös bajablästrare!

Post by tesla » 19 Feb 2020, 12:31

Bestämde mig direkt efter första 30 sekunders testen på gatan för att skifta esc mellan denna och voltzen, d.vs sätta Voltzens Ztw 300A ESC i vektan.
Detta för att jag har olika avsikter för dessa bilar. Vektan tänker jag använda mkt till det jag använde voltzen till större delen av förra säsongen. Dvs generell bash+ bana på träffar.
För den användningen passar ztw esct med sin användarvänlighet och inbyggda BEC bra och det har mer än tillräckligt med kapacitet för den cc motor som sitter i bilen nu...
Så tar jag mgm som har lite andra egenskaper till voltzen som jag har andra planer för...

Vad "behöver" vektan för options? Image

MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin

Post Reply