W5-e, Petrol Killer 2.0

Alla Offroad-projekt
Dave
Site Admin
Phone Number: 0762888650

Re: W5-e, Petrol Killer 2.0

Post by Dave » 23 Mar 2019, 20:12

Ja det råder nog ingen tvekan om att den har potential att gå mycket fortare än 110km/h.
Skulle tro att du förutom de punkter du redan nämnt, har en till i däcken.
Det behövs antagligen något helt annat än ens rallydäck för att klara 130km/h.
De enda jag sett klara 160km/h är FG onroad och BRP slicks.

Har du några funderingar runt det?

Sponsor

Sponsor

tesla

Post by tesla » 23 Mar 2019, 20:15

Dave wrote:Ja det råder nog ingen tvekan om att den har potential att gå mycket fortare än 110km/h.
Skulle tro att du förutom de punkter du redan nämnt, har en till i däcken.
Det behövs antagligen något helt annat än ens rallydäck för att klara 130km/h.
De enda jag sett klara 160km/h är FG onroad och BRP slicks.

Har du några funderingar runt det?
Funderat har jag gjort. Problemet jag sett med många däck är att de är mindre diameter än de 176mm hjul jag åkte på och att de därmed sänker toppfarten.
Har du nåt bra förslag?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MCD W5-E Petrol KILLER 2.0 !
Baja 5b MCD groupie edition
Drakhammarn!
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

tesla

Post by tesla » 24 Apr 2019, 17:37

Blev 2 vändor på alingsås rc 1/8 bana i vedum förra helgen. Bilen gick bättre än förväntat vad gäller körbarhet och väghållning. Lite problem i vissa hopp, troligen en kombination av ovana med bilen, setup och lång hjulbas som konspirerade mot bilen jmf med 1/8an. Gjorde som bäst 37s med w5an, att jämföra med 31.7 med 1/8. Till w5ans försvar där skulle jag säga att jag gjort klart fler varv där med 1/8an.

Blev 2 haverier. Dels en hingepin och spricka i bumpern i en rejäl krasch i hoppen(slutet på videon) dels upptäcke jag i efterhand att den 3d printade batterihållaren gått sönder. Sistnämda är ett problem då jag inte har ngn extra. Hoppas fredda hinner fixa en ny , annars får den bilen vila nästa helg.
Passar på att få till ett par förbättringar på hållaren, den blir lägre med högre kanter b.la.

Upptäcke även en svaghet till på årets bil, den ändrade viktfördelningen (för att få ner batterierna på chassit) gör bilen mer framtung än ifjol vilket gör att orginal framfjädrar är för mjuka, faktiskt så mjuka att vid bromsning på greppigt underlag dyker bilen när jag bromsar o kan t.om släpa chassit.
Får beställa hårdare, frågan är bara vad som sitter på nu? Kanske vet emanuel vad som är original?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Drakhammarn!
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Emanuel21
Phone Number: 0706663943

Post by Emanuel21 » 25 Apr 2019, 02:44

14kg är standard skulle jag säga :yawn:
Attachments
Screenshot_20190425_024237_com.android.chrome.jpg
MCD RR5 XL ULTIMATE
MCD XR-5 XL ULTIMATE
N-R-P ULTRON Zr
LOSI 5T m BZM SUPER 50MX
INFERNO MP9e
INFERNO MP9e TKI3

tesla

Post by tesla » 01 May 2019, 22:05

I skym undan av Dragonhammern gjorde även denna bil sin årspremiär på utebana på nosringen senast. Känns faktiskt som en helt annan bil att köra mot fjolårets.
På chassisidan märktes den lägre tyngdpunkten tydligt i form av minskad bodyroll och att bilen kan ta med sig mer fart genom sväng och även att bilen ändrar riktning snabbare med betydligt mer vikt centralt istället för att ha tunga saker som esc och batteri ända bak vid/ovanpå diffhuset bak som ifjol.(även tuta längst fram i bumpern då ).

. Bilen svänger in mycket bättre än ifjol även om den p.ga lättare bakaxel också klart lättare blir tailhappy om man gasar för mkt.
Märkbart bättre gasrespons också och nu äntligen av med den turbo-lag känslan i gasen som funnits sedan dag 1med gamla esct, särskilt på 8S.

Därmed mer styrning och mycket mer exakt gas gör definitivt bilen roligare att köra. Den bör gå att köra snabbare både på bästa varv och på genomsnittstid än fjolårsbilen. Men den är definktivt en ny best att köra som kräver en viss körstil.

Der är väldigt noga att gasa lagom mkt då all effekt verkligen kommer momentant och bilen som sagt är lite bakhal vid gaspådrag. Det känns även som att "fönstret " för lagom gas ut ur böj är påtagligt smalt.

Man kan absolut inte köra med pumpgas som många gör med bensinarna utan här gäller lugnt och metodiskt ut ur böj. Egentligen väldigt snarlikt mot en borstlös 1/8 buggy med 4s acc på ett lite halt underlag.

Så nyckeln med dessa köregenskaper och då här mycket effekt kommer vara att inte överköra för då kommer snurrar som ett brev på posten. Det här är storkubikareffekt på riktigt och den är nu tillgänglig hela tiden även på bana.

I Malcolms film syns i början hur fint denna gick på bana! Sticket som en raket i det snabba partiet.

Tyvärr gick en batterihållare sönder igen så nu blir det 3d printad prototyp nr 3....

Drakhammarn!

tesla

Post by tesla » 13 May 2019, 22:51

En low Tech men mycket viktig del på en elbil är förstås batterihållare.

Jag hade egentligen tänkt sätta esc här på chassit (och behålla fjolårets moddade batterilåda men det blev lite opraktiskt. Så istället blev det batterihållare här.

Då jag inte har egen 3d skrivare har fredda printat åt mig.

De är fortfarande trial and error som gäller och det blir förbättringar för varje version.
Den fäster med 4 skruv och får ta belastning från ca 1.4 kg batteri vid krascher + att den i riktning framåt fixerar även den bakre batterihållaren med ytterligare 1.4kg. Dvs 4 skruv ska hålla 3 kg stumt om man kraschar.

Version 1 var i svart och satt i bilen under alla tester i vinter. Den hade lite för låga kanter så det fanns en liten risk att batteriet hoppar över kanten o in i dreven.
Sen visade sig den plasten vara lite för spröd.

Version 2 körde jag senast på nosringen. Den hade högre kanter och var tillverkad i en segare blå plast. Tyvärr var stöttorna för tunna runt skruvarna.

Version 3 = samma som 2 med grövre stöttor. Test blir i sandhem.(2 och 3 på bild)

I kombination med de övriga ändringarna på layouten, bakre hållaren och kablaget har det fått ner tiden det tar att byta batterier från ca 10 minuter 2018 till kanske 2-3 minuter i år och då med mindre risk att t.ex få kablar i dreven än ifjol.

Med till sandhem åker även 12S kabeln. Om ngn storkubikare vågar dragracea...

To be continued!

ImageImageImage

Drakhammarn!

tesla

Post by tesla » 18 May 2019, 20:52

Vart eldsprutande prestanda från esct idag. I ca 7 minuter funkade bilen bra på banan på 12S sen brann ESC upp. Inte fråga om en överhettning då det har en värmecutoff utan snarare klarade det inte strömspiken när bilen körde fast lite mot ett däck. Väljer trots detta att köpa ett nytt esc av samma modell då jag mest ser dagens ras som ett bevis på att 12s är för mkt för detta esc vilket också har nämts på forum, dock i andra bilar med andra motorer. Att jag ändå köper likadant beror på att det funkat bra på 8S och med den motorn jag har är även 8s mer än bilen kan utnyttja.

T.ex har ju min Dragonhammer identiskt esc och funkade problemfritt på 8s.
Blev en dyr lärdom detta, aldrig 12S på annat än enstaka speedrun.

Om man ska säga ngt positivt om bilen idag så gick den riktigt bra i kurvorna innan den la av. Och jag märkte också en bra grej med årets layout att esc sitter en bit från batterierna, kanske räddade det bilen får från en lipobrand.
Image

Drakhammarn!

Post Reply