Dave's Baja5B SS "Castrol Edition II"
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Behöver du fylla på förrådet med 5SC bumper så har jag en
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's Baja5B SS "X"
Jaha....
Fick en fantastisk körning i Magra idag!
Gick finfint men i slutet av körningen fick jag ett mekaniskt rassel från bilen.
Först trodde jag det var kopplingen som vart slut, och körde vidare.
Nu tog ju inte dagen slut i Magra, utan Jonny, Magnus och jag fortsatte bashet i Hawaiihålan. Funkade finfint till en början men efter en tankning började den gå illa och svarade dåligt på nålning också.
Till slut ville den inte varva ens tillräckligt för att ta sig framåt och tomgången var obefintlig.
Nyfiken som jag är, måste jag ju givetvis kolla vad som hänt.
Isärriven i delar kan jag konstatera att min favoritmotor är helt slut.
Kraftig vändkant i cylindern, kolven har nypt, vevaxeltätningarna och lagren är sämre än nåt jag sett hittills, och kopplingen var lila.
Den har dragit i sig allt fint damm från det slutna kopplingshuset och var grafitgrå inuti.
Helvete!
Dessutom börjar jag tro att V-Powern inte alls fungerar längre.
Såhär sotiga har mina motorer aldrig sett ut innan och jag misstänker skarpt tillsatsen med E85.
Fick en fantastisk körning i Magra idag!
Gick finfint men i slutet av körningen fick jag ett mekaniskt rassel från bilen.
Först trodde jag det var kopplingen som vart slut, och körde vidare.
Nu tog ju inte dagen slut i Magra, utan Jonny, Magnus och jag fortsatte bashet i Hawaiihålan. Funkade finfint till en början men efter en tankning började den gå illa och svarade dåligt på nålning också.
Till slut ville den inte varva ens tillräckligt för att ta sig framåt och tomgången var obefintlig.
Nyfiken som jag är, måste jag ju givetvis kolla vad som hänt.
Isärriven i delar kan jag konstatera att min favoritmotor är helt slut.
Kraftig vändkant i cylindern, kolven har nypt, vevaxeltätningarna och lagren är sämre än nåt jag sett hittills, och kopplingen var lila.
Den har dragit i sig allt fint damm från det slutna kopplingshuset och var grafitgrå inuti.
Helvete!
Dessutom börjar jag tro att V-Powern inte alls fungerar längre.
Såhär sotiga har mina motorer aldrig sett ut innan och jag misstänker skarpt tillsatsen med E85.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Ändå skönt att den rasade nu, och inte på höstträffen om ett par veckor.
Problemet är ju nu bara att jag måste bygga en ny motor tills dess.
Största utmaningen blir ju att få till portningen lika bra på den nya maskinen.
Nuvarande motorn har ju faktiskt skurit en gång tidigare, då på isen i Hawaiihålan och monterad i Nutechen.
Lyckades ju rädda den då, men nu är det kört.
Nu blir det till att jaga delar......
Problemet är ju nu bara att jag måste bygga en ny motor tills dess.
Största utmaningen blir ju att få till portningen lika bra på den nya maskinen.
Nuvarande motorn har ju faktiskt skurit en gång tidigare, då på isen i Hawaiihålan och monterad i Nutechen.
Lyckades ju rädda den då, men nu är det kört.
Nu blir det till att jaga delar......
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Slopa macksoppan ffs!!!
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Ja jäklar det är ju svartare än i en lasbilsmotor i den där
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- KaptenMagnus
- Posts: 1314
- Joined: 28 Jan 2013, 20:41
- Phone Number: 0709475583
- Location: Färgelanda
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Ja det där såg inte roligt ut. Det lät ju inte kul heller för den delen.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Fan det var tråkig David. Men det fixar du lätt en ny motor.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's Baja5B SS "X"
Har funderat lite på hur mycket motorn gått, och det är faktiskt en hel del....
Kanske inte fullt 20 liter, men bra nära.
Med portningen och effekten jag fått ur den ska jag inte gnälla.
Hittade en kolv och en cylinder som ska fixas till. Kolven gjorde jag klart igår kväll och började även på cylindern lite.
Nu blir det frukost och sen fortsätter arbetet....
Kanske inte fullt 20 liter, men bra nära.
Med portningen och effekten jag fått ur den ska jag inte gnälla.
Hittade en kolv och en cylinder som ska fixas till. Kolven gjorde jag klart igår kväll och började även på cylindern lite.
Nu blir det frukost och sen fortsätter arbetet....
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Jag har hört snackas om att folk fått problem med fastsotade kolvringar där de också misstänkt etanolinblandningen.Såhär sotiga har mina motorer aldrig sett ut innan och jag misstänker skarpt tillsatsen med E85.
Om det är problemet så är lösningen som Robban säger, kör på Aspen istället, eftersom den skall inte innehålla något etanol.
Man slipper problem med förgasarmembranen av samma anledning också
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Ja om det nu är så, finns det ju ingen som helst anledning att köra V-Power längre.
Blev riktigt besviken faktiskt.
Tänker inte köra vanlig 95 eftersom jag sett skillnaden mellan den riktiga V-Powern och 95, så då återstår väl bara Aspen.
Det är väl då själva F*N att saker och ting som är bra, inte kan få vara ifred!
Blev riktigt besviken faktiskt.
Tänker inte köra vanlig 95 eftersom jag sett skillnaden mellan den riktiga V-Powern och 95, så då återstår väl bara Aspen.
Det är väl då själva F*N att saker och ting som är bra, inte kan få vara ifred!
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Här David , detta kan du läsa. http://www.porsche.nu/forum/archive/ind ... 46795.htmlDave wrote:Ja om det nu är så, finns det ju ingen som helst anledning att köra V-Power längre.
Blev riktigt besviken faktiskt.
Tänker inte köra vanlig 95 eftersom jag sett skillnaden mellan den riktiga V-Powern och 95, så då återstår väl bara Aspen.
Det är väl då själva F*N att saker och ting som är bra, inte kan få vara ifred!
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Jag förstår inte fördelen överhuvudtaget med att köra macksoppa? Förutom att priset är bättre.. Men det är juh bara just när du tankat. Sen blir det sotbildningar och motorerna mår sämre och kräver mer underhåll.. Då har du helt plötsligt tappat dom där kronorna?
Nej jag har kört Aspen och motorerna ser ut som nya inuti! Min första fullmod jag hade gick säkert 15-20 liter. Fanns väl nåt litet svart märke på kolvtoppen.. Satte i en ny kolv i den och den gick som ett troll igen.
4-takts aspen och en bra olja så är man hemma! Har jag sagt i ALLA år! Eller hur Dave? Vi har juh haft diskutionen några gånger?
EDIT: Jag kör också på en ngt högre procenthalt på oljan för att jag hellre ser att motorn håller längre än att få ur den där sista procenten med effekt som iaf inte märks...
Nej jag har kört Aspen och motorerna ser ut som nya inuti! Min första fullmod jag hade gick säkert 15-20 liter. Fanns väl nåt litet svart märke på kolvtoppen.. Satte i en ny kolv i den och den gick som ett troll igen.
4-takts aspen och en bra olja så är man hemma! Har jag sagt i ALLA år! Eller hur Dave? Vi har juh haft diskutionen några gånger?
EDIT: Jag kör också på en ngt högre procenthalt på oljan för att jag hellre ser att motorn håller längre än att få ur den där sista procenten med effekt som iaf inte märks...
Re: Dave's Baja5B SS "X"
+1 på denna.. Har helt gått över till Aspen utan några problem. Och det bästa är junatt man kan ha bilen i bakluckan efter körning utan att den luktar.. duktigt trött på att sniffa soppa efter varje race..
Robban wrote:Slopa macksoppan ffs!!!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Dave's Baja5B SS "X"
Fram tills nu har jag inte heller haft några problem med sotbildning.Robban wrote:Jag förstår inte fördelen överhuvudtaget med att köra macksoppa? Förutom att priset är bättre.. Men det är juh bara just när du tankat. Sen blir det sotbildningar och motorerna mår sämre och kräver mer underhåll.. Då har du helt plötsligt tappat dom där kronorna?
Nej jag har kört Aspen och motorerna ser ut som nya inuti! Min första fullmod jag hade gick säkert 15-20 liter. Fanns väl nåt litet svart märke på kolvtoppen.. Satte i en ny kolv i den och den gick som ett troll igen.
4-takts aspen och en bra olja så är man hemma! Har jag sagt i ALLA år! Eller hur Dave? Vi har juh haft diskutionen några gånger?
EDIT: Jag kör också på en ngt högre procenthalt på oljan för att jag hellre ser att motorn håller längre än att få ur den där sista procenten med effekt som iaf inte märks...
Har då inte heller sett fördelen med Aspen.
Den riktiga V-Powern lämnade inget sot.
Jodå, vi har allt diskuterat detta en hel del.....och hittills har jag inte sett en enda anledning att köra Aspen, när V-Powern funkat minst lika bra.
Nu ser jag ingen annan lösning heller, så det lär nog få bli så.
Castrol oljan lär jag iaf behålla.
Re: Dave's Baja5B SS "X"
Du kommer märka att vpower sotar nu och det sotade innan när du provat aspen. För då sotar det inte alls..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 44 guests