Page 1 of 1

Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 02 Jul 2011, 13:29
by Bjuggen
Som sagt. Efter byte från 25,4cc Finn mod till 30,5cc OBR Full mod (Viktkompensering) så har min koppling börjat knorra. Det började med att den drev på tomgång :hammer: . Öppnade och spände ca ett halvt varv. I hålan förra helgen gick det bra en halv tank sen började den sega igen :hmm: . Efter att den svalnat gick det köra en stund igen!! Öppnade nu i morses och spände ytterligare ett helt varv. Får se hur den uppför sig imorrn.
Vid motorbytet rördes inga inställningar, den bara flyttades från en motor till en annan.. Har funkat klockrent ca 20 liter och inget nämnvärt slitage.. Nån som har hört eller råkat ut för nåt liknande?????

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 02 Jul 2011, 13:39
by Boonzie
newbie gissning: Inte skruven som vibrerar ut? märk med penna så du ser om den gör det, isf kan du ju loctita :D

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 02 Jul 2011, 13:50
by Dave
Lauterbacher kanske inte är nåt vidare kvalitet.....kolla om KM gör liknande!
:cheesy: :lol2:

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 02 Jul 2011, 14:24
by J.A racing
Har du gått från Cy till Zenoah, vilken kopplingskåpa har du? Det finns vissa som får bekymmer vid blandning av delar och då tar klockan i korgen. Troligen ett tolerans problem och därmed bara drabbar vissa. :sunglasses:

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 02 Jul 2011, 15:04
by Lusse
Jag tror att du måste locktaita skruvarna.

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 02 Jul 2011, 15:52
by Bjuggen
Lusse wrote:Jag tror att du måste locktaita skruvarna.
Har kollat och skruvarna har inte rört sig :hmm:
Skulle snarare gissa på att fjädrarna inte tycker om värmen. Skumt ändå, precis i samband med motorbyte!!

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 02 Jul 2011, 16:02
by S 500 R
Vi är ju många som kör med rätt ordentliga motorer och den kopplingen och har inga problem. Så lite skumt är det ju!

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 04 Aug 2011, 20:25
by Miiku77
Hade exakt liknande problem..
men jag böt från orginal till en HARM ventilerad klocka..
jik bra två tanckar å sen börja den dra på tomgong med.
plockade isär koplingen och hita inte något fel och skruvarna hade inte endrat sig..

Körde motorn och den klockan i bencken en stund och fan vad felet var..
koplingen slira helatiden lite och till slut sö nöp den fast....
klart och tydligt värme problem.

Böt till en fg ventilerad klocka och sjimsa in alting i jen och nu har jag inte något problem alls med koplingen.

värkar som om HARMs ventilerade klockor inte är så bra för den sliter inte ens på hela ytan i den..
klockan värkar desutom vara ägg formad när jag mete med mikrometern..

kan ju even bereta att jag kör med 2 var eftär att du tjäner motstond på skruvarna och det värkar ok ..

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 05 Aug 2011, 00:06
by Bjuggen
Fick en liten paket idag. 2 satser med kopplingsfjädrar från Lauter. Imorrn ska det mätas å kollas. Ska väl fan kunna få ordning på detta. Som sagt. Denna koppling har nog funkat på betydligt vassare puffror!!!

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 06 Aug 2011, 13:44
by Bjuggen
Så. Då var kopplingen uppmätt.. De gamla fjädrarna var inom 10,16-10,22 mm. De nya är 10,67-10,72 mm. En viss skillnad helt klart men om den har nån betydelse återstår väl att se. Nu ska skiten ihop och sen i bilen för provkörning..
Återkommer med resultatet.

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 06 Aug 2011, 18:25
by S 500 R
Ska bli intressant att se måste jag säga!

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 06 Aug 2011, 20:40
by Ntch in da dirt
Bjuggen wrote:Så. Då var kopplingen uppmätt.. De gamla fjädrarna var inom 10,16-10,22 mm. De nya är 10,67-10,72 mm. En viss skillnad helt klart men om den har nån betydelse återstår väl att se. Nu ska skiten ihop och sen i bilen för provkörning..
Återkommer med resultatet.
då var det väl därför min koppling inte drev överhuvud taget då

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 07 Aug 2011, 00:32
by huSSe
om jag vill att den ska dra på 9500 varv tex.
hur långt in eller ut skruvar man på skruvarna?

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 07 Aug 2011, 08:01
by waqr
huSSe wrote:om jag vill att den ska dra på 9500 varv tex.
hur långt in eller ut skruvar man på skruvarna?
Enligt HBF så ska den ta runt 9500 varv om du sätter ställskruvarna 1-1/2 varv in ytterliggare från det att skruvarna är jämna med kanten.

Re: Strulande Lauterkoppling!!

Posted: 07 Aug 2011, 12:32
by huSSe
oki! tack waqr.
nu gäller det bara att komma ihåg det oxå. :thumbsup: