stötdämparservice!

Frågor om inställningar till våra bilar
sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

stötdämparservice!

Post by sx3 » 05 Dec 2010, 20:25

Hur gör ni för att få bukt med alla dom mikroskopiska bubblorna som finns i i stötdämparhuset efter att man fyllt på oljan?

Jag har dragit kolven upp och och runkat av den där jä**a stötdämparen i 15 minuter men liktförbannat finns bubblorna kvar :hmm: gav upp och skruvade ihop dämparen tillslut iaf och nu när jag drar kolvstången fram och tillbaka går den mjuk, inga hack och inga som helst ljudsom indikerar på luft.. men jag vet att det finns luft där inne :mad:
Hur heligt är det att få bort varenda liten bubbla?
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: stötdämparservice!

Post by S 500 R » 05 Dec 2010, 20:40

Dra ner kolven i botten fyll på med olja tills det nästan rinner över sen tryck upp kolven, skruva på toppen på dämparen! Så gör vi i alla fall!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: stötdämparservice!

Post by waqr » 05 Dec 2010, 20:44

Här ser du precis hur man ska göra :thumbsup:

[youtube][/youtube]
Letar Baja 5B

User avatar
MrKnopfler
Posts: 7997
Joined: 30 Oct 2009, 22:18
Phone Number: 0705919847
Location: Erikslund/Ånge
Contact:

Re: stötdämparservice!

Post by MrKnopfler » 05 Dec 2010, 20:53

Kanoners, jag ska renovera mina dämpare snart så nu vet jag hur jag ska göra :thumbsup:
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: stötdämparservice!

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2010, 21:23

Låt dom stå länge så går bubblorna ur, tar ganska lång tid med tjock silikonolja. Sedan skruvar du ihop.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11650
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: stötdämparservice!

Post by Dave » 05 Dec 2010, 21:26

Utan någon form av expansionskammare kommer du inte undan att det blir luft i dämparen.....
Om dämparen är helt tät och utan luft skulle du inte kunna röra kolven alls.

Vissa dämpare har ett gummimembran i toppen som måste vara tätt för att skapa en luftkudde som kan komprimeras när kolvstången går in i dämparen.

Jag skiter i vilket, eftersom jag hellre har en dämpare med lite luft i än en dämpare som skjuter o-ringar på löpande band....och med tanke på hur stor volym olja som ska flytta på sig när man trycker ihop bakdämparna på en Baja 5 så finns det helt enkelt inget magiskt knep......

Det märks väldigt tydligt när man inte fått in kolvstången ordentligt innan man drar åt hylsan.....man får in kolvstången en bit, men sen tar det nästan stopp, och det är ju när det inte finns nånstans för oljan att ta vägen....

Finns ju flashiga lösningar på detta, men det kostar flis....

:thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: stötdämparservice!

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2010, 21:30

Jag antar dett gäller HARM:en, den har säkert volymkompensering.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11650
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: stötdämparservice!

Post by Dave » 05 Dec 2010, 21:30

Det är ju sant....jag tänkte inte så långt....

:thumbsup:

User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: stötdämparservice!

Post by waqr » 05 Dec 2010, 21:32

Då flikar jag in med en fråga här (hoppas du tycker det är ok sx3 :oops: )

När man fyllt på dämparna i Bajan så ska man ju se till (iallafall enligt TFE) att kolven inte åker tillbaka när man trycker ner den i dämparhuset utan den ska helst stanna kvar där nere (utan fjädern monterad menar jag alltså). Dock har jag märkt att jag får ett tryck i mina dämpare efter ett antal körningar vilket visar sig i att kolvstången inte längre stannar kvar där nere utan skjuter upp av sig själv direkt om man trycker ihop dämparen. Detta brukar resultera i att all olja i princip trycks ur dämparen med ett jätte läckage som följd. Några på HBF antyder att detta är gaffeloljan som bidrar till detta så nu testar jag med silickonolja och det verkar faktiskt fungera bättre.

Nån som vet vad det beror på att det liksom blir tryck i dämparen efter ett tag?
Letar Baja 5B

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: stötdämparservice!

Post by sx3 » 05 Dec 2010, 21:35

Tack för alla svar!
Jag gör som ni beskriver.
Trycker ihop dämparen och börjar skruva på locket, men det tar stopp när det är 2 varv gäng kvar, då släpper jag på kolvstången och den glider ut och då kan jag gänga på dom 2 sista varven. Gör jag om samma visa 3-4 gånger blir det likadant iallafall. Däremot kan jag inte trycka ihop dämparen helt sen utan det är 4-5mm kvar när det tar stopp pga trycket.

Markfrigången i sig gör ju att bilen inte har möjlighet att fjädra så mkt att kolven behöver ta i botten iallafall, men vore ju soft att få till dämparna schysst iallafall.

Japp, det gäller HARM'en, Volymkompensator? :hmm:

Ja förfan, flika in hur mycket ni vill, nu benar vi ut alla frågetecken kring stötdämparna!! :hammer:
Last edited by sx3 on 05 Dec 2010, 21:39, edited 1 time in total.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11650
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: stötdämparservice!

Post by Dave » 05 Dec 2010, 21:37

Problemet kan ju vara att det blir undertryck i Bajadämparna när man drar ut kolvstången.....är då inte dämparen tät lär den ju vilja suga i sig lite av varje..... (ingen syftning på Robban) .....
Om luft kommer in i dämparen tar den ju plats, och det skulle ju rent hypotetiskt kunna vara så att tätningarna sluter tätt för övertryck i dämparen, men inte för undertryck....och bygger då upp ett tryck med tiden....

Kanske är jag HELT väck nu.....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: stötdämparservice!

Post by Rallyfinnen » 05 Dec 2010, 23:25

Japp, jag håller med. Jag har sett samma fenomen själv, dom 'pumpar upp sig'. Egentligen bordee man vända på dom så att det är luft som trycks ut (för det läcker ju förr eller senare) och inte oljan.. Jag har en liten ide andående detta, men har inte kommit sålångt.. Involverar att ersätta kolvstången med ett rör så man kan leda ut luften genom den.. Men var hittar man en 6mm rör som håller och går att bearbeta..? Hålet hade inte behövt vara grövre än ca 2mm tror jag.

sx3: du behöver nog få ut såpass med olja att dämparen kan röra sig hela vägen in, eller åtminstone nästan helt in.
Kanske det finns någon extra skruv där du släpper ut trycket när dämparen är ihopskruvad? Vet inte riktigt hur dina dämpare är konstruerade..
Sitter det inte en gummibälg/membran i toppen på dämparen? Isåfall är det den som fungerar som volymkompenserare. När kolvstången åker in i dämparen tar den en viss volym, då måste oljan kunna ta vägen någonstans, eller så trycks den ut. Luften på andra sidan gummimembranet komprimeras då så oljan får plats.

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: stötdämparservice!

Post by Robban » 06 Dec 2010, 13:19

Jaha... Kul att man kan tillföra nåt i alla diskutioner :toung:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11650
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: stötdämparservice!

Post by Dave » 06 Dec 2010, 13:37

Ja, det uppskattar vi !
:thumbsup:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: stötdämparservice!

Post by wrep » 09 Jan 2011, 10:12

ang den första frågan hur man får ut bubblorna så gör jag precis som rally säger... det är bara att vänta... kan ta typ en ½timme eller så. På rc-car-online finns det en vaccum-burk som man stoppar ner hela dämparen i och sedan pumpar ur luften... med en sådan går det fortare... någon sade att den burken finns på typ clas ohlsson också, den är tydligen tänkt att använda när man konserverar mat. :) rc-car har bara gjort ett ställ för dämparna inuti.. och ett sådant kan man väl smida till själv :-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest