stötdämparservice!
stötdämparservice!
Hur gör ni för att få bukt med alla dom mikroskopiska bubblorna som finns i i stötdämparhuset efter att man fyllt på oljan?
Jag har dragit kolven upp och och runkat av den där jä**a stötdämparen i 15 minuter men liktförbannat finns bubblorna kvar gav upp och skruvade ihop dämparen tillslut iaf och nu när jag drar kolvstången fram och tillbaka går den mjuk, inga hack och inga som helst ljudsom indikerar på luft.. men jag vet att det finns luft där inne
Hur heligt är det att få bort varenda liten bubbla?
Jag har dragit kolven upp och och runkat av den där jä**a stötdämparen i 15 minuter men liktförbannat finns bubblorna kvar gav upp och skruvade ihop dämparen tillslut iaf och nu när jag drar kolvstången fram och tillbaka går den mjuk, inga hack och inga som helst ljudsom indikerar på luft.. men jag vet att det finns luft där inne
Hur heligt är det att få bort varenda liten bubbla?
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Re: stötdämparservice!
Dra ner kolven i botten fyll på med olja tills det nästan rinner över sen tryck upp kolven, skruva på toppen på dämparen! Så gör vi i alla fall!
- MrKnopfler
- Posts: 7997
- Joined: 30 Oct 2009, 22:18
- Phone Number: 0705919847
- Location: Erikslund/Ånge
- Contact:
Re: stötdämparservice!
Kanoners, jag ska renovera mina dämpare snart så nu vet jag hur jag ska göra
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: stötdämparservice!
Låt dom stå länge så går bubblorna ur, tar ganska lång tid med tjock silikonolja. Sedan skruvar du ihop.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: stötdämparservice!
Utan någon form av expansionskammare kommer du inte undan att det blir luft i dämparen.....
Om dämparen är helt tät och utan luft skulle du inte kunna röra kolven alls.
Vissa dämpare har ett gummimembran i toppen som måste vara tätt för att skapa en luftkudde som kan komprimeras när kolvstången går in i dämparen.
Jag skiter i vilket, eftersom jag hellre har en dämpare med lite luft i än en dämpare som skjuter o-ringar på löpande band....och med tanke på hur stor volym olja som ska flytta på sig när man trycker ihop bakdämparna på en Baja 5 så finns det helt enkelt inget magiskt knep......
Det märks väldigt tydligt när man inte fått in kolvstången ordentligt innan man drar åt hylsan.....man får in kolvstången en bit, men sen tar det nästan stopp, och det är ju när det inte finns nånstans för oljan att ta vägen....
Finns ju flashiga lösningar på detta, men det kostar flis....
Om dämparen är helt tät och utan luft skulle du inte kunna röra kolven alls.
Vissa dämpare har ett gummimembran i toppen som måste vara tätt för att skapa en luftkudde som kan komprimeras när kolvstången går in i dämparen.
Jag skiter i vilket, eftersom jag hellre har en dämpare med lite luft i än en dämpare som skjuter o-ringar på löpande band....och med tanke på hur stor volym olja som ska flytta på sig när man trycker ihop bakdämparna på en Baja 5 så finns det helt enkelt inget magiskt knep......
Det märks väldigt tydligt när man inte fått in kolvstången ordentligt innan man drar åt hylsan.....man får in kolvstången en bit, men sen tar det nästan stopp, och det är ju när det inte finns nånstans för oljan att ta vägen....
Finns ju flashiga lösningar på detta, men det kostar flis....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: stötdämparservice!
Jag antar dett gäller HARM:en, den har säkert volymkompensering.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: stötdämparservice!
Det är ju sant....jag tänkte inte så långt....
Re: stötdämparservice!
Då flikar jag in med en fråga här (hoppas du tycker det är ok sx3 )
När man fyllt på dämparna i Bajan så ska man ju se till (iallafall enligt TFE) att kolven inte åker tillbaka när man trycker ner den i dämparhuset utan den ska helst stanna kvar där nere (utan fjädern monterad menar jag alltså). Dock har jag märkt att jag får ett tryck i mina dämpare efter ett antal körningar vilket visar sig i att kolvstången inte längre stannar kvar där nere utan skjuter upp av sig själv direkt om man trycker ihop dämparen. Detta brukar resultera i att all olja i princip trycks ur dämparen med ett jätte läckage som följd. Några på HBF antyder att detta är gaffeloljan som bidrar till detta så nu testar jag med silickonolja och det verkar faktiskt fungera bättre.
Nån som vet vad det beror på att det liksom blir tryck i dämparen efter ett tag?
När man fyllt på dämparna i Bajan så ska man ju se till (iallafall enligt TFE) att kolven inte åker tillbaka när man trycker ner den i dämparhuset utan den ska helst stanna kvar där nere (utan fjädern monterad menar jag alltså). Dock har jag märkt att jag får ett tryck i mina dämpare efter ett antal körningar vilket visar sig i att kolvstången inte längre stannar kvar där nere utan skjuter upp av sig själv direkt om man trycker ihop dämparen. Detta brukar resultera i att all olja i princip trycks ur dämparen med ett jätte läckage som följd. Några på HBF antyder att detta är gaffeloljan som bidrar till detta så nu testar jag med silickonolja och det verkar faktiskt fungera bättre.
Nån som vet vad det beror på att det liksom blir tryck i dämparen efter ett tag?
Letar Baja 5B
Re: stötdämparservice!
Tack för alla svar!
Jag gör som ni beskriver.
Trycker ihop dämparen och börjar skruva på locket, men det tar stopp när det är 2 varv gäng kvar, då släpper jag på kolvstången och den glider ut och då kan jag gänga på dom 2 sista varven. Gör jag om samma visa 3-4 gånger blir det likadant iallafall. Däremot kan jag inte trycka ihop dämparen helt sen utan det är 4-5mm kvar när det tar stopp pga trycket.
Markfrigången i sig gör ju att bilen inte har möjlighet att fjädra så mkt att kolven behöver ta i botten iallafall, men vore ju soft att få till dämparna schysst iallafall.
Japp, det gäller HARM'en, Volymkompensator?
Ja förfan, flika in hur mycket ni vill, nu benar vi ut alla frågetecken kring stötdämparna!!
Jag gör som ni beskriver.
Trycker ihop dämparen och börjar skruva på locket, men det tar stopp när det är 2 varv gäng kvar, då släpper jag på kolvstången och den glider ut och då kan jag gänga på dom 2 sista varven. Gör jag om samma visa 3-4 gånger blir det likadant iallafall. Däremot kan jag inte trycka ihop dämparen helt sen utan det är 4-5mm kvar när det tar stopp pga trycket.
Markfrigången i sig gör ju att bilen inte har möjlighet att fjädra så mkt att kolven behöver ta i botten iallafall, men vore ju soft att få till dämparna schysst iallafall.
Japp, det gäller HARM'en, Volymkompensator?
Ja förfan, flika in hur mycket ni vill, nu benar vi ut alla frågetecken kring stötdämparna!!
Last edited by sx3 on 05 Dec 2010, 21:39, edited 1 time in total.
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11650
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: stötdämparservice!
Problemet kan ju vara att det blir undertryck i Bajadämparna när man drar ut kolvstången.....är då inte dämparen tät lär den ju vilja suga i sig lite av varje..... (ingen syftning på Robban) .....
Om luft kommer in i dämparen tar den ju plats, och det skulle ju rent hypotetiskt kunna vara så att tätningarna sluter tätt för övertryck i dämparen, men inte för undertryck....och bygger då upp ett tryck med tiden....
Kanske är jag HELT väck nu.....
Om luft kommer in i dämparen tar den ju plats, och det skulle ju rent hypotetiskt kunna vara så att tätningarna sluter tätt för övertryck i dämparen, men inte för undertryck....och bygger då upp ett tryck med tiden....
Kanske är jag HELT väck nu.....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: stötdämparservice!
Japp, jag håller med. Jag har sett samma fenomen själv, dom 'pumpar upp sig'. Egentligen bordee man vända på dom så att det är luft som trycks ut (för det läcker ju förr eller senare) och inte oljan.. Jag har en liten ide andående detta, men har inte kommit sålångt.. Involverar att ersätta kolvstången med ett rör så man kan leda ut luften genom den.. Men var hittar man en 6mm rör som håller och går att bearbeta..? Hålet hade inte behövt vara grövre än ca 2mm tror jag.
sx3: du behöver nog få ut såpass med olja att dämparen kan röra sig hela vägen in, eller åtminstone nästan helt in.
Kanske det finns någon extra skruv där du släpper ut trycket när dämparen är ihopskruvad? Vet inte riktigt hur dina dämpare är konstruerade..
Sitter det inte en gummibälg/membran i toppen på dämparen? Isåfall är det den som fungerar som volymkompenserare. När kolvstången åker in i dämparen tar den en viss volym, då måste oljan kunna ta vägen någonstans, eller så trycks den ut. Luften på andra sidan gummimembranet komprimeras då så oljan får plats.
sx3: du behöver nog få ut såpass med olja att dämparen kan röra sig hela vägen in, eller åtminstone nästan helt in.
Kanske det finns någon extra skruv där du släpper ut trycket när dämparen är ihopskruvad? Vet inte riktigt hur dina dämpare är konstruerade..
Sitter det inte en gummibälg/membran i toppen på dämparen? Isåfall är det den som fungerar som volymkompenserare. När kolvstången åker in i dämparen tar den en viss volym, då måste oljan kunna ta vägen någonstans, eller så trycks den ut. Luften på andra sidan gummimembranet komprimeras då så oljan får plats.
Re: stötdämparservice!
Jaha... Kul att man kan tillföra nåt i alla diskutioner
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: stötdämparservice!
ang den första frågan hur man får ut bubblorna så gör jag precis som rally säger... det är bara att vänta... kan ta typ en ½timme eller så. På rc-car-online finns det en vaccum-burk som man stoppar ner hela dämparen i och sedan pumpar ur luften... med en sådan går det fortare... någon sade att den burken finns på typ clas ohlsson också, den är tydligen tänkt att använda när man konserverar mat. rc-car har bara gjort ett ställ för dämparna inuti.. och ett sådant kan man väl smida till själv
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest