FG Monster beetle, driver ej?
-
Elstängsel
FG Monster beetle, driver ej?
Hallå, är ny här och köpte en FG igår. Allt funkade perfekt tills bakhjulen slutade driva. Har kollat diffen och den verkar intakt. Snurrar jag ett hjul så snurrar det andra åt motsatt håll. Kuggen från motorn driver. Funderar nu på om kopplingen kan vara inblandad? Är verkligen tackasam om någon kan hinta om vad jag bör kolla upp?
Re: FG Monster beetle, driver ej?
Sitter hjulena fast ordentligt på hexarna??? För dom kan komma snet ibland... och då driver den inte under belastning... men snurrar om du snurrar på hjulena.
Välkommen hit förresten!
Välkommen hit förresten!
-
Elstängsel
De sitter! Fasen om jag bara visste mer om sånt här!
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
kollat kopplingen så det inte är nåt fel där?
välkommen till forumet!
välkommen till forumet!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
-
Elstängsel
Fälgarna ser bra ut. Vad det gäller kopplingen, finns det nåt sätt att kolla den? Vad brukar paja på kopplingen?
- J.A racing
Man borde ju kunna se om kopplingen driver när man gasar till lite. Sätt foten framför bilen och gasa, kolla om dreven rör sig. Står dom still så drar ju inte kopplingen. Annars är det bara att följa dreven och se vart det inte rör sig. Fast fyrkanterna ute vid hjulhubbarna är ju inte helt ovanliga att de slirar på axeln kolla dom. Spärra drivlinan med typ en mejsel i nått drev eller nått ( OBS! motor avstängd ) och håll i ett bakhjul och snurra det andra det ska då inte gå om fyrkanterna sitter fast.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
Elstängsel
Tack för hjälpen och alla fina tips! Ska kolla detta när jag kommer hem. Återkommer.J.A racing wrote:Man borde ju kunna se om kopplingen driver när man gasar till lite. Sätt foten framför bilen och gasa, kolla om dreven rör sig. Står dom still så drar ju inte kopplingen. Annars är det bara att följa dreven och se vart det inte rör sig. Fast fyrkanterna ute vid hjulhubbarna är ju inte helt ovanliga att de slirar på axeln kolla dom. Spärra drivlinan med typ en mejsel i nått drev eller nått ( OBS! motor avstängd ) och håll i ett bakhjul och snurra det andra det ska då inte gå om fyrkanterna sitter fast.
-
Elstängsel
Drog igång bilen,gav gas, inget hände. Tryckte in kopplingsklockan med en mejsel samtidigt och bilen började driva. Det borde alltså vara kopplingen? Men vad, Ser inget knepigt?
Hmmm....konstigt
Kopplingsklockan borde vara relativt fixerad genom det drev som sitter monterat på kopplingsklockans axel och borde därigenom inte gå att trycka inåt så mycket. Sitter drevet fast ordentligt på kopplingsklockans axel? Jag vet att dom där insexskruvarna har en tendens att släppa ibland.
Annars är det kanske kopplingsfjädern som spökar
Annars är det kanske kopplingsfjädern som spökar
Letar Baja 5B
Det är ju ganska vanligt förekommande att kopplingsbackarna kärvar fast på bultarna (om grejorna inte är i god ordning)
Då händer det ingenting när man gasar ,för backarna kommer aldrig ut till kopplingsklockan.
Vart bor du Elstängsel ??
Skriv i det i din profil.
Tänkte att det kanske finns nå´n vänlig själ som bor i närheten & kan ge dig ett handtag med bilen..
Då händer det ingenting när man gasar ,för backarna kommer aldrig ut till kopplingsklockan.
Vart bor du Elstängsel ??
Tänkte att det kanske finns nå´n vänlig själ som bor i närheten & kan ge dig ett handtag med bilen..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
-
Elstängsel
Har rivit bilen 5 ggr. nu det senaste dygnet. Fattar inte riktigt nånting. Bilen driver nu men bara halvdant. Har kollat diffen och jag ser inget som verkar fela? Någon som vet några sidor på nätet där de dissikerar en FG Monster? Hittade ett fel som jag trodde var felet men det verkar bara vara delvis. Drevet som sitter i main spur carriern, Det stora drevet på sidan. själva infästningen var klotrund med limrester på? På polarens Carson Attack är hålet som axeln ska igenom runt med raka kanter på sidorna. Svårt att förklara. Detta ledde hursomhelst till att drevet bara snurrade på axeln. Satte dit ett drev ifrån kompisen istället. Antagligen har snubben som haft bilen innan limmat fast drevet på axeln? Nu driver bilen men inte med full kraft? Obegripligt.
- J.A racing
Ja har sett nån gång att skruven som håller kopplings backarna kan gå av, kan det ev vara så och att det kärvat lite så den inte drev. Och nu lossnat lite och bara driver på en back.
Vad har du rivit på bilen? har du haft bort kopplingsklockan och tittat ? en bild kanske?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
Elstängsel
Har nu lokaliserat problemet. Det lilla drevet som sitter längst in på axeln (emot det stora drevet på diffen). Lossnar hela tiden, vilket gör att det bara spinner runt på axeln. Har dragit dit det med locktite 5-6 ggr men med samma resultat! Detta verkar ju inte så smart? Tvättade av både skruvarna och drevet med lösningsmedel och diskmedel för att få bort allt fett innan jag kletade dit Locktiten. Nån som har några idéer? Bevisligen finns det ju en och annan FG som det körs med, så jag misstänker att det är något galet med antingen axeln eller drevet?
Jo, det drevet har lossat några gånger för mig också men om man tvättar och avfettar axel och drev noga och applicerar locktite både på axeln och på skruvarna så sitter det.
Letar Baja 5B