Problem med FMS K10 stötdämpare

Frågor om inställningar till våra bilar
Post Reply
Reggaemanyo
Posts: 7
Joined: 01 Jul 2020, 19:24

Problem med FMS K10 stötdämpare

Post by Reggaemanyo » 03 Nov 2023, 17:47

Hej!

Jag har en FMS K10 1/18 som jag har skruvat av chassit på för att kunna måla om bilen, jag har inte skruvat eller lossat några andra delar än själva chassit.
Dock så fick jag ett problem när jag satte tillbaka chassit, bilen lutar lite lätt åt vänster när jag ställer den på golvet och när jag gasar så lutar hela bilen åt vänster som om stötdämparna har blivit helt slappa på den sidan och sjunker ihop :problem:

Jag har skruvat av chassit och känt på dämparna och alla fyra känns likadana, de sitter likadant och chassit är inte snett monterat när jag skruvat på det igen så jag fattar inte vad som är problemet, varför sjunker stötdämparna på bilen ihop åt vänster när jag gasar eller bara har den stående på golvet??

Jag är väldigt amatör när det kommer till radiostyrt så jag vet tyvärr inte vilken typ av stötdämpare det är på bilen, gissar att det är rätt så standard/billiga då bilen är förhållandevis billig...ska de fyllas på med olja eller något?

Tacksam om någon som har haft samma problem och löst det kan svara för själv blir jag inte klok på vad som är fel

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11644
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Problem med FMS K10 stötdämpare

Post by Dave » 04 Nov 2023, 09:03

Ofta brukar det finnas lite olika hål att sätta skruvarna till stötdämparna i, och att sätta den i ett annat än på andra sidan kan vara helt förödande.
Det finns ju också olika längd på länkarmarna som kanske ser olika ut i designen som gör att det inte passar som det ska.
En bra början är att du helt enkelt byter plats på stötdämparna mellan höger och vänster sida på bilen, och ser om problemet följer med till andra sidan, eller om det är kvar.
På det sättet vet man vad man ska fortsätta att felsöka.

Reggaemanyo
Posts: 7
Joined: 01 Jul 2020, 19:24

Re: Problem med FMS K10 stötdämpare

Post by Reggaemanyo » 04 Nov 2023, 17:40

Dave wrote:
04 Nov 2023, 09:03
Ofta brukar det finnas lite olika hål att sätta skruvarna till stötdämparna i, och att sätta den i ett annat än på andra sidan kan vara helt förödande.
Det finns ju också olika längd på länkarmarna som kanske ser olika ut i designen som gör att det inte passar som det ska.
En bra början är att du helt enkelt byter plats på stötdämparna mellan höger och vänster sida på bilen, och ser om problemet följer med till andra sidan, eller om det är kvar.
På det sättet vet man vad man ska fortsätta att felsöka.
På den här modellen finns inga andra hål för att sätta stötdämparna, endast ett ställe för att fästa dem.
Om jag hålla upp bilen och kollar på underredet så ser det helt rakt ut, samma avstånd på däcken på båda sidor men så fort man ställer ner den så sjunker den lite på vänster sida och sjunker rejält om man ställer bilen på golvet och gasar.

Jag har som sagt inte skruvat isär underredet överhuvudtaget dvs bara skruvat loss det från själva karossen.
Jag har aldrig lossat på stötdämparna överhuvudtaget,ändå så blev det såhär...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests